Japanin GP - 2018

Täältä löydät GP-viikonloppujen tulokset, uutiset ja rataesittelyt.

Japanin GP - 2018

ViestiKirjoittaja superzeppo » Su Syys 30, 2018 8:27

Kuva FORMULA 1 2018 HONDA JAPANESE GRAND PRIX Kuva

Kuva

Suzuka International Racing Course -nimeä kantavalla radalla ajettava Japanin osakilpailu on tätä nykyä melkeinpä yksi F1-kalenterin klassikoista. Japanin GP:n historia F1:ssä ulottuu 1970-luvulle saakka, jolloin kisaisäntänä toimi Fuji Speedwayn vauhdikas rata. Suzukaan F1:set kotiutuivat ensimmäisen kerran vuonna 1987, mutta vielä vuosina 2007 ja 2008 Japanin GP ajettiin autonvalmistaja Toyotan omistukseensa hankkimalla, rankasti uusitulla Fujin radalla. Tästä eteenpäin Fujin ja Suzukan oli tarkoitus vuorotella Japanin osakilpailun pitopaikkana, mutta vedoten vaikeaan taloustilanteeseen Toyotalla päätettiin antaa järjestämisoikeudet kokonaan takaisin Suzukalle. Lähitulevaisuudessa Suzuka lieneekin Japanin ainoa rata, jolla on realistiset valmiudet järjestää F1-osakilpailu.

Siinä missä Fuji oli ennen Toyotan omistukseen päätymistä toisen japanilaisen autonvalmistajan - Mitsubishin - käyttöön rakennettu rata, myös Suzukan rata valmistui alun perin autotehtaan testiradaksi. Honda nimittäin rakennutti radan omien katuautojensa testaamiseen vuonna 1962. Radan suunnittelijana toimi hollantilainen John Hugenholtz, jonka piirrustuspöydältä ovat lähtöisin myös muun muassa Jaraman ja Zolderin perinteikkäät moottoriradat. Kahdeksikkoa etäisesti muistuttavan perusmuodon lisäksi Suzukan radan selkeimpiä piirteitä ovat lukuisat nopeat ja jouhevat mutkat, joista tunnetuimpina ensimmäisen sektorin ässämutkat sekä radan loppuosan erittäin nopea 130R-kaarre. Moneen nykyaikaiseen moottorirataan verrattuna Suzuka on myös poikkeuksellisen kapea, eikä suuri osa radan turva-alueista ole ainakaan toistaiseksi saanut kaikenkattavaa asfalttipintaa osakseen. Nopeat mutkat yhdistettynä rajujen jarrutusten puutteeseen tekevät kuitenkin ohittamisesta radalla melko hankalaa, mistä johtuen onnistunut rengastaktiikka on nykyisenlaisten autojen aikakaudella ehdoton avain menestykseen.

Onnistunut ratakierros Suzukassa edellyttää autolta ennen kaikkea toimivaa etupäätä radan alkuosan nopeiden mutkien lukuisissa suunnanvaihdoksissa. Tämän lisäksi aerodynaamisen tasapainon löytäminen voi aiheuttaa talleille päänvaivaa, sillä hyvää aerodynaamista pitoa vaativien mutkien höysteenä radan alku- ja loppuosalla on myös korkeaa huippunopeutta vaativia osuuksia. Nämä seikat huomioiden ei olekaan mikään ihme, että Suzuka on keskinopeudeltaan yksi kauden kovavauhtisimpia ratoja, sisältäen vain pari erittäin hidasta mutkaa. Tämä toisaalta asettaa oman haasteensa toimivan jarrutasapainon löytämiseen, mitä ei myöskään pidä auton säätötyössä unohtaa.

Osakilpailun perustiedot:

Ensimmäinen F1-osakilpailu: 1976 (Fuji)
Rata: Suzuka International Racing Course
Sijainti: Suzuka, Mien Prefektuuri, Japani
Radan pituus: 5,807 km
Kierroksia kisassa: 53 (307,471 km)
Rataennätys: 1:31.540 (Kimi Räikkönen, McLaren, 2005)
Rengasseokset: Superpehmeä (punainen), pehmeä (keltainen) ja keskikova (valkoinen)
Kuskien rengasvalinnat:
Spoiler:
Kuva

DRS-alueet: Pääsuora
DRS-mittauspiste: Ennen Casio-shikaania

Sää Suzukassa: Accuweatherin sääennuste


Aikataulu (Suomen aikaa):

Perjantai 5.10.
1. harjoitukset: 04.00
2. harjoitukset: 08.00

Lauantai 6.10.
3. harjoitukset: 06.00
Aika-ajot: 09.00

Sunnuntai 7.10.
Kilpailu: 08.00

Muuta:

Radan viralliset kotisivut: http://www.suzukacircuit.jp/en/
Suzuka International Racing Course ilmakuvassa: Google Maps


Kuva Kaudella 2017 Kuva



Tulokset:

Spoiler:
Kuva
Avatar
superzeppo
Tekninen tuki
 
Viestit: 13999
Liittynyt: Ma Maalis 05, 2012 19:57
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Japanin GP - 2018

ViestiKirjoittaja superzeppo » Su Syys 30, 2018 8:27

Tulokset:

FP1:

Spoiler:
Kuva


FP2:

Spoiler:
Kuva


FP3:

Spoiler:
Kuva


Aika-ajot:

Spoiler:
Kuva


Kilpailu:

Spoiler:
Kuva
Avatar
superzeppo
Tekninen tuki
 
Viestit: 13999
Liittynyt: Ma Maalis 05, 2012 19:57
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Japanin GP - 2018

ViestiKirjoittaja Dino246 » Ti Loka 02, 2018 6:18

Suzukassakin ohittaminen on vaikeaa, varsinkin näillä nykyautoilla, mutta silti yksi suosikkiratojani ihan siitä syystä että siellä on vielä mahdollista ajautua radalta ulos ja kärsiä siitä! Harmi että ensimmäinen mutka ja aina vaikea Spoon pilattiin asfaltilla mutta vielä on paljon mutkia joissa odottelee gravel pitit tai nurmikot jos ajautuu vähänkin leveäksi. Ja noiden radan alkupään s-mutkien läpi ajamista on aina nautinnollista katsoa. Vielä kun kuljettajat joutuisivat viemään noita autojaan koko ajan ihan äärirajoilla niin silloin nuo mutkat ja Suzuka yleensäkin olisi parhaimmillaan. Nykyisinhän tätä nähdään lähinnä harjoituksissa ja aika-ajossa, kisassa sitten säästellään ja kyttäillään.
Dino246
Testikuski
 
Viestit: 261
Liittynyt: Ke Elo 15, 2018 7:58

Re: Japanin GP - 2018

ViestiKirjoittaja superzeppo » Pe Loka 05, 2018 8:52

Mersulta ja Hamiltonilta suhteellisen vahvat perjantaitreenit. Mutta vaikea tuosta on kai vielä mitään ennustaa. Ferrari tuskin on noin kaukana.
Avatar
superzeppo
Tekninen tuki
 
Viestit: 13999
Liittynyt: Ma Maalis 05, 2012 19:57
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Japanin GP - 2018

ViestiKirjoittaja Jamppa » Pe Loka 05, 2018 11:15

superzeppo kirjoitti:Mersulta ja Hamiltonilta suhteellisen vahvat perjantaitreenit. Mutta vaikea tuosta on kai vielä mitään ennustaa. Ferrari tuskin on noin kaukana.


Eiköhän ne jäljessä ole. Mersu on ottanut tehoedun takaisin.
Avatar
Jamppa
Site Admin
 
Viestit: 44099
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Japanin GP - 2018

ViestiKirjoittaja Dino246 » Pe Loka 05, 2018 12:29

Jamppa kirjoitti:
superzeppo kirjoitti:Mersulta ja Hamiltonilta suhteellisen vahvat perjantaitreenit. Mutta vaikea tuosta on kai vielä mitään ennustaa. Ferrari tuskin on noin kaukana.


Eiköhän ne jäljessä ole. Mersu on ottanut tehoedun takaisin.


Ferrariltahan oli nyt myönnetty että tuo Auto Motor und Sportin huhuilema ylimääräinen sensori on todellakin asennettu heidän autoonsa, joten olisikohan siinä syy miksi se tehoetu näyttää keikahtaneen taas Mersun puolelle?
Dino246
Testikuski
 
Viestit: 261
Liittynyt: Ke Elo 15, 2018 7:58

Re: Japanin GP - 2018

ViestiKirjoittaja Jamppa » Pe Loka 05, 2018 12:32

Dino246 kirjoitti:
Jamppa kirjoitti:
superzeppo kirjoitti:Mersulta ja Hamiltonilta suhteellisen vahvat perjantaitreenit. Mutta vaikea tuosta on kai vielä mitään ennustaa. Ferrari tuskin on noin kaukana.


Eiköhän ne jäljessä ole. Mersu on ottanut tehoedun takaisin.


Ferrariltahan oli nyt myönnetty että tuo Auto Motor und Sportin huhuilema ylimääräinen sensori on todellakin asennettu heidän autoonsa, joten olisikohan siinä syy miksi se tehoetu näyttää keikahtaneen taas Mersun puolelle?


Laitoinkin just oman mielipiteeni tästä Ferrarin omaan ketjuun.
Avatar
Jamppa
Site Admin
 
Viestit: 44099
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Japanin GP - 2018

ViestiKirjoittaja Jamppa » Pe Loka 05, 2018 13:18

Ei ole kyllä epäselvyyttä voittajasta, jos ei Hamiltonin autoon mitään teknistä vikaa tule.
Avatar
Jamppa
Site Admin
 
Viestit: 44099
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Japanin GP - 2018

ViestiKirjoittaja tietäjä3000 » Pe Loka 05, 2018 14:43

Kyllä Suzuka vaan on hieno rata! Harvoin on pelkkien harjoitusten seuraaminen yhtä nautinnollista. Upea profiili ja kunnon vanhan liiton turva-alueet. Tuolla ei voi hyötyä yhdestäkään virheestä.
"Aerodynamics are for people who can't build engines" -Enzo Ferrari
Avatar
tietäjä3000
GP-voittaja
 
Viestit: 1837
Liittynyt: Ma Tammi 06, 2014 21:24

Re: Japanin GP - 2018

ViestiKirjoittaja superzeppo » La Loka 06, 2018 6:21

Hulkenberg oli rikkonut autonsa kolmostreeneissä, toivottavasti ehtii aika-ajoon.

Vettel enää kymmenyksen Hamiltonista.
Avatar
superzeppo
Tekninen tuki
 
Viestit: 13999
Liittynyt: Ma Maalis 05, 2012 19:57
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Japanin GP - 2018

ViestiKirjoittaja Dino246 » La Loka 06, 2018 6:25

tietäjä3000 kirjoitti:Kyllä Suzuka vaan on hieno rata! Harvoin on pelkkien harjoitusten seuraaminen yhtä nautinnollista. Upea profiili ja kunnon vanhan liiton turva-alueet. Tuolla ei voi hyötyä yhdestäkään virheestä.


Ihan totta! Ei ihme että Suzuka kuuluu lähes kaikkien kuljettajienkin suosikkiratoihin, uskoisin että kuljettajallakin ihan eri tavalla fiilistä ajaa radalla jossa on vähän vaaran tuntua ja muutenkin tuollaisia hienoja, ajettavia mutkia ja mutkayhdistelmiä.
Dino246
Testikuski
 
Viestit: 261
Liittynyt: Ke Elo 15, 2018 7:58

Re: Japanin GP - 2018

ViestiKirjoittaja Jamppa » La Loka 06, 2018 7:08

https://www.iltalehti.fi/formulat/72820 ... 6_fo.shtml

Saa nähdä miten Ferrari pärjää noiden renkaiden kanssa.
Avatar
Jamppa
Site Admin
 
Viestit: 44099
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Japanin GP - 2018

ViestiKirjoittaja Kamui Button » Su Loka 07, 2018 9:13

Nyt lienee oikea aika onnitella mestareita. Hybridi mersu&Hamilton kaikkien aikojen ylivoimaisin yhdistelmä.
Kamui Button
Maksukuski
 
Viestit: 511
Liittynyt: Pe Maalis 16, 2012 21:19

Re: Japanin GP - 2018

ViestiKirjoittaja tietäjä3000 » Su Loka 07, 2018 10:46

Kamui Button kirjoitti:Nyt lienee oikea aika onnitella mestareita. Hybridi mersu&Hamilton kaikkien aikojen ylivoimaisin yhdistelmä.

Tuo on aika voimakkaasti sanottu huomioiden, että Rosberg onnistui yhden mestaruuden viemään välistä. Sen sijaan voi aika hyvällä omalla tunnolla sanoa Mercedeksen olevan kaikkien aikojen ylivoimaisin talli. Viides vuosi putkeen molemmat mestaruudet ilman mitään kunnollista taistelua. Ferrarilla Schumacher joutui sentään pariin otteeseen aika kovaan paikkaan Häkkisen ja Räikkösen toimesta. Se dominanssi kesti lopulta viisi vuotta, kuten nyt on Mersulla jatkunut. Ensi vuosi tuskin tuo muutosta tullessaan.
"Aerodynamics are for people who can't build engines" -Enzo Ferrari
Avatar
tietäjä3000
GP-voittaja
 
Viestit: 1837
Liittynyt: Ma Tammi 06, 2014 21:24

Re: Japanin GP - 2018

ViestiKirjoittaja Jamppa » Su Loka 07, 2018 11:17

tietäjä3000 kirjoitti:
Kamui Button kirjoitti:Nyt lienee oikea aika onnitella mestareita. Hybridi mersu&Hamilton kaikkien aikojen ylivoimaisin yhdistelmä.

Tuo on aika voimakkaasti sanottu huomioiden, että Rosberg onnistui yhden mestaruuden viemään välistä. Sen sijaan voi aika hyvällä omalla tunnolla sanoa Mercedeksen olevan kaikkien aikojen ylivoimaisin talli. Viides vuosi putkeen molemmat mestaruudet ilman mitään kunnollista taistelua. Ferrarilla Schumacher joutui sentään pariin otteeseen aika kovaan paikkaan Häkkisen ja Räikkösen toimesta. Se dominanssi kesti lopulta viisi vuotta, kuten nyt on Mersulla jatkunut. Ensi vuosi tuskin tuo muutosta tullessaan.


Tuo on kyllä ainoastaan huono juttu, että yksi talli ja yksi kuski dominoi sarjaa vuodesta toiseen.

Toivottavasti tuo Mersun valta-asema murentuu pian ja saadaan vähä uusia tuulia.
Avatar
Jamppa
Site Admin
 
Viestit: 44099
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Seuraava

Paluu F1-kisakeskustelut ja -tulokset

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa