Belgian GP - 2018

Täältä löydät GP-viikonloppujen tulokset, uutiset ja rataesittelyt.

Belgian GP - 2018

ViestiKirjoittaja superzeppo » Ma Elo 20, 2018 7:54

Kuva FORMULA 1 2018 JOHNNIE WALKER BELGIAN GRAND PRIX Kuva

Kuva

Ardennien vuoristossa Spa-Francorchamps'n radalla ajettava Belgian GP on yksi vuoden arvostetuimpia osakilpailuja. Belgian kisa on yksi neljästä edelleen järjestettävästä GP:stä, jotka olivat mukana jo historian ensimmäisellä F1-kaudella vuonna 1950. Tuolloin käytetty yli neljäntoista kilometrin mittainen rata oli kuitenkin kovin erilainen verrattuna siihen millaisena Span rata nykyisin tunnetaan, mutta monet mutkien nimet, kuten Eau Rouge, Stavelot ja Blanchimont ovat jääneet elämään nykypäivään saakka. Yleisillä teillä pitkin maalaismaisemaa risteillyt rata oli kuljettajien suosiossa, mutta vuosien saatossa alettiin ymmärtää radan olevan sellaisenaan myös kovin vaarallinen kilpa-autojen käytettäväksi. Niinpä Span rata jäi vuoden 1970 jälkeen kokonaan pois sarjasta, F1-autojen kilpaillessa jatkossa sekä Nivelles'n että Zolderin radoilla. Zolderissa kuitenkin koettiin vuonna 1982 yksi sarjan historian traagisimpia onnettomuuksia, kun tuolloinen F1-taivaan suurin tähti Gilles Villeneuve menehtyi kisaviikonloppuna sattuneessa rajussa kolarissa. Samaan aikaan Span rataa restauroitiin rankalla kädellä nykyaikaisempaan muotoon, ja jo seuraavana vuonna Belgian GP palasi voimakkaasti uusitulle radalle, jonka huippunopea luonne ja haastavuus oli onnistuneesti säilytetty. Sarja vieraili vielä kertaalleen Zolderissa vuonna 1984, mutta sen jälkeen Belgian osakilpailu on pysyvästi juurtunut Circuit de Spa-Francorchamps'n radalle.

Nykyisen Span radan alku- ja loppupuoli ovat hyvin suurelta osin samanlaiset, mitä jo vuonna 1950 käytössä olleella radalla. Tosin tuolloin rata oli kauttaaltaan myös muun tieliikenteen käytössä, mutta tätä nykyä rata-alue on käytännössä pyhitetty vain ja ainoastaan kilpa-autoilukäyttöön. Span rata on edelleen yksi sarjan vauhdikkaimpia ratoja, muun muassa avausmutka La Sourcea seuraa liki kahden kilometrin kaasu pohjassa ajettava osuus, johon sisältyvät liki tarunhohtoisen maineen omaavat kaarteet Eau Rouge ja Raidillon. Les Combes -mutkasta aina Stavelotiin saakka soljuva rataosuus heijastelee onnistuneesti menneiden aikojen henkeä, jolloin moottoriradat olivat lähes poikkeuksetta nykyisen Span kaltaisia vuoristoratamaisia teitä. Radan lähtösuora on poikkeuksellisen lyhyt, mistä johtuen ohitusyritykset säästetään useimmiten joko Les Combesiin tai radan viimeiseen mutkaan, joka on tätä nykyä erittäin hidas shikaani. Vuosien saatossa eritoten radan viimeisiä mutkia onkin muutamaan otteeseen muokattu kovalla kädellä. Viimeisimmät muutostyöt ajoittuivat vuosien 2006 ja 2007 ajalle, jolloin myös radan varikkotie uusittiin ja myös ensimmäisen mutkan aluetta levennettiin huomattavasti. Monet eivät kuitenkaan ole ottaneet ilolla vastaan rataan kohdistuneita saneerauksia, vaikka ilman niitä Belgian GP:tä tuskin enää ajettaisiin ollenkaan. On toki totta, että esimerkiksi haastavan Pouhon -kaarteen turva-alueen asfaltointi on vienyt osan mutkaan aiemmin kuuluneesta haasteesta pois, mutta tällaisistakin asioista huolimatta Span rata on edelleen varauksetta yksi kuljettajien ja fanien suosikkiratoja.

Osakilpailun perustiedot:

Ensimmäinen F1-osakilpailu: 1950
Rata: Circuit de Spa-Francorchamps
Sijainti: Francorchamps, Stavelot, Belgia
Radan pituus: 7,004 km
Kierroksia kisassa: 44 (308,052 km)
Rataennätys: 1:46.577 (Sebastian Vettel, Ferrari, 2017)
Rengasseokset: Superpehmeä (punainen), pehmeä (keltainen) ja keskikova (valkoinen)
Kuskien rengasvalinnat:
Spoiler:
Kuva

DRS-alueet: Pääsuora ja Kemmelin suora
DRS-mittauspisteet: Ennen viimeistä shikaania ja ennen Eau Rougea

Sää Francorchamp'ssa: Accuweatherin sääennuste


Aikataulu (Suomen aikaa):

Perjantai 24.8.
1. harjoitukset: 12.00
2. harjoitukset: 16.00

Lauantai 25.8.
3. harjoitukset: 13.00
Aika-ajot: 16.00

Sunnuntai 26.8.
Kilpailu: 16.10

Muuta:

Radan viralliset kotisivut: http://spa-francorchamps.be/en?lg=en
Circuit de Spa-Francorchamsps ilmakuvassa: Google Maps


Kuva Kaudella 2017 Kuva



Tulokset:

Spoiler:
Kuva
Avatar
superzeppo
Tekninen tuki
 
Viestit: 14073
Liittynyt: Ma Maalis 05, 2012 19:57
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Belgian GP - 2018

ViestiKirjoittaja superzeppo » Ma Elo 20, 2018 7:54

Tulokset:

FP1:

Spoiler:
Kuva


FP2:

Spoiler:
Kuva


FP3:

Spoiler:
Kuva


Aika-ajot:

Spoiler:
Kuva


Kilpailu:

Spoiler:
Kuva
Avatar
superzeppo
Tekninen tuki
 
Viestit: 14073
Liittynyt: Ma Maalis 05, 2012 19:57
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Belgian GP - 2018

ViestiKirjoittaja TURBO » Ti Elo 21, 2018 0:12

Ilmeisesti Lando Norris ajaa Alonson Mclarenia ykköstreenissä. Tämä kielii siitä, ettei talli totisesti vielä tiedä Sainzin tallikaveria ensivuodelle. Varmasti hyvää ja suoraa vertailua Vandoorneen.
Avatar
TURBO
Foorumin Vetomies 2018
 
Viestit: 317
Liittynyt: Ke Tammi 29, 2014 17:19

Re: Belgian GP - 2018

ViestiKirjoittaja Dino246 » To Elo 23, 2018 7:36

TURBO kirjoitti:Ilmeisesti Lando Norris ajaa Alonson Mclarenia ykköstreenissä. Tämä kielii siitä, ettei talli totisesti vielä tiedä Sainzin tallikaveria ensivuodelle. Varmasti hyvää ja suoraa vertailua Vandoorneen.


McLarenilla varmasti tekisi mieli nostaa Norris jo ensi kaudeksi mukaan, mutta todennäköisesti heitäkin arveluttaa että onko Sainzista johtavaksi kuljettajaksi ja nuoren tulokkaan "mentoriksi" vai olisiko järkevämpää että toinen kuljettaja olisi vähän kokeneempi. Ja toisaalta kun vaihdetaan tallin molemmat kuljettajat kerralla niin sekin on aina vähän riski, ei välttämättä saada niin hyvää dataa ja vertailua siitä miten auton kehitystyö on edennyt. Mielenkiintoista on nähdä, nyt kun tuon toisen auton runko on uusittu, että pystyykö Vandoorne yhtään nostamaan suoritustasoaan loppukaudesta, ja että mikä on Norrisin vauhti suhteessa Vandoorneen ja Alonsoon.

Vandoornella varmaan ihan kohtalaisesti painetta niskassa Belgiassa. Kotikisa, kesän aikana ollut puhetta että hänet korvattaisiin jopa jo kesken tämän kauden, ja nyt vielä tuodaan pahin kilpailija (ensi kauden tallipaikoista) ajamaan harjoitukset tallikaverin autolla. Ja sen lisäksi nyt on myös tuo auto uusittu, että asiat pitäisi siltäkin osin olla kunnossa ja loput kiinni kuljettajasta.
Dino246
Varakuljettaja
 
Viestit: 478
Liittynyt: Ke Elo 15, 2018 7:58

Re: Belgian GP - 2018

ViestiKirjoittaja Dino246 » Su Elo 26, 2018 17:40

Olipa tyhmää ajamista Nico Hülkenbergiltä, jolta ei yleensä tämän luokan koomailua nähdä. Harmi että taas Kimi joutui kärsimään tästä kun ketjureaktion seurauksena joko Toro Rosso tai Red Bull puhkoi renkaan ja vielä samalla hajosi takasiipikin. Ei ollut Kimin viikonloppu kun ensin tallin käsittämätön moka pilasi aika-ajon ja sitten kisakin meni muiden töhöilyn takia puihin heti alussa. Melkein kyllä toivoisi että vaikka Hulkki itsekin joutui keskeyttämään niin tuosta vielä jonkinlainen lisärangaistus hänelle laitettaisiin, oli niin pöljää ajamista suoraan sanottuna.

Vettelin voitolle :peukku2: . Hieno ohitus juuri ennen turva-autoa ja muutenkin vakuuttavaa vauhtia. Hienoa että MM-taistelu taas vähän tasoittui eikä Hamilton päässyt lisää karkuun.

Uudelle Force Indialle aika komea aloitus! Siinä kelpaa Monzasta eteenpäin Strollin töheltää pinkillä autolla... No, Force Indian vauhti on heitellyt tällä kaudella yllättävän paljon kisasta toiseen joten välttämättä ei olla seuraavassa kisassa edes pisteillä olipa kuskina kuka tahansa. Ja toisaalta ei Strollkaan ihan niin huono ole kuin miltä on tällä kaudella näyttänyt. On vaan tainnut poju tottua isin rahojen myötä liian hyvälle ja huonolla autolla räpiköinti ei ole oikein maistunut, ja se on näkynyt tuloksissakin. Ajoi kuitenkin ihan OK viime kauden alkuvaikeuksien jälkeen joten paremmalla autolla voi tehdä ihan kohtalaista tulostakin. Harmi vaan jos Oconin tasoinen kuljettaja joutuu Strollin tieltä väistymään.

Jos tuo Strollin siirto Forcelle tapahtuu jo tässä ennen Monzaa niin eiköhän tämä Belgian GP ollut samalla sitten Vandoornen viimeinen kisa toistaiseksi. Jälleen kerran vaisua suorittamista ja jos Ocon vapautuu Forcelta ja Mersu vaan antaa luvan siirtoon, niin eiköhän Ocon aja McLarenia Vandoornen paikalla. Näin uskon minä.

Sen verran pitää taas FIA:takin kritisoida että tuo DRS Kemmelin suoralla on minusta ihan turha, tai ainakin sitä DRS-aluetta pitäisi lyhentää reilusti. Nyt on ohittaminen ihan liian helppoa tuossa kun Eau Rougessakaan ei enää nykyisin oikein pysty erottelemaan miehiä pojista vaan kaikki vetää sen käytännössä täysillä ilman ongelmia. Samaa mieltä olen Brundlen kanssa että DRS:n pitäisi tarjota ohittajalle mahdollisuus yrittää ohitusta jarrutuksessa, eikä tarjota ilmaista ohitusta keskellä suoraa.
Dino246
Varakuljettaja
 
Viestit: 478
Liittynyt: Ke Elo 15, 2018 7:58

Re: Belgian GP - 2018

ViestiKirjoittaja tietäjä3000 » Ma Elo 27, 2018 19:59

Pari ihmetyksen aihetta nousi mieleen Span radasta.

Ensinnäkin. La Sourcessa on nyt useana vuonna tapahtunut lähdössä iso kolari, joten minkä takia sitä ei muokata loivemmaksi. Mutkan ulostulossa on täysin turhaa turva-aluetta vaikka muille jakaa, joten pieni uudelleen linjaus siinä pienentäisi joukkokolarin todennäköisyyttä huomattavasti. Tietenkin kolari on niille hyvää viihdettä ketkä katsovat kilpailusta vain lähdön, mutta erityisesti yleisölle ikäviä. Nyt jäi näkemättä monta hyvää kuljettajaa kisassa. Räikkönen, Alonso, Leclerc, Ricciardo, Hülkenberg ja ketä vielä jäivät ensimmäiseen mutkaan tai ainakin kilpailu meni heti pilalle.

Toiseksi. Mitä varten kolmannella sektorilla ei ollut DRS-aluetta? Radan paras ohituspaikka lienee shikaanin jarrutus, mutta ykkösissä ei tainnut tulla siihen yhtäkään ohitusta. Kyllähän Blanchimontin läpi on ennenkin päästy menemään siipi auki, joten ihmetyttää, miksei sitä käytetä. Kemmelin suoralla tilanne taasen oli täysin toinen. Aika helposti pystyi kiertämään ohitse, eikä puolustavalla kuljettajalla tuntunut olevan oikein mitään mahdollisuuksia.
"Aerodynamics are for people who can't build engines" -Enzo Ferrari
Avatar
tietäjä3000
GP-voittaja
 
Viestit: 1954
Liittynyt: Ma Tammi 06, 2014 21:24


Paluu F1-kisakeskustelut ja -tulokset

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa