Yhdysvaltain GP - 2018

Avatar
tietäjä3000
GP-voittaja
Viestit: 2238
Liittynyt: Ma Tammi 06, 2014 21:24

Re: Yhdysvaltain GP - 2018

Viesti Kirjoittaja tietäjä3000 » La Loka 20, 2018 12:26

Austinissa tuo kolme ruutua ei ole mikään katastrofi, mutta esimerkiksi Suzukassa kolme ruutua muuttaisi tilannetta jo huomattavasti. Red Bullit ovat kuitenkin sen verran nopeita, ettei niistä pääse ilmaiseksi ohi, mutta tuskin kuitenkaan pysyvät muun kärjen vauhdissa. Vettelillehän tämä on mahtava tilaisuus sählätä hieman lisää, mutta kuten todettu, mestaruustaisto on jo ohitse.
"Aerodynamics are for people who can't build engines" -Enzo Ferrari

Avatar
Jamppa
Site Admin
Viestit: 45420
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Yhdysvaltain GP - 2018

Viesti Kirjoittaja Jamppa » La Loka 20, 2018 17:00

Saa nähdä jaksaako valvoa niin myöhälle, että näkisi aika-ajot :D

Avatar
tietäjä3000
GP-voittaja
Viestit: 2238
Liittynyt: Ma Tammi 06, 2014 21:24

Re: Yhdysvaltain GP - 2018

Viesti Kirjoittaja tietäjä3000 » La Loka 20, 2018 22:58

FIA on kertonut kuljettajille, että ratarajojen rikkominen mutkassa 19 (toiseksi viimeinen) johtaa kierroksen hylkäämiseen. Ja jotta tässä ei olisi logiikkaa, niin raja ei suinkaan ole valkoinen viiva vaan kanttikivi.

Aika uskomatonta, ettei tuohon mutkaan ole tuotu vieläkään mitään kanttikiveä, vaikka joka vuosi ollut sama laulu.
"Aerodynamics are for people who can't build engines" -Enzo Ferrari

Dino246
Ykköskuski
Viestit: 1030
Liittynyt: Ke Elo 15, 2018 8:58

Re: Yhdysvaltain GP - 2018

Viesti Kirjoittaja Dino246 » Su Loka 21, 2018 7:50

Minä en vaan käsitä tuota touhua että noita mutkia ei voi tehdä sillä tavalla että siitä oikaisemisesta ei vaan saisi mitään hyötyä. Kanttarivalinnalla pystyisi jo tekemään paljon. Mutta sen sijaan tehdään näitä epämääräisiä ja tulkinnanvaraisia sääntöjä, ja varmistetaan se että puhetta ja kitinää riittää vielä kisan jälkeenkin.

Aika hauska yksityiskohta aika-ajossa oli muuten se, että COTA:n edustaja oli Twitterissä nimennyt nuo kanttareiden jatkeeksi laitetut keltamustat makkarat "Verstoppereiksi" ja niitä oli mediassakin naureskeltu "Verstappen-kerb" -nimellä, niin eiköpä Verstappenin aika-ajo mennyt pilalle juuri siihen kun ajoi tuollaisen makkaran yli ja rikkoi jousituksensa :mrgreen: . Verstappenhan näistä vähän rajummista kanttareista yleensä juuri eniten itkee, mutta nämä "keltaiset kanttarit" ja "makkarat" ovat minusta osoittaneet toimivuutensa niin Itävallassa kuin muillakin radoilla missä niitä on käytetty. Tehokkain tapa estää oikomista on tehdä nuo kanttarit tuollaiseksi että jos koko ajan lasket leveäksi tai yrität oikoa niin rikot lopulta autosi.

uuci
GP3-kuski
Viestit: 99
Liittynyt: Su Syys 16, 2018 18:04

Re: Yhdysvaltain GP - 2018

Viesti Kirjoittaja uuci » Su Loka 21, 2018 10:26

Tuo ratarajaongelma on ihan FIA:n itsensä aiheuttama.

Dino246
Ykköskuski
Viestit: 1030
Liittynyt: Ke Elo 15, 2018 8:58

Re: Yhdysvaltain GP - 2018

Viesti Kirjoittaja Dino246 » Su Loka 21, 2018 12:00

uuci kirjoitti:Tuo ratarajaongelma on ihan FIA:n itsensä aiheuttama.
Näin on. Ja sinänsä olisi aika helposti korjattavissa vaikka ei lähdettäisi ratoja isosti muuttamaankaan (hiekka-alueita tuskin on takaisin tulossa) juuri noilla "pötkylöillä" tai keltaisilla "tappajakanttareilla". FIA vaan vähän liikaa kuuntelee kuljettajien kitinöitä siitä että nuo rikkovat auton. Kun sehän niiden tarkoitus juuri on että estääisi siellä radan ulkopuolella ajamisen!

Avatar
tietäjä3000
GP-voittaja
Viestit: 2238
Liittynyt: Ma Tammi 06, 2014 21:24

Re: Yhdysvaltain GP - 2018

Viesti Kirjoittaja tietäjä3000 » Su Loka 21, 2018 13:17

Dino246 kirjoitti:
uuci kirjoitti:Tuo ratarajaongelma on ihan FIA:n itsensä aiheuttama.
Näin on. Ja sinänsä olisi aika helposti korjattavissa vaikka ei lähdettäisi ratoja isosti muuttamaankaan (hiekka-alueita tuskin on takaisin tulossa) juuri noilla "pötkylöillä" tai keltaisilla "tappajakanttareilla". FIA vaan vähän liikaa kuuntelee kuljettajien kitinöitä siitä että nuo rikkovat auton. Kun sehän niiden tarkoitus juuri on että estääisi siellä radan ulkopuolella ajamisen!
Mä en oikein ymmärrä, kun tämä ongelma on ollut olemassa 10 vuotta, niin minkä takia FIA ei ole saanut mitään ratkaisua aikaan. Hiekka olisi ratkaisu kaikkeen, mutta jostain syystä se on liian vaarallista.
"Aerodynamics are for people who can't build engines" -Enzo Ferrari

Avatar
Osku90
Weltmeister
Viestit: 5079
Liittynyt: Su Touko 13, 2012 21:54
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Yhdysvaltain GP - 2018

Viesti Kirjoittaja Osku90 » Su Loka 21, 2018 13:55

tietäjä3000 kirjoitti:
Dino246 kirjoitti:
uuci kirjoitti:Tuo ratarajaongelma on ihan FIA:n itsensä aiheuttama.
Näin on. Ja sinänsä olisi aika helposti korjattavissa vaikka ei lähdettäisi ratoja isosti muuttamaankaan (hiekka-alueita tuskin on takaisin tulossa) juuri noilla "pötkylöillä" tai keltaisilla "tappajakanttareilla". FIA vaan vähän liikaa kuuntelee kuljettajien kitinöitä siitä että nuo rikkovat auton. Kun sehän niiden tarkoitus juuri on että estääisi siellä radan ulkopuolella ajamisen!
Mä en oikein ymmärrä, kun tämä ongelma on ollut olemassa 10 vuotta, niin minkä takia FIA ei ole saanut mitään ratkaisua aikaan. Hiekka olisi ratkaisu kaikkeen, mutta jostain syystä se on liian vaarallista.
Ja sitä hiekkaa ei tarvittaisi kuin se metrin kaistale. Sen jälkeen vois sitten olla vaikka lentokenttä, jos muuten kaikki kuolisi välittömin seurauksin.
Jules Bianchi, you'll always race in our hearts! #CiaoJules

Avatar
tietäjä3000
GP-voittaja
Viestit: 2238
Liittynyt: Ma Tammi 06, 2014 21:24

Re: Yhdysvaltain GP - 2018

Viesti Kirjoittaja tietäjä3000 » Su Loka 21, 2018 14:02

Osku90 kirjoitti:
tietäjä3000 kirjoitti:
Dino246 kirjoitti:
uuci kirjoitti:Tuo ratarajaongelma on ihan FIA:n itsensä aiheuttama.
Näin on. Ja sinänsä olisi aika helposti korjattavissa vaikka ei lähdettäisi ratoja isosti muuttamaankaan (hiekka-alueita tuskin on takaisin tulossa) juuri noilla "pötkylöillä" tai keltaisilla "tappajakanttareilla". FIA vaan vähän liikaa kuuntelee kuljettajien kitinöitä siitä että nuo rikkovat auton. Kun sehän niiden tarkoitus juuri on että estääisi siellä radan ulkopuolella ajamisen!
Mä en oikein ymmärrä, kun tämä ongelma on ollut olemassa 10 vuotta, niin minkä takia FIA ei ole saanut mitään ratkaisua aikaan. Hiekka olisi ratkaisu kaikkeen, mutta jostain syystä se on liian vaarallista.
Ja sitä hiekkaa ei tarvittaisi kuin se metrin kaistale. Sen jälkeen vois sitten olla vaikka lentokenttä, jos muuten kaikki kuolisi välittömin seurauksin.
Tämä.
"Aerodynamics are for people who can't build engines" -Enzo Ferrari

Avatar
Jamppa
Site Admin
Viestit: 45420
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Yhdysvaltain GP - 2018

Viesti Kirjoittaja Jamppa » Su Loka 21, 2018 19:15

https://www.mtv.fi/sport/f1/uutinen/art ... gs.C47d_p8" onclick="window.open(this.href);return false;

Verstappen lähtee ruudusta 18. Sai viisi ruutua rangaistusta, kun vaihdelaatikko piti vaihtaa uuteen.

Avatar
Jamppa
Site Admin
Viestit: 45420
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Yhdysvaltain GP - 2018

Viesti Kirjoittaja Jamppa » Su Loka 21, 2018 20:55

https://www.mtv.fi/sport/f1/uutinen/art ... an/7125234" onclick="window.open(this.href);return false;

Pirelli on määrännyt talleja nostamaan renkaiden paineita.

Avatar
Jamppa
Site Admin
Viestit: 45420
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Yhdysvaltain GP - 2018

Viesti Kirjoittaja Jamppa » Ma Loka 22, 2018 7:23

Magnussen ja Ocon on hylätty.

Toisella kului liikaa bensaa kisassa ja toinen kulutti sitä avauskierroksella sallittua enemmän.

Dino246
Ykköskuski
Viestit: 1030
Liittynyt: Ke Elo 15, 2018 8:58

Re: Yhdysvaltain GP - 2018

Viesti Kirjoittaja Dino246 » Ma Loka 22, 2018 7:23

Ocon ja Magnussen muuten hylättiin kisan jälkeen. Ocon siksi että polttoaineen maksimivirtausraja oli ylittynyt avauskierroksella ja Magnussen siksi että oli käyttänyt kisassa liikaa bensaa. Perez nousi siis sijalle 8, Hartley sijalle 9 ja viimeinen piste meni Ericssonille.

EDIT: Jamppa ehtikin näköjään juuri ensin :D

Kamui Button
Maksukuski
Viestit: 570
Liittynyt: Pe Maalis 16, 2012 21:19

Re: Yhdysvaltain GP - 2018

Viesti Kirjoittaja Kamui Button » Ma Loka 22, 2018 9:35

Jamppa kirjoitti:Magnussen ja Ocon on hylätty.

Toisella kului liikaa bensaa kisassa ja toinen kulutti sitä avauskierroksella sallittua enemmän.
Onko peräti ensimmäiset hylkäykset hybridien polttoaineen käytöstä? Ja nyt samassa kisassa kahden eri valmistajan toimesta.

Vähän myös ihmettelen miksi Magnussenilla on ollut ylimääräistä painoa mukana...

Avatar
tietäjä3000
GP-voittaja
Viestit: 2238
Liittynyt: Ma Tammi 06, 2014 21:24

Re: Yhdysvaltain GP - 2018

Viesti Kirjoittaja tietäjä3000 » Ma Loka 22, 2018 12:11

Kamui Button kirjoitti:
Jamppa kirjoitti:Magnussen ja Ocon on hylätty.

Toisella kului liikaa bensaa kisassa ja toinen kulutti sitä avauskierroksella sallittua enemmän.
Onko peräti ensimmäiset hylkäykset hybridien polttoaineen käytöstä? Ja nyt samassa kisassa kahden eri valmistajan toimesta.

Vähän myös ihmettelen miksi Magnussenilla on ollut ylimääräistä painoa mukana...
Ricciardo hylättiin ensimmäisessä hybridi-kilpailussa Australiassa 2014 polttoaineen virtauksen ylityksestä. Tosi kummallinen juttu tosiaan, että samaan kisaan osuu kaksi eri tallin ja valmistajan kuskia.

Ja tuskin Magnussenilla on ollut ylimääräistä painoa mukana. 105 kg:n lisäksi tankillisella on päästävä varikolta lähtöruudukkoon, lämmittelykierros ja vielä kilpailun jälkeen takaisin varikolle, jonka jälkeen pitäisi löytyä vielä litra polttoainetta FIA:n tutkittavaksi.
"Aerodynamics are for people who can't build engines" -Enzo Ferrari

Lukittu