Urheilun lieveilmiöt ja korruptio

Keskustelua muusta urheilusta.
Jamppa
Site Admin

Re: Urheilun lieveilmiöt ja korruptio

Viesti Kirjoittaja Jamppa » Pe Elo 06, 2021 7:39

https://www.iltalehti.fi/tokion-olympia ... 6ca1629988

Tässä kans yksi tämän viikon kohu.

Suomessa on se Jade Nyström niminen korkeushyppääjä. On nyt 17v. Ennen oli Jere Nyström.

Aleksi Valavuori sai kunnon paskaryöpyn niskaansa kun otti asiaan kantaa. Aleksin pointti asiassa oli se, että ennen kun tuo Jade/Jere kilpaili poikien sarjassa, niin oli 20cm perässä kärkeä. Nyt on saanut siirtyä naisten sarjaan ja onkin enää 2cm perässä kärkeä, eli ihan kärjessä.

Onko tuo reilua sitten niille naisille jotka kilpailee hänen kanssaan samassa sarjassa?

Näihin asioihin ei saisi kiinnittää huomiota tai ottaa kantaa, kun olet sitten heti ahdasmielinen kusipää, yms.

Kukaan ei oikein uskalla ottaa asiaa puheeksi missään liittotasolla, yms kun saa pelätä potkuja.

Tässäkin otan kantaa vain siihen, että eihän tuo reilua ole urheilussa,

Dino246
Weltmeister

Viesti Kirjoittaja Dino246 » Pe Elo 06, 2021 7:46

Jamppa kirjoitti:
Pe Elo 06, 2021 7:39
Näihin asioihin ei saisi kiinnittää huomiota tai ottaa kantaa, kun olet sitten heti ahdasmielinen kusipää, yms.

Kukaan ei oikein uskalla ottaa asiaa puheeksi missään liittotasolla, yms kun saa pelätä potkuja.

Tämä on tätä nykyajan cancel-kulttuuria, että jos sinulla ei ole "oikea" mielipide niin herkästi saat paskaa niskaasi. Mutta toisaalta esim. juuri Valavuori voisi myös miettiä sitäkin miten nämä asiat tuo esille. Valavuorella kun on aika kärkäs ja toisinaan vähän junttimainen tyyli esittää näitä asioita niin se herkästi peittyy sen kielenkäytön alle että pohjimmiltaan saattaa puhua ihan asiaakin. Eli itse olen ainakin huomannut että jos haluaa tätä cancelointia välttää niin kun perustelee mielipiteensä huolella ja asiallisesti niin välttää ainakin ison osan kritiikistä. Toki näille äärimmäisille hyvesignaloijille tämäkään ei riitä vaan sinulla joko on oikea tai väärä mielipide ja väärän mielipiteen omaava ihminen täytyy tuhota julkisesti.

Jamppa
Site Admin

Viesti Kirjoittaja Jamppa » Pe Elo 06, 2021 8:02

Dino246 kirjoitti:
Pe Elo 06, 2021 7:46
Jamppa kirjoitti:

Tämä on tätä nykyajan cancel-kulttuuria, että jos sinulla ei ole "oikea" mielipide niin herkästi saat paskaa niskaasi. Mutta toisaalta esim. juuri Valavuori voisi myös miettiä sitäkin miten nämä asiat tuo esille. Valavuorella kun on aika kärkäs ja toisinaan vähän junttimainen tyyli esittää näitä asioita niin se herkästi peittyy sen kielenkäytön alle että pohjimmiltaan saattaa puhua ihan asiaakin. Eli itse olen ainakin huomannut että jos haluaa tätä cancelointia välttää niin kun perustelee mielipiteensä huolella ja asiallisesti niin välttää ainakin ison osan kritiikistä. Toki näille äärimmäisille hyvesignaloijille tämäkään ei riitä vaan sinulla joko on oikea tai väärä mielipide ja väärän mielipiteen omaava ihminen täytyy tuhota julkisesti.
Joo oot kyllä tuossa oikeassa, että Valavuori ei oikein osaa aina tuoda asioita oikein esille. Monta kertaa on se tullut huomattua.

Tuossa ulosannissaan kutsui tätä urheilijaa Jereksi, eli vanhalla nimellä. Varmasti teki sen tahallaan. Mutta asian ydin oli sitten ihan asiaa.

Tämä kärjistää nyt asian pahasti, mutta periaatteessa DDR:n naisurjeilijat oli samalla viivalla. Vetivät ties mitä mieshormooneja. Sitten kasvoi parta ja ääni oli möreä.
Näissä transurheilijoissa kaikki varmaan syö jotain lääkkeitä, että testosteronit tippuu, yms mutta kyllähän siellä taustalla on se miehen dna.

Dino246
Weltmeister

Viesti Kirjoittaja Dino246 » Pe Elo 06, 2021 10:06

Jamppa kirjoitti:
Pe Elo 06, 2021 8:02
Dino246 kirjoitti:
Pe Elo 06, 2021 7:46
Jamppa kirjoitti:

Joo oot kyllä tuossa oikeassa, että Valavuori ei oikein osaa aina tuoda asioita oikein esille. Monta kertaa on se tullut huomattua.

Tuossa ulosannissaan kutsui tätä urheilijaa Jereksi, eli vanhalla nimellä. Varmasti teki sen tahallaan. Mutta asian ydin oli sitten ihan asiaa.
Joo, ja sekin että taisi kutsua tätä Laurel Hubbardia "doupatuksi mieheksi" jne. Valavuorella on vähän sama ongelma kuin monella persupoliitikoilla, että periaatteessa sanomassa on monesti ihan järkeäkin eikä taustalla välttämättä ole mitään homofobiaa, rasismia tai muutakaan ismiä, mutta ulosanti on niin junttimaisen typerää että sen varsinkin nämä toisen ääripään ihmiset ymmärtävät ihan väärin ja tarttuvat vain noihin käytettyihin sanamuotoihin. Valavuori on saanut näistä jo niin paljon kuraa niskaan että luulisi oppivan, mutta en tiedä haluaako edes oppia vai pyrkiikö hakemaan näilläkin vain julkisuutta.

Tämä koko transurheilijoiden asema on kyllä hankala kysymys, ja tässä nykyajan olemattomassa keskustelukulttuurissa vaatii kielen pitämistä tarkasti keskellä suuta jos meinaa keskusteluun julkisesti osallistua. Mielestäni Vuohijoki ja Wahlström esittivät ihan hyviä ja täysin faktoihin ja fysiologiaan perustuvia pointteja mutta eivät lähteneet kuitenkaan tyrmäämään asiaa ja lähestyivät sitä myös sen kautta että onko oikein transihmisiä kohtaan että he jäävät vähän väliinputoajiksi.

Mitä tulee vielä tähän Jade Nyströmin tapaukseen, niin sinällään tuo Valavuoren pointti on ihan validi, että poikien/miesten sarjassa Jere Nyströmillä oli reilusti matkaa huipulle mutta naisten sarjassa Jade Nyström olisikin ihan kärkitasoa. Mutta siinäkään ei vielä lopullista "tuomiota" voi minusta antaa koska Nyströmin kohdalla tätä sukupuolen korjausprosessia ei olla vielä edes aloitettu, eikä tiedetä että miten se vaikuttaa hänen kehitykseensä ja tasoonsa urheilijana. Voi olla että Nyström kehittyy tuosta edelleen tai ainakin säilyttää tasonsa ja nousisi mahdollisesti naisten sarjoissa vähintäänkin kansalliselle huipulle, mutta on täysin mahdollista myös että sukupuolen korjauksen myötä tulostaso kääntyy laskuun ja Nyström ei pääse naistenkaan sarjassa lähellekään kärkitasoa. Ei oikein tiedä kun vertailukohtaa ei juurikaan vielä ole. Mutta se olisi minusta väärin että transnaisille annettaisiin ennen sukupuolen korjausta lupa osallistua naisten sarjoihin kuten tämän Nyströmin kohdalla on ollut puhetta. Ennen kuin korjaus ja hormonihoidot on aloitettu, niin siinä tapauksessa minusta ko. urheilijalla on selkeä etu puolellaan koska fysiologia on miehen.

uuci
Ykköskuski

Viesti Kirjoittaja uuci » La Elo 07, 2021 15:55

Tämä Rion kisojen rakentamiset on kyllä räikein tapaus olympialaisten tuhlauksesta.
https://www.iltalehti.fi/iltvurheilu/a/ ... 1ea6441f1a

Dino246
Weltmeister

Viesti Kirjoittaja Dino246 » Su Marras 07, 2021 9:24

Aika pysäyttävä juttu siitä, minkälaista kohtelua mm. jalkapallotuomarit joutuvat kestämään, ja miten alasarjan otteluihin alkaa olla jo vaikeuksia löytää tuomareita: Benjamin, 18, joutui juoksemaan urheilukentältä pakoon – murtui poliiseja odottaessaan itkuun pukukopissa

Kyllä sen nyt vielä jotenkin ymmärtää, että adrenaliinin jyllätessä saattaa tiukassa tilanteessa päästää suustaan jotain painokelvotonta tuomaria kohtaan, mutta tuo menee jo minusta pahasti yli jos tuomareihin aletaan käymään käsiksi. Kuten joku tuonne futisforumille olikin hyvin kirjoittanut, niin "Tuomari tulee peleihin haukuttavaksi, ei hakattavaksi".

Jamppa
Site Admin

Viesti Kirjoittaja Jamppa » Su Marras 07, 2021 10:05

Dino246 kirjoitti:
Su Marras 07, 2021 9:24
Aika pysäyttävä juttu siitä, minkälaista kohtelua mm. jalkapallotuomarit joutuvat kestämään, ja miten alasarjan otteluihin alkaa olla jo vaikeuksia löytää tuomareita: Benjamin, 18, joutui juoksemaan urheilukentältä pakoon – murtui poliiseja odottaessaan itkuun pukukopissa

Kyllä sen nyt vielä jotenkin ymmärtää, että adrenaliinin jyllätessä saattaa tiukassa tilanteessa päästää suustaan jotain painokelvotonta tuomaria kohtaan, mutta tuo menee jo minusta pahasti yli jos tuomareihin aletaan käymään käsiksi. Kuten joku tuonne futisforumille olikin hyvin kirjoittanut, niin "Tuomari tulee peleihin haukuttavaksi, ei hakattavaksi".
Tuo ei ole ensimmäinen kerta, kun tuo joukkue syyllistyy huonoon käytökseen. Sehän on hyvin pitkälti maahanmuuttajista kasattu joukkue. Varmaan olisi tärkeä painottaa pelaajille, että tuollainen käytös ei ole täällä suotavaa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/tal ... #gs.f4qcf0

uuci
Ykköskuski

Viesti Kirjoittaja uuci » To Marras 18, 2021 12:18

Kiinalaisen tennispelaajan Shuai Pengin katoaminen osoittaa hyvin miksi Pekingin suhteellisen pian olevat talviolympialaiset ovat irvokkaat.
https://www.is.fi/tennis/art-2000008413331.html

Jartzan
Ykköskuski

Viesti Kirjoittaja Jartzan » Pe Marras 19, 2021 21:23

uuci kirjoitti:
To Marras 18, 2021 12:18
Kiinalaisen tennispelaajan Shuai Pengin katoaminen osoittaa hyvin miksi Pekingin suhteellisen pian olevat talviolympialaiset ovat irvokkaat.
https://www.is.fi/tennis/art-2000008413331.html
On meillä Suomessakin osattu, mutta ministerien/poliitikkojen suhteet ei varmaankaan päättyneet murhiin. Meno jatkuu ympäri maailman ihan tappiin asti. Älkööt nyt maalatko olympialaisia, kyllä se voittaja voiton ansaitsee. Muutenkaan kesälajia ja talvilajia ei saa missään nimessä sekoittaa. Siis edes samassa lauseessa ei saa mainita sekä jääkiekkoa että tenni---.

Dino246
Weltmeister

Viesti Kirjoittaja Dino246 » La Marras 20, 2021 9:04

Mika Myllylän 20-vuotias Wiljami-poika kertoo kärsivänsä pahasta alkoholiongelmasta – hakeutui hoitoon

Aina on surkeaa lukea näitä uutisia, mutta tämä kirpaisi jotenkin erityisen syvältä kun osaa aika hyvin asettua tämän Wiljami Myllylän asemaan ja tietää aika pitkälti mitä hän on lapsuutensa ja nuoruutensa aikana joutunut käymään läpi. Itse olen onneksi välttynyt päätymästä isän jalanjäljille, kun minulle nuo kokemukset aiheutti lähinnä sen että alkoholia juodessa minulla oli koko ajan "käsijarru päällä" enkä pystynyt nauttimaan siitä yhtään, ja päädyin sen takia lopettamaan kokonaan jo yli kymmenen vuotta sitten, mutta nuo kokemukset lapsena vaan usein aiheuttaa sen että suhde alkoholiin muodostuu tavalla tai toisella epäterveeksi. Surullista lukea että nuori jääkiekkoilijanalku on sitten päätynyt sille isän tielle.

Mutta positiivista tuossa on se, että hän jo näin nuorena on sisäistänyt ongelmansa ja uskalsi tehdä julkisen "tunnustuksen" ja pyytää apua. Tuo on alkoholistille varmaan se kaikkein suurin kynnys että uskaltaa tuon kaikkien edessä myöntää, ja tuo on se paras lähtökohta sille että pystyisi joskus selättämään ongelman. Ei voi muuta kuin toivottaa nuorelle miehelle voimia ja tsemppiä. Eikä ole varmasti äidille ja sisaruksillekaan helppo paikka kun hekin on nähneet ja kokeneet jo aiemmin sen kaiken paskan ja nyt on taas uusi huoli läheisestä.

Jartzan
Ykköskuski

Viesti Kirjoittaja Jartzan » La Marras 20, 2021 21:46

Dino246 kirjoitti:
La Marras 20, 2021 9:04
Mika Myllylän 20-vuotias Wiljami-poika kertoo kärsivänsä pahasta alkoholiongelmasta – hakeutui hoitoon

Aina on surkeaa lukea näitä uutisia, mutta tämä kirpaisi jotenkin erityisen syvältä kun osaa aika hyvin asettua tämän Wiljami Myllylän asemaan ja tietää aika pitkälti mitä hän on lapsuutensa ja nuoruutensa aikana joutunut käymään läpi. Itse olen onneksi välttynyt päätymästä isän jalanjäljille, kun minulle nuo kokemukset aiheutti lähinnä sen että alkoholia juodessa minulla oli koko ajan "käsijarru päällä" enkä pystynyt nauttimaan siitä yhtään, ja päädyin sen takia lopettamaan kokonaan jo yli kymmenen vuotta sitten, mutta nuo kokemukset lapsena vaan usein aiheuttaa sen että suhde alkoholiin muodostuu tavalla tai toisella epäterveeksi. Surullista lukea että nuori jääkiekkoilijanalku on sitten päätynyt sille isän tielle.

Mutta positiivista tuossa on se, että hän jo näin nuorena on sisäistänyt ongelmansa ja uskalsi tehdä julkisen "tunnustuksen" ja pyytää apua. Tuo on alkoholistille varmaan se kaikkein suurin kynnys että uskaltaa tuon kaikkien edessä myöntää, ja tuo on se paras lähtökohta sille että pystyisi joskus selättämään ongelman. Ei voi muuta kuin toivottaa nuorelle miehelle voimia ja tsemppiä. Eikä ole varmasti äidille ja sisaruksillekaan helppo paikka kun hekin on nähneet ja kokeneet jo aiemmin sen kaiken paskan ja nyt on taas uusi huoli läheisestä.
Alkoholeissa ei ole kovinkaan paljon haittaveroja tai sen semmoisia. Halpaa litkua ja lipittiä saa ostaa rikkat kuin köyhemmätkin.
Tässä jutussani ole mitään tekemistä Urheilun lieveilmiöön tai korruptioon, mutta geenit ovat otolliset urheiluun tai alkoholiin.

Dzeko
Varakuljettaja

Viesti Kirjoittaja Dzeko » La Marras 27, 2021 15:42

Dino246 kirjoitti:

Jotenki tuntuu et Myllylän poika juo isänsä takia..näin nopeesti ajateltuna!

Dino246
Weltmeister

Viesti Kirjoittaja Dino246 » La Marras 27, 2021 17:34

Dzeko kirjoitti:
La Marras 27, 2021 15:42
Dino246 kirjoitti:

Jotenki tuntuu et Myllylän poika juo isänsä takia..näin nopeesti ajateltuna!
Aika monesti se menee just noin tuossa tilanteessa että sitä joko alkaa juomaan isän takia tai sitten päättää olla juomatta sen isän takia. Minä valitsin jälkimmäisen.

Vastaa Viestiin