Saksan GP - 2018

Avatar
superzeppo
Tekninen tuki
Viestit: 14081
Liittynyt: Ma Maalis 05, 2012 19:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Saksan GP - 2018

Viesti Kirjoittaja superzeppo » Su Heinä 15, 2018 9:47

Kuva FORMULA 1 EMIRATES GROSSER PREIS VON DEUTSCHLAND 2018 Kuva

Kuva

Tänä vuonna formulasirkus palaa jälleen Hockenheimringille, joka omaa vaiherikkaan historian F1-osakilpailun järjestäjänä. Historian ensimmäinen Saksan GP:n nimeä kantanut autokilpailu ajettiin jo 1920-luvulla, mutta F1:ten mm-sarjaan kuuluva Saksan osakilpailu ajettiin ensimmäisen kerran vuonna 1951. Tuolloin paikkana oli Eifelin vuoristossa sijaitseva vanha Nürburgring Nordschleife -niminen rata, joka ennen pitkää sai kuljettajien keskuudessa nimen 'Vihreä Helvetti'. Vuoristometsissä kiemurteleva vaarallinen rata sai 70-luvun loppupuolella väistyä kisaisäntänä Hockenheimin tieltä, jossa rata oli myös metsäinen ja äärimmäisen kovavauhtinen. Hockenheimin maine oli jo laajalti tiedossa, sillä yksi lajin historian häikäisevimmistä kuljettajista - Jim Clark - oli menehtynyt radalla käydyssä merkityksettömässä F2-autojen kilpailussa vuonna 1968. Hockenheimista F1-sirkus kuitenkin löysi pitkäksi aikaa pysyvän jalansijan, ja etenkin Michael Schumacherin menestymisen myötä tapahtuman suosio kohosi 90-luvulla paikoin hurjiin sfääreihin.

Fanien keskuudessa suurta suosiota nauttinut Hockenheimin rata kävi kuitenkin jo 90-luvun aikana auttamatta vanhentuneeksi F1-autoille ja lajin muille vaatimuksille. Rata kaipasi päivitystä, ja vuonna 2002 liki seitsemän kilometriä pitkä vanha Hockenheim saksittiin nykyaikaisempaan muottiin. Tuloksena oli moderni ja stadionmainen ratakompleksi, joka ei kuitenkaan vielä tänäkään päivänä miellytä suurta osaa lajin faneista. Kontrasti vanhaan ja persoonalliseen Hockenheimringiin on todella huomattava, mikä on tavannut herättää närää varsinkin vuosikymmeniä lajia seuranneiden fanien keskuudessa. Kritiikistä huolimatta nykyinen rata on hyvinkin toimiva kokonaisuus, joskin hivenen persoonaton sellainen. Rata sisältää useita erityylisiä mutkia kuten nykyään on tapana, mistä johtuen selkeä omaleimaisuus loistaa Hockenheimissa poissaolollaan. Yleisön kannalta pienehkölle alueelle rakennettu rata on kuitenkin ihanteellinen kilpailun seuraamiseen, sillä varsinkin laaja pääkatsomorakennelma tarjoaa erinomaisen näkymän laajalle alueelle rataa. Hyvän kilvanajon ja ohitusten kannalta Hockenheimring on melko otollinen rata, eritoten Spitzkehre-neulansilmässä ja sitä seuraavissa mutkissa nähdään joka vuosi näyttäviä kamppailuja.

Osakilpailun perustiedot:

Ensimmäinen F1-osakilpailu: 1951 (Nürburgring Nordschleife)
Rata: Hockenheimring Baden-Württemberg
Sijainti: Hockenheim, Baden-Württemberg, Saksa
Radan pituus: 4,574 km
Kierroksia kisassa: 67 (306,458 km)
Rataennätys: 1:13.780 (Kimi Räikkönen, McLaren, 2004)
Rengasseokset: Ultrapehmeä (violetti), pehmeä (keltainen) ja keskikova (valkoinen)
Kuskien rengasvalinnat:
Spoiler:
Kuva
DRS-alue: Mutkien 1. ja 2. välinen suora ja mutkien 4. ja 6. välinen pitkä 5. mutka.
DRS-mittauspiste: Ennen 1. mutkaa ja 4. mutkassa.

Sää Hockenheimissa: Accuweatherin sääennuste


Aikataulu (Suomen aikaa):

Perjantai 20.7.
1. harjoitukset: 12.00
2. harjoitukset: 16.00

Lauantai 21.7.
3. harjoitukset: 13.00
Aika-ajot: 16.00

Sunnuntai 22.7.
Kilpailu: 16.10

Muuta:

Radan viralliset kotisivut: http://www.hockenheimring.de/
Hockenheimring ilmakuvassa: Google Maps


Kuva Kaudella 2016 Kuva


Saksassa ajettiin viimeksi kaudella 2016. Rosberg nappasi paalun ennen tallikaveriaan ja Red Bulleja. Kaudella 2016 Mercedestä kuitenkin vaivasi jatkuvat starttiongelmat. Nico putosi startissa neljänneksi molempien Red Bullien taakse, eikä pystynyt valtaisasta taistelusta huolimatta ohittamaan niitä kuin hetkellisesti. Rosberg sai kisan aikana 5 sekunnin rangaistuksen ajatettuaan toisen Red Bullin ulos radalta. Talli otti varikolla 5 sekuntia liian varman päälle, eikä Nico päässyt enää tekemään kunnon iskua viimeisellä stintillä. Hamilton voitti kilpailun ylivoimaisesti.

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=nLN_wK-Qvps[/youtube]

Tulokset:
Spoiler:
Kuva

Avatar
superzeppo
Tekninen tuki
Viestit: 14081
Liittynyt: Ma Maalis 05, 2012 19:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Saksan GP - 2018

Viesti Kirjoittaja superzeppo » Su Heinä 15, 2018 9:48

Tulokset:

FP1:
Spoiler:
Kuva
FP2:
Spoiler:
Kuva
FP3:
Spoiler:
Kuva
Aika-ajot:
Spoiler:
Kuva
Kilpailu:
Spoiler:
Kuva

Avatar
superzeppo
Tekninen tuki
Viestit: 14081
Liittynyt: Ma Maalis 05, 2012 19:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Saksan GP - 2018

Viesti Kirjoittaja superzeppo » Su Heinä 15, 2018 9:49

Itse missaan jälleen koko touhun. Pitäkäähän keskustelua yllä. Alkaahan MM-taistelukin pikkuhiljaa kiihtyä.

Avatar
Igor
GP-voittaja
Viestit: 1934
Liittynyt: To Tammi 30, 2014 17:18

Re: Saksan GP - 2018

Viesti Kirjoittaja Igor » Pe Heinä 20, 2018 12:42

Ricciardo saa ainakin 20 ruutua, osia vaihdettu.
#CiaoJules

Avatar
J4M4N3
Weltmeister
Viestit: 6509
Liittynyt: Ma Maalis 05, 2012 16:21

Re: Saksan GP - 2018

Viesti Kirjoittaja J4M4N3 » Su Heinä 22, 2018 14:42


Avatar
mr-nobody
Foorumin Vetomies 2014 & 2015 & 2016
Viestit: 7063
Liittynyt: Ti Syys 25, 2012 22:11
Paikkakunta: Vantaa

Re: Saksan GP - 2018

Viesti Kirjoittaja mr-nobody » Su Heinä 22, 2018 17:52

Jos ja jos, mutta jos Ferrari olisi ottanut Kimin kierrosta aikaisemmin varikolle, niin mahdollisesti olisi tullut ensimmäinen suomalaisten kaksoisvoitto.

Avatar
tietäjä3000
GP-voittaja
Viestit: 2299
Liittynyt: Ma Tammi 06, 2014 21:24

Re: Saksan GP - 2018

Viesti Kirjoittaja tietäjä3000 » Su Heinä 22, 2018 18:02

mr-nobody kirjoitti:Jos ja jos, mutta jos Ferrari olisi ottanut Kimin kierrosta aikaisemmin varikolle, niin mahdollisesti olisi tullut ensimmäinen suomalaisten kaksoisvoitto.
Samaa jossittelin itsekin. Kyllä Hamilton on Hannu Hanhi, vaikka toki ajoikin hyvin.
"Aerodynamics are for people who can't build engines" -Enzo Ferrari

Avatar
tietäjä3000
GP-voittaja
Viestit: 2299
Liittynyt: Ma Tammi 06, 2014 21:24

Re: Saksan GP - 2018

Viesti Kirjoittaja tietäjä3000 » Su Heinä 22, 2018 18:17

Copied. Baku 2016 per Raik
FIA Stewards Decision

The Stewards, having received a report from the Race Director, examined video evidence, have considered the following matter, determine a breach of the regulations has been committed by the competitor named below and impose the penalty referred to.

Fact – Car 7 crossed the white line at the Pit Entry with all four wheels and did not enter the Pit Lane.

Offence – Breach of Appendix L, Chapter IV, Article 4 of the FIA International Sporting Code.

Decision – 5 Second Time Penalty (2 penalty points awarded, 5 points total for the 12 month period). Reason The driver crossed the white line separating the pit entry with all four wheels and did not enter the pit lane, as required in the Race Director’s Event Notes (item 6.3).
Mitäs ajatuksia tämä herättää?
"Aerodynamics are for people who can't build engines" -Enzo Ferrari

Avatar
Tyrrel
Monacon voittaja
Viestit: 4125
Liittynyt: Ke Kesä 19, 2013 17:58

Re: Saksan GP - 2018

Viesti Kirjoittaja Tyrrel » Su Heinä 22, 2018 18:50

tietäjä3000 kirjoitti:
Copied. Baku 2016 per Raik
FIA Stewards Decision

The Stewards, having received a report from the Race Director, examined video evidence, have considered the following matter, determine a breach of the regulations has been committed by the competitor named below and impose the penalty referred to.

Fact – Car 7 crossed the white line at the Pit Entry with all four wheels and did not enter the Pit Lane.

Offence – Breach of Appendix L, Chapter IV, Article 4 of the FIA International Sporting Code.

Decision – 5 Second Time Penalty (2 penalty points awarded, 5 points total for the 12 month period). Reason The driver crossed the white line separating the pit entry with all four wheels and did not enter the pit lane, as required in the Race Director’s Event Notes (item 6.3).
Mitäs ajatuksia tämä herättää?
Eipä näistä jaksa itse enää pahemmin kiinnostua, sen verran on jo turtunut siihen ettei tässä lajissa säännöt ole samat kaikille.
"Tyhmyydellä ja neroudella on se ero, että neroudella on rajansa"
-Albert Einstein

Avatar
Jamppa
Site Admin
Viestit: 45717
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Saksan GP - 2018

Viesti Kirjoittaja Jamppa » Su Heinä 22, 2018 19:03

Kyllähän tämä sen verran erikoinen sarja on, että kun säännöt ei ole kaikille samat.
Ja näitä esimerkkejä on paljon.

En tiedä mikä siihen sitten auttaisi? Pitäisikö tuomaristo olla täysin sama joka kisassa?

Mutta liikaa noihin rangaistuksiin vaikuttaa osapuolen ja osapuolten sijainti pistetaulukossa.

Avatar
Jamppa
Site Admin
Viestit: 45717
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Saksan GP - 2018

Viesti Kirjoittaja Jamppa » Su Heinä 22, 2018 19:30

Ferrari on tehnyt protestin Hamiltonista.

Avatar
Jamppa
Site Admin
Viestit: 45717
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Saksan GP - 2018

Viesti Kirjoittaja Jamppa » Su Heinä 22, 2018 19:35

Jamppa kirjoitti:Ferrari on tehnyt protestin Hamiltonista.
Kyse on siitä kun Hamilton oli tulossa varikolle, mutta ajoikin nurmikon kautta takaisin radalle. Aikaahan se siinä hävisi eikä hyötynyt, niin todella erikoista jos siitä rangaistuksen saisi.

Avatar
Osku90
Weltmeister
Viestit: 5172
Liittynyt: Su Touko 13, 2012 21:54
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Saksan GP - 2018

Viesti Kirjoittaja Osku90 » Su Heinä 22, 2018 19:58

Jamppa kirjoitti:
Jamppa kirjoitti:Ferrari on tehnyt protestin Hamiltonista.
Kyse on siitä kun Hamilton oli tulossa varikolle, mutta ajoikin nurmikon kautta takaisin radalle. Aikaahan se siinä hävisi eikä hyötynyt, niin todella erikoista jos siitä rangaistuksen saisi.
Ei sillä aikamenetyksellä ole merkitystä jos viivojen ylittäminen on yksiselitteisesti kiellettyä, kuten tuosta tietäjän historiallisesta esimerkistä käy ilmi. Jos rankkua ei tule, niin taas yksi rasti seinään, jossa Vettel ja Hamilton saa ajella miten tykkäävät. Ihan schumachereina.
Jules Bianchi, you'll always race in our hearts! #CiaoJules

Avatar
Jamppa
Site Admin
Viestit: 45717
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Saksan GP - 2018

Viesti Kirjoittaja Jamppa » Su Heinä 22, 2018 20:08

Osku90 kirjoitti:
Jamppa kirjoitti:
Jamppa kirjoitti:Ferrari on tehnyt protestin Hamiltonista.
Kyse on siitä kun Hamilton oli tulossa varikolle, mutta ajoikin nurmikon kautta takaisin radalle. Aikaahan se siinä hävisi eikä hyötynyt, niin todella erikoista jos siitä rangaistuksen saisi.
Ei sillä aikamenetyksellä ole merkitystä jos viivojen ylittäminen on yksiselitteisesti kiellettyä, kuten tuosta tietäjän historiallisesta esimerkistä käy ilmi. Jos rankkua ei tule, niin taas yksi rasti seinään, jossa Vettel ja Hamilton saa ajella miten tykkäävät. Ihan schumachereina.
Joo no totta tuokin. Ihmeellistä se kuitenkin olisi jos tuomittaisiin rangaistuksiin sellaisesta mistä ei hyödy eikä kolaroi muiden kanssa. No saa nähdä mihin tuomaristo päätyy.

Hyvä pointti kyllä tuo mitä sanoit, että kun rikkoo sääntöjä niin ei aikamenetyksellä ole merkitystä. Oma kokemus on vaan ollu, että rankkua annetaan jos itse hyötyy tai estää/kolaroi toista.

Avatar
Jamppa
Site Admin
Viestit: 45717
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Saksan GP - 2018

Viesti Kirjoittaja Jamppa » Su Heinä 22, 2018 20:11

No niin vaan kävi, että 5s sai penaltia ja Bottas voitti!

Lukittu