Kanadan GP - 2018

Täältä löydät GP-viikonloppujen tulokset, uutiset ja rataesittelyt.

Kanadan GP - 2018

ViestiKirjoittaja superzeppo » Su Kesä 03, 2018 9:44

Kuva FORMULA 1 GRAND PRIX HEINEKEN DU CANADA 2018 Kuva

Kuva

Kuvasarja Montrealin radan kehityksestä
Spoiler:
1978
Kuva

1979-1986
Kuva

1988-1990
Kuva

1991-1993
Kuva

1994-1995
Kuva

1996-2001
Kuva

2002-->
Kuva



Liki kolmannes F1-kaudesta on takana, ja vuorossa on perinteikäs Kanadan osakilpailu. Vaikka Kanadan GP:n juuret sijoittuvatkin Mosport Park -nimeä kantaneelle moottoriradalle, niin vuodesta 1978 lähtien osakilpailun todellinen koti on sijainnut Montrealin kaupungissa, Île Notre-Dame -nimisellä keinotekoisella saarella. Nimeä Circuit Gilles Villeneuve kantava moottorirata on noista päivistä lähtien kiemurrellut pitkin saaren puistomaista miljöötä lähes rantaviivoja hipoen. Nykyisen nimensä rata sai Kanadassa erittäin arvostetun Gilles Villeneuven menehdyttyä traagisesti vuonna 1982, ja paikallinen väestö kunnioittaa edelleen Villeneuven muistoa osallistumalla joka vuosi sankoin joukoin formulaviikonlopun seuraamiseen paikan päällä. Villeneuve itse voitti historian ensimmäisen Montrealissa ajetun F1-osakilpailun, jättäen näin lähtemättömän perinnön kansakunnan sydämiin. Nykyään Montreal on yleisen mielipiteen mukaan jopa koko kisakalenterin miellyttävin kisapaikkakunta, jolle antaa oman säväyksensä kaupungin ranskankielinen valtaväestö. Ranskalaisille kuljettajille Kanadan GP onkin ilmapiirinsä takia melkein kuin kotikilpailu.

Circuit Gilles Villeneuve on mielenkiintoinen sekoitus moottori- ja katurataa. Rataan käytettävät kadut ovat siviililiikenteen käytössä ympäri vuoden, joskin varsinainen moottoriliikenne kisaviikonloppujen ulkopuolella on melko hiljaista. Yhtä kaikki voidaan kuitenkin puhua katuradasta, sillä radan turva-alueet ovat nykytrendistä poiketen huomattavan pienet ja osittain käytännössä olemattomat. Kaiteet ja betonimuurit reunustavat rataa suurelta osin, tämän sai muun muassa kolme maailmanmestaria kokea karvaasti vuoden 1999 Kanadan osakilpailun aikana. Nykyään kyseinen Michael Schumacherin, Damon Hillin ja Jacques Villeneuven kilpailun päättänyt muuri tunnetaan Mestareiden Muurina, ja on yksi koko F1-kiertueen kuuluisimpia paikkoja. Perusluonteeltaan Circuit Gilles Villeneuve on hyvin tyypillinen kiihdytys-jarrutus -rata, mistä johtuen Kanadan viikonloppu on yksi vuoden rankimpia testejä F1-autojen jarruille. Vauhdit kasvavat useassa kohtaa lähes kolmeensataan kilometriin tunnissa ja ylikin, mikä yhdistettynä keskinopeisiin ja hitaisiin mutkiin vaatii autolta hyvän jarrutasapainon lisäksi myös kovia moottoritehoja. Useiden rajujen kiihdytysten vuoksi myös hyvän vetopidon saavuttaminen on Montrealin radalla olennainen osa viikonlopun aikana tehtävää auton säätötyötä. Koska rata ei juuri sisällä nopeita ja pitkiä mutkia, ajatetaan autoja Montrealissa huomattavan pienellä määrällä downforcea. Ohitusten kannalta otollisin paikka sijaitsee pitkän takasuoran päässä ennen radan viimeistä shikaania, mutta myös ensimmäiseen mutkaan ja hitaaseen L'Epingle-hiusneulaan nähdään usein ohitusyrityksiä. Katuradan profiilia on vuosien saatossa muokattu vastaamaan paremmin F1-autojen asettamia vaatimuksia, mutta nykyisessä muodossaan rata on säilynyt lähes koko 2000-luvun ajan.


Osakilpailun perustiedot:

Ensimmäinen F1-osakilpailu: 1967 (Mosport Park)
Rata: Circuit Gilles Villeneuve
Sijainti: Montreal, Quebec, Kanada
Radan pituus: 4,361 km
Kierroksia kisassa: 70 (305,270 km)
Rataennätys: 1:13.622 (Rubens Barrichello, Ferrari, 2004)
Rengasseokset: Hyperpehmeä (vaaleanpunainen), ultrapehmeä (violetti), superpehmeä (punainen)
Kuskien rengasvalinnat:
Spoiler:
Kuva

DRS-alueet: Pääsuora ja pitkä takasuora
DRS-mittauspiste: Mutkan 9 jälkeen

Sää Montrealissa: Accuweatherin sääennuste


Aikataulu (Suomen aikaa):

Perjantai 8.6.
1. harjoitukset: 17.00
2. harjoitukset: 21.00

Lauantai 9.6.
3. harjoitukset: 18.00
Aika-ajot: 21.00

Sunnuntai 10.6.
Kilpailu: 21.10

Muuta:

Radan viralliset kotisivut: http://www.circuitgillesvilleneuve.ca/en
Circuit Gilles Villeneuve ilmakuvassa: Google Maps


Kuva Kaudella 2017 Kuva

Kisaketju

Kisa Live-Chatissä

Vuosi sitten Kandan harjoituksissa oli tutun liukasta. Jokainen kuljettaja spinnasi tai ajoi pitkäksi hakiessaan rajojaan katuradalla. Paitsi tietysti Alonso, jonka harjoitukset menivät auton korjaamista odotellessa.

Aika-ajossa koko viikonlopun nopeimmalta näyttänyt Ferrari olikin alakynnessä. Mercedeksen aika-ajomoodi toi Hamiltonille paalun numero 65, jolla hän nousi tasoihin Ayrton Sennan kanssa. Ykkösosiossa kolaroinut Wehrlein joutui tyytymään varikkostarttiin.

Kilpailun startissa Max Verstappen ampaisi liikkeelle varaslähdön rajamailla, ja nousi viidennestä ruudusta toiseksi. Vettelin etusiipi sai lentävän hollantilaisen hyökkäyksessä osumaa. Sainzin ja Massan kolari toi radalle turva-auton. Turva-auton poistuessa ja Vettelin kiihdyttäessä kisanopeuteen, hänen etusiipensä hajosi. Varikkokäynti pudotti MM-kärkinimen viimeiseksi.

Kisan jännittävyydestä kertoo paljon se, että Vettelin varikkostopin jälkeen seuraava maininta on kierrokselta 66, kun Alonso keskeytti. Mainitsemisen arvoista oli myös se, että Force India pyysi Pereziä päästämään nopeampi tallikaverinsa ohi, jotta tämä voisi metsästää Ricciardon selkää, mutta Perez kieltäytyi. Tämä maksoi tallille todennäköisesti yhden sijan, sillä lopussa Vettel ohitti molemmat Force Indiat.

Hamilton ajeli helppoon voittoon ennen Bottasta ja Ricciardoa. Räikkösen ongelmat jarrujen kanssa pilasivat hänen kisansa lopullisesti, mutta hän oli jo sitä ennen menettänyt aikaa hitaampien takana. Vettelin MM-johto Hamiltoniin kaventui 12 pisteeseen, ja Mercedes ohitti Ferrarin valmistajien sarjan kärjessä.



Tulokset:

Spoiler:
Kuva



Kuva Kaudella 1998 Kuva

20 vuotta sitten Kanadan GP tarjosi melkoista draamaa. Aika-ajoissa David Coulthard vei paalun ennen tallikaveri Häkkistä, joka oli kärsinyt ruuhkasta nopeilla kierroksillaan. Schumacher oli tyytyväinen Ferrarin suorituskykyyn jäädessään vain alle 3 kymmenystä Coulthardista.

Kilpailu jouduttiin starttaamaan kahteen kertaan, sillä ensimmäisellä yrityksellä Alexander Wurz lensi muiden autojen yli päätyen ylösalaisin hiekkaesteeseen. Kolarissa siipeensä saaneet juoksivat vara-autoilleen, ja toinen yritys oli hiukan edellistä parempi. Viisi autoa keskeytti toiseen starttiin, mutta kukaan ei sentään päätynyt pää alaspäin hiekalle. Ralf Schumacher ja Mika Häkkinen keskeyttivät vaihteiston hajottua, Alesi ja Trulli kolaroivat, ja Takagin Tyrrellistä hajosi voimansiirto.

Ensimmäisessä startissa onnistunut Schumacher epäonnistui toisella yrityksellä, mutta onnistui vielä ennen turva-autoa nousemaan toiseksi ohi Fisichellan. Kun kisa jatkui, lähti kärkikaksikko karkuun. Diniz kuitenkin toi ulkoillessaan radalle kasan hiekkaa ja ruohoa, ja turva-auton piti palata radalle. Kun kisaa jälleen jatkettiin, Salo ja Herbert kolaroivat toisensa ulos. Coulthardin McLaren sanoi sopimuksensa irti, ja Schumacher peri kärkipaikan turva-auton tullessa radalle kolmatta kertaa.

Schumacher käytti tilaisuuden hyväkseen ja kävi varikolla. Hänelle tuli kuitenkin kiire ehtiä Frentzenin Williamsin eteen. Frentzen joutui väistämään, ja spinnasi hiekalle keskeytykseensä. Turva-auton poistuessa Fisichella johti ennen Villeneuvea ja Schumacheria. Villeneuve yritti ohitusta kärkeen, mutta suistui radalta ja vaurioitti takasiipeään. Pian Schumacherille annettiin 10 sekunnin stop & go -rangaistus, jonka kärsittyään hän putosi hetkellisesti Hillin taakse. Ohitettuaan Hillin, ja Fisichellan poistuttua varikolle, Schumacher ajoi niin valtaisaa vauhtia, että ehti toiselta stopiltaan Fisichellan eteen.

Schumacher kurvaili lopulta reilun 16 sekunnin marginaalilla ruutulipulle ennen Fisichellaa ja Irvinea. Kevin Magnussenin isä, Jan ajoi Kandassa kuudenneksi saavuttaen uransa ainoan MM-pisteen. Schumacherin voitto kavensi Häkkisen johdon MM-pisteissä 12 pisteeseen.

Tulokset:

Spoiler:
Kuva
Avatar
superzeppo
Tekninen tuki
 
Viestit: 14010
Liittynyt: Ma Maalis 05, 2012 19:57
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Kanadan GP - 2018

ViestiKirjoittaja superzeppo » Su Kesä 03, 2018 9:44

Tulokset:

FP1
Spoiler:
Kuva


FP2
Spoiler:
Kuva


FP3
Spoiler:
Kuva


Aika-ajot
Spoiler:
Kuva


Kilpailu:
Spoiler:
Kuva
Avatar
superzeppo
Tekninen tuki
 
Viestit: 14010
Liittynyt: Ma Maalis 05, 2012 19:57
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Kanadan GP - 2018

ViestiKirjoittaja superzeppo » Su Kesä 03, 2018 9:45

Jälleen kysymys kuuluu renkaista; tietääkö Mersu jotain mitä muut eivät?

Kuva
Avatar
superzeppo
Tekninen tuki
 
Viestit: 14010
Liittynyt: Ma Maalis 05, 2012 19:57
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Kanadan GP - 2018

ViestiKirjoittaja tietäjä3000 » Su Kesä 03, 2018 16:26

Oho, melkoista eroa renkaissa. Kanadaan kaukokisanahan piti tilata renkaat jo varhaisessa vaiheessa, joten kokemusta tämän kauden renkaista oli ylipäätänsä vähän. Monacon jälkeen sanoisin Mercedeksen tehneen oikean valinnan. Saa nähdä käyttääkö Mercedes hypersoftia lainkaan itse kilpailussa.
"Aerodynamics are for people who can't build engines" -Enzo Ferrari
Avatar
tietäjä3000
GP-voittaja
 
Viestit: 1837
Liittynyt: Ma Tammi 06, 2014 21:24

Re: Kanadan GP - 2018

ViestiKirjoittaja superzeppo » Su Kesä 03, 2018 17:15

Monacon ja viime vuoden Kanadan GP:n perusteella ei ole vaikeaa veikata Mersulle kaksoisvoittoa. Toteutus on kuitenkin eri asia.

Todella vaikea nähdä hypersoftien toimivan tuolla ollenkaan.
Avatar
superzeppo
Tekninen tuki
 
Viestit: 14010
Liittynyt: Ma Maalis 05, 2012 19:57
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Kanadan GP - 2018

ViestiKirjoittaja Osku90 » Su Kesä 03, 2018 21:05

Pakko kommentoida kauden 98 kisasta mieleen tulleita asioita.
-Trulli ja Alesi päätyivät molemmissa starteissa päällekäin!
-Jan Magnussen sai tämän elämänsä kilpailun jälkeen lähtöpassit ja tilalle tuli eräs toinen nyky-F1-faija Jos Verstappen.
Jules Bianchi, you'll always race in our hearts! #CiaoJules
Avatar
Osku90
Monacon voittaja
 
Viestit: 4746
Liittynyt: Su Touko 13, 2012 20:54
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Kanadan GP - 2018

ViestiKirjoittaja J4M4N3 » Ma Kesä 04, 2018 20:36

Kanadaan kolmas DRS-alue mutkien 7-8 välille.
Avatar
J4M4N3
Weltmeister
 
Viestit: 6545
Liittynyt: Ma Maalis 05, 2012 16:21

Re: Kanadan GP - 2018

ViestiKirjoittaja superzeppo » Pe Kesä 08, 2018 15:00

Ja itseltäni menee taas viikonloppu täysin ohi kisaa lukuunottamatta. Laittakaas chattiin jotain muistoja tapahtumista, ja joku punainen voisi päivittää @F1 Twitteristä tuloksia
Avatar
superzeppo
Tekninen tuki
 
Viestit: 14010
Liittynyt: Ma Maalis 05, 2012 19:57
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Kanadan GP - 2018

ViestiKirjoittaja Jamppa » Pe Kesä 08, 2018 15:35

superzeppo kirjoitti:Ja itseltäni menee taas viikonloppu täysin ohi kisaa lukuunottamatta. Laittakaas chattiin jotain muistoja tapahtumista, ja joku punainen voisi päivittää @F1 Twitteristä tuloksia


Itellä menee mökillä viikonloppu. Ehtiikö Osku tai jamane?
Avatar
Jamppa
Site Admin
 
Viestit: 44119
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Kanadan GP - 2018

ViestiKirjoittaja TURBO » Ma Kesä 11, 2018 0:59

Hartley käväisi sairaalassa tuon avauskierroksen kolarin takia. Syynä tähän lienevät säännöt, sillä G-voimat ylittivät tietyn rajan. TV-kuvissakin näytti mies olevan kunnossa.
Vahvistamattomien tietojen mukaan kuitenkin kuljettajan pää olisi osunut Haloon muuriin osuttaessa. Hidastuskuvien perusteella mielestäni myös näytti siltä.
Virallisella Youtube kanavalla oli tilanteesta kooste, ja 0,25x toistonopeudella yritin katsella.
Skylla diResta puolestaan kertoi, että juuri tällaisten tilanteiden vuoksi Halo on olemassa. Lähinnä siis tässä tapauksessa Strollin pään suojelemiseksi Hartleyn nokalta.
Avatar
TURBO
Testikuski
 
Viestit: 297
Liittynyt: Ke Tammi 29, 2014 17:19

Re: Kanadan GP - 2018

ViestiKirjoittaja tietäjä3000 » Ti Kesä 12, 2018 13:17

Tätä ruutulippukälliä kun on vatvottu sosiaalisessa mediassa, niin itseäni vain ihmetyttää, että miksi pitää olla niin tyhmän turha sääntö, että tulokset otetaan kierrosta aikaisemmalta. Kilpailu päättyy ruutulippuun ja sillä selvä.
"Aerodynamics are for people who can't build engines" -Enzo Ferrari
Avatar
tietäjä3000
GP-voittaja
 
Viestit: 1837
Liittynyt: Ma Tammi 06, 2014 21:24

Re: Kanadan GP - 2018

ViestiKirjoittaja BigBoss » Ti Kesä 12, 2018 20:35

tietäjä3000 kirjoitti:Tätä ruutulippukälliä kun on vatvottu sosiaalisessa mediassa, niin itseäni vain ihmetyttää, että miksi pitää olla niin tyhmän turha sääntö, että tulokset otetaan kierrosta aikaisemmalta. Kilpailu päättyy ruutulippuun ja sillä selvä.

Tuolla on aikojen saatossa ja taitaa olla vieläkin muutama tyhmä sääntö, jota ei mitenkään järjellä voi selittää.
Avatar
BigBoss
Saunamajuri
 
Viestit: 7941
Liittynyt: Ma Maalis 12, 2012 17:14
Paikkakunta: Oulu

Re: Kanadan GP - 2018

ViestiKirjoittaja Osku90 » Ke Kesä 13, 2018 12:19

Joo jostain syystä sääntö on sama kuin punaisella lipulla.

Itselleni tuli mieleen, että jos lippua heilutettiin ensin jollekin muulle kuin Vettelille. Jollekin joka oli kierroksen perässä. Se selittäisi tämän.
Jules Bianchi, you'll always race in our hearts! #CiaoJules
Avatar
Osku90
Monacon voittaja
 
Viestit: 4746
Liittynyt: Su Touko 13, 2012 20:54
Paikkakunta: Varsinais-Suomi


Paluu F1-kisakeskustelut ja -tulokset

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa