Yhdysvaltain GP - 2018

Täältä löydät GP-viikonloppujen tulokset, uutiset ja rataesittelyt.

Yhdysvaltain GP - 2018

ViestiKirjoittaja superzeppo » Ma Loka 15, 2018 7:31

Kuva FORMULA 1 PIRELLI 2018 UNITED STATES GRAND PRIX Kuva

Kuva

Formula 1 on pitkään etsinyt kotiaan Yhdysvalloista. Sarja ehti reilun kuuden vuosikymmenen aikana vierailla kaikkiaan yhdeksällä "jenkkiradalla", kunnes täysin uuden moottoriradan - Circuit of the Americasin - rakennustyöt loppuvuodesta 2011 aloitettiin. Projektin nokkamiehenä toimi alusta alkaen entinen kilpakuljettaja ja isänsä jalanjälkiä moottoriurheilupromoottorina seurannut Tavo Hellmund, joka alustavasti neuvotteli Bernie Ecclestonen kanssa Yhdysvaltain GP:n järjestämisestä jo 90-luvulla. Indianapoliksen toimittua 2000-luvun alussa muutaman vuoden ajan osakilpailun isäntänä, neuvottelivat Hellmund ja Ecclestone lopulta sopimuksen täysin uuden radan rakentamisesta Texasiin. Vuoden 2012 alkupuolella Hellmund vetäytyi projektista, mutta rata kuitenkin valmistui aikataulussa ennen marraskuussa ajettua F1-osakilpailua. Sittemmin radalle on haalittu muidenkin merkittävien kilpa-autoluokkien osakilpailuja, kuten WEC-sarjaan kuuluva Circuit of the Americasin kuuden tunnin kilpailu. Myös MotoGP-osakilpailu on nopeasti löytänyt oman paikkansa Texasin tasangoilta.

Circuit of the Americas - usein tunnettu myös lyhenteellä COTA - on "rapakon takana" sijaitsevaksi moottoriradaksi suoranainen kummajainen. Ensinnäkin kyseessä on Yhdysvaltojen ensimmäinen pääasiassa F1:siä varten käyttöön otettu rata, perinteisten yhdysvaltalaisluokkien kuten NASCARin ja IndyCarin loistaessa poissaolollaan. Kaikkine oheistoimintoineen satojen hehtaarien kokoisen alueen kattava COTA on kuitenkin lyhyen historiansa aikana kohonnut jo yhdeksi mantereen merkittävimmistä moottoriurheilukeskuksista. Rata-alueella muun muassa järjestettiin viime kesänä huippusuosittu extremelajeihin keskittyvä X Games -tapahtuma. Kenties hivenen yllättäen myös F1-osakilpailu on vetänyt alueelle kisaviikonloppuisin suuret määrät yleisöä, vaikka viime vuosina samaan aikaan Yhdysvaltain GP:n kanssa onkin ajettu äärimmäisen suosittu NASCARin Sprint Cupin päätösosakilpailu Floridassa.

COTA on myös rataprofiililtaan valtavirrasta poikkeava rata, sillä useat mutkat ovat saaneet vaikutteita muiden moottoriratojen tunnetuista kaarteista. Ensimmäisen sektorin nopeat kaarteet muistuttavat Silverstonen ja Suzukan ratojen vauhdikkaita mutkia, ja radan loppuosalla on myös Istanbul Parkin haastavaa kahdeksatta mutkaa muistuttava pitkä ja nopea kaarre. Radan pitkän takasuoran jälkeisiin mutkiin on haettu Hockenheimringin esimerkin mukaisesti stadionmaista henkeä ja katsomot onkin tällä osuudella pyritty tuomaan mahdollisimman lähelle rataa. Tunnusomaisin piirre Circuit of the Americasilla on kuitenkin ennen ensimmäistä mutkaa jyrkästi nouseva pääsuora, joka tekee mutkaan jarruttamisesta ja kääntämisestä erityisen hankalaa. Tämä yhdistettynä todella leveään rataan tarjoaa kuitenkin ensimmäisessä mutkassa ja sen jälkeisessä nopeassa kaarteessa loistavat mahdollisuudet ohituksiin. Moni kuljettaja on kehunut Circuit of the Americasia melko onnistuneeksi uuden polven moottoriradaksi, ja sellaista F1 on Yhdysvaltoihin jo pitkään kaivannutkin.

Osakilpailun perustiedot:

Ensimmäinen F1-osakilpailu: 1959 (Sebring)
Rata: Circuit of the Americas
Sijainti: Austin, Texas, Yhdysvallat
Radan pituus: 5,513 km
Kierroksia kisassa: 56 (308,405 km)
Rataennätys: 1:37.766 (Sebastian Vettel, Ferrari, 2017)
Rengasseokset: Ultrapehmeä (violetti), superpehmeä (punainen) ja pehmeä (keltainen)
Kuskien rengasvalinnat:
Spoiler:
Kuva

DRS-alueet: Pääsuora ja loivasti kaartuva takasuora
DRS-mittauspisteet: Mutkien 18 ja 10 jälkeen

Sää Austinissa: Accuweatherin sääennuste


Aikataulu (Suomen aikaa):

Perjantai 29.10.
1. harjoitukset: 18.00
2. harjoitukset: 22.00

Lauantai 20.10.
3. harjoitukset: 21.00
Aika-ajot: 24.00

Sunnuntai 21.10.
Kilpailu: 21.10

Muuta:

Radan viralliset kotisivut: http://www.circuitoftheamericas.com/
Circuit of the Americas ilmakuvassa: Google Maps


Kuva Kaudella 2017 Kuva





Tulokset:

Spoiler:
Kuva
Avatar
superzeppo
Tekninen tuki
 
Viestit: 14041
Liittynyt: Ma Maalis 05, 2012 19:57
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Yhdysvaltain GP - 2018

ViestiKirjoittaja superzeppo » Ma Loka 15, 2018 7:31

Tulokset:

FP1:

Spoiler:
Kuva


FP2:

Spoiler:
Kuva


FP3:

Spoiler:
Kuva


Aika-ajot:

Spoiler:
Kuva


Kilpailu:

Spoiler:
Kuva
Avatar
superzeppo
Tekninen tuki
 
Viestit: 14041
Liittynyt: Ma Maalis 05, 2012 19:57
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Yhdysvaltain GP - 2018

ViestiKirjoittaja Dino246 » Ti Loka 16, 2018 6:11

Tuo COTA:n ensimmäinen mutka ja sitä seuraavat mutkayhdistelmät on aina hienoa katsottavaa koska tarjoavat mahdollisuuden valita erilaisia linjoja ja ajaa rinta rinnan monta mutkaa peräkkäin. Mutta muuten tuo rata on tuota nykyratojen perushuttua jossa oikominen ja siitä hyötyminen on ihan liian helppoa. Tuohon loppuosalle kun saataisiin lisää sellaista Suzukamaista haastavuutta ja hiekoitettua tai nurmikolla olevaa turva-aluetta, niin olisipa hieno rata.

Mersu ja Hamilton on olleet Austinissa aina niin vahvoja että eipä tästä kisasta voi oikein mitään muuta povata kuin Hamiltonin voittoa. Jos ei sitten tilanteet mene niin että Bottakselle voidaan antaa jo lahjavoitto.
Dino246
Varakuljettaja
 
Viestit: 415
Liittynyt: Ke Elo 15, 2018 7:58

Re: Yhdysvaltain GP - 2018

ViestiKirjoittaja Jamppa » Ti Loka 16, 2018 12:22

Avatar
Jamppa
Site Admin
 
Viestit: 44312
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Yhdysvaltain GP - 2018

ViestiKirjoittaja TURBO » Pe Loka 19, 2018 20:49

Vettel muuten ajeli ylinopeutta ekoissa treeneissä punaisten lippujen aikana. Muistaakseni näistä on aikaisemmin jaettu suoraan kolme lähtöruutua penalttia.
Avatar
TURBO
Varakuljettaja
 
Viestit: 311
Liittynyt: Ke Tammi 29, 2014 17:19

Re: Yhdysvaltain GP - 2018

ViestiKirjoittaja mr-nobody » Pe Loka 19, 2018 21:18

TURBO kirjoitti:Vettel muuten ajeli ylinopeutta ekoissa treeneissä punaisten lippujen aikana. Muistaakseni näistä on aikaisemmin jaettu suoraan kolme lähtöruutua penalttia.

Nyt taas nähdään että onko Vettelille eri säännöt kuin keskikastin kuljettajille.
Avatar
mr-nobody
Foorumin Vetomies 2014 & 2015 & 2016
 
Viestit: 7032
Liittynyt: Ti Syys 25, 2012 21:11
Paikkakunta: Vantaa

Re: Yhdysvaltain GP - 2018

ViestiKirjoittaja mr-nobody » Pe Loka 19, 2018 21:19

Ocon kuulemma saanut vastaavasta rikkeestä 3 ruutua rankkua 2 viikkoa sitten.
Avatar
mr-nobody
Foorumin Vetomies 2014 & 2015 & 2016
 
Viestit: 7032
Liittynyt: Ti Syys 25, 2012 21:11
Paikkakunta: Vantaa

Re: Yhdysvaltain GP - 2018

ViestiKirjoittaja TURBO » Pe Loka 19, 2018 22:07

mr-nobody kirjoitti:
TURBO kirjoitti:Vettel muuten ajeli ylinopeutta ekoissa treeneissä punaisten lippujen aikana. Muistaakseni näistä on aikaisemmin jaettu suoraan kolme lähtöruutua penalttia.

Nyt taas nähdään että onko Vettelille eri säännöt kuin keskikastin kuljettajille.

Niin, kyllähän noissa toki voi olla hieman tulkinnanvaraa. Käsittääkseni siinäkin on jokin delta aika, eikä varsinaista nopeusrajoitusta. Huonon tuurin sattuessa saattaa kuskilla olla reagointiin aikaa alle sekunti, jos siis on juuri tietyssä kohdassa rataa.
Avatar
TURBO
Varakuljettaja
 
Viestit: 311
Liittynyt: Ke Tammi 29, 2014 17:19

Re: Yhdysvaltain GP - 2018

ViestiKirjoittaja TURBO » Pe Loka 19, 2018 23:47

Samat on säännöt kaikille, kerrankin.
Vettelille +3 ruutua, sekä kaksi rangaistuspistettä (5/12).
Avatar
TURBO
Varakuljettaja
 
Viestit: 311
Liittynyt: Ke Tammi 29, 2014 17:19

Re: Yhdysvaltain GP - 2018

ViestiKirjoittaja Jamppa » La Loka 20, 2018 5:35

TURBO kirjoitti:Samat on säännöt kaikille, kerrankin.
Vettelille +3 ruutua, sekä kaksi rangaistuspistettä (5/12).


Kyllä on paineet kovat, kun pitää jo harjoituksissa möhliä itselleen rangaistus ja vielä noin tyhmästä syystä. Huomaa ettei Vettel pysty näköjään keskittymään kunnolla.
Avatar
Jamppa
Site Admin
 
Viestit: 44312
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Yhdysvaltain GP - 2018

ViestiKirjoittaja Dino246 » La Loka 20, 2018 7:03

FIA olisi menettänyt kasvonsa totaalisesti jos olisivat jättäneet nyt rankaisematta Vetteliä, joten heidän oli nyt käytännössä pakko tehdä se. Päätöstä varmaan helpotti sekin että mestaruustaistelu on käytännössä jo ohi muutenkin.

Mutta ei voi kuin ihmetellä tätä Vettelin jatkuvaa koheltamista. Ilmeisesti paineet on aika kovat kun tulee tällaisiakin ihan typeriä ja turhia virheitä tilanteessa jossa hänen pitäisi pystyä juuri välttämään kaikki ylimääräiset ongelmat.
Dino246
Varakuljettaja
 
Viestit: 415
Liittynyt: Ke Elo 15, 2018 7:58

Re: Yhdysvaltain GP - 2018

ViestiKirjoittaja Jamppa » La Loka 20, 2018 7:47

Dino246 kirjoitti:FIA olisi menettänyt kasvonsa totaalisesti jos olisivat jättäneet nyt rankaisematta Vetteliä, joten heidän oli nyt käytännössä pakko tehdä se. Päätöstä varmaan helpotti sekin että mestaruustaistelu on käytännössä jo ohi muutenkin.

Mutta ei voi kuin ihmetellä tätä Vettelin jatkuvaa koheltamista. Ilmeisesti paineet on aika kovat kun tulee tällaisiakin ihan typeriä ja turhia virheitä tilanteessa jossa hänen pitäisi pystyä juuri välttämään kaikki ylimääräiset ongelmat.


Jep, tässä ei ollut mitään sellaista minkä varjolla olisivat voineet jättää rankaisematta. Mutta kuten sanoit, niin mestaruus on jo ratkennut eikä tällä ole mitään merkitystä siihen.
Avatar
Jamppa
Site Admin
 
Viestit: 44312
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Yhdysvaltain GP - 2018

ViestiKirjoittaja Igor » La Loka 20, 2018 8:07

TURBO kirjoitti:Samat on säännöt kaikille, kerrankin.
Vettelille +3 ruutua, sekä kaksi rangaistuspistettä (5/12).

Ei tuo 3 ruutua ole oikeastaan mitään, tiput puolitoista riviä taaksepäin ja tiedä vaikka tuuria olisikin että saisi rangaistuksen avulla vaikka kuivemman lähtöpaikan kun puoli vaihtuu.
#CiaoJules
Avatar
Igor
GP-voittaja
 
Viestit: 1844
Liittynyt: To Tammi 30, 2014 17:18

Re: Yhdysvaltain GP - 2018

ViestiKirjoittaja Dino246 » La Loka 20, 2018 10:44

Ottaen huomioon Vettelin kohteltamiset starteissa, tuolla saattaa olla hyvinkin paljon merkitystä lähteekö esim. ruudusta 3 vai 6.
Dino246
Varakuljettaja
 
Viestit: 415
Liittynyt: Ke Elo 15, 2018 7:58

Re: Yhdysvaltain GP - 2018

ViestiKirjoittaja Igor » La Loka 20, 2018 11:11

Dino246 kirjoitti:Ottaen huomioon Vettelin kohteltamiset starteissa, tuolla saattaa olla hyvinkin paljon merkitystä lähteekö esim. ruudusta 3 vai 6.

Totta. Mutta varmasti yrittäisi vaikka kakkosruudusta kärkeen vaikka saattaisi osua. Se se vasta olisikin kun ajaisi muina miehinä Hamiltonin kylkeen startissa.
#CiaoJules
Avatar
Igor
GP-voittaja
 
Viestit: 1844
Liittynyt: To Tammi 30, 2014 17:18

Seuraava

Paluu F1-kisakeskustelut ja -tulokset

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa