Keskustelua F1-talleista ja voimasuhteista

Täältä löytyy tallikohtaiset uutiset ja tietoa eri talleista.
Avatar
Osku90
Weltmeister
Viestit: 5521
Liittynyt: Su Touko 13, 2012 21:54
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Keskustelua F1-talleista ja voimasuhteista

Viesti Kirjoittaja Osku90 » Su Syys 01, 2019 21:17

tietäjä3000 kirjoitti:
Su Syys 01, 2019 21:02
Osku90 kirjoitti:
Su Syys 01, 2019 20:54
Mitäpä luulette. Ovatko Sainz ja Norris Meksikossa podium-taistelussa? Siellähän Red Bull-Renault oli ihan lyömätön parina viime vuonna ja nyt McLaren on paras Relluja käyttävä auto.

Meksikoon nyt vielä on aikaa, mutta kunhan tuli mieleen.
Mä veikkaan syyn olevan enemmänkin Red Bullin auton sopivuudesta korkean downforcen radalle ja huomattavasti Mercedestä ja Ferraria tuoreemmista moottoreista. Eihän Mclaren mennyt viime vuonnakaan Meksikossa mihinkään, joten en usko moottorin itsessään olevan ohuessa ilmassa sen erikoisempi.
Okei, saattaahan se olla sitäkin. Muistelin vaan, että tehdas-Rellukin ois viime vuonna menny tosi hyvin tuolla.
Jules Bianchi, you'll always race in our hearts! #CiaoJules

Avatar
Igor
GP-voittaja
Viestit: 1966
Liittynyt: To Tammi 30, 2014 17:18

Re: Keskustelua F1-talleista ja voimasuhteista

Viesti Kirjoittaja Igor » Pe Syys 13, 2019 15:02

Williams jatkaa yhteistyötään Mercedeksen kanssa vuoteen 2025.
#CiaoJules

Avatar
Jamppa
Site Admin
Viestit: 46318
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Keskustelua F1-talleista ja voimasuhteista

Viesti Kirjoittaja Jamppa » To Syys 26, 2019 17:10

Jos Ferrari voittaa Sotšissakin niin siinä alkaa olla Mersulla jo miettimisen paikka. Ei ole tainnut tällä aikakaudella olla Mersulla näin pitkää voitonta kisaa.

Avatar
tietäjä3000
Mestarikandidaatti
Viestit: 2591
Liittynyt: Ma Tammi 06, 2014 21:24

Re: Keskustelua F1-talleista ja voimasuhteista

Viesti Kirjoittaja tietäjä3000 » To Syys 26, 2019 17:39

Oma epävalistunut veikkaus olisi, että Sotshissa Ferrari tulee kärsimään muita kärkitalleja enemmän renkaiden kanssa. Sotshissa kun ei ole oikeastaan yhtään rajua mutkaa ja radan pinta on sileä kuin vauvan peppu, on renkaisiin erittäin vaikea saada yhtään lämpöä. Mercedes ja Red Bull kykenee suuremmalla downforcella tuomaan renkaalle vähän lisää rasitusta, mikä helpottaa heidän elämäänsä.

Singapore on kuitenkin varsin huono paikka suoraan arvioida tallien voimasuhteita, sillä se on niin spesiaalirata. Pelkästään hyvällä downforcella ei pärjää, vaan myös auton jäähdytyksen on pystyttävä vastaamaan korkean lämpötilan ja matalien nopeuksien tuomaan haasteeseen ja Mercedes on perinteisesti ollut huono siinä. Toinen muuttuja, mikä Singaporessa merkitsee, ja on käytännössä eliminoitu ainakin moderneilla moottoriradoilla, on auton jousitus noin perinteisessä mielessä. Singapore on kuitenkin katuratana pomppuinen ja siellä pystyy parissa kohtaa voittamaan paljon aikaa, mikäli kykenee ajamaan kanttikivien yli.
"Aerodynamics are for people who can't build engines" -Enzo Ferrari

Avatar
Osku90
Weltmeister
Viestit: 5521
Liittynyt: Su Touko 13, 2012 21:54
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Keskustelua F1-talleista ja voimasuhteista

Viesti Kirjoittaja Osku90 » To Loka 03, 2019 23:37

Campos pyrkii siis mukaan F1:een 2021. Onko tämä nyt sama Campos, joka muuttui Hispaniaksi kauden 2010 alla? En odota varsinaisesti suuria.
Jules Bianchi, you'll always race in our hearts! #CiaoJules

Dino246
GP-voittaja
Viestit: 1705
Liittynyt: Ke Elo 15, 2018 8:58

Re: Keskustelua F1-talleista ja voimasuhteista

Viesti Kirjoittaja Dino246 » Pe Loka 04, 2019 5:50

Osku90 kirjoitti:
To Loka 03, 2019 23:37
Campos pyrkii siis mukaan F1:een 2021. Onko tämä nyt sama Campos, joka muuttui Hispaniaksi kauden 2010 alla? En odota varsinaisesti suuria.
Sama Campos, eli Adrian Camposin talli jossa omistajana myös Salvatore Gandolfo. Taustalla kuulemma rahoittajana ainakin tuon Gandolfon firma jossa mukana myös Daniele Audetto joka on ollut aiemmin mukana Ferrarilla, Arrowsilla ja Super Agurilla. Camposinhan piti tosiaan tulla mukaan silloin kymmenen vuotta sitten mutta Adrian Campos päätyikin myymään tallinsa ihan viime hetkillä ja siitä tuli sitten Hispania/HRT.

Ainahan näiden uusien osalta on epäilyksiä, jos siellä ei ole joku oikeasti iso tekijä taustalla, mutta toisaalta tuo Haasin toimintamalli on osoittanut että järkevästi omia resursseja kohdentaen ja valmiita osia hyödyntäen pienilläkin resursseilla saadaan tehtyä ihan kilpailukykyinen talli. Joten miksipä siinä ei joku muukin voisi onnistua, ja Campos on kuitenkin pyörittänyt vuosikaudet ihan menestynyttäkin tallia tuolla pienemmissä luokissa niin siellä kuitenkin osaamista ja tietotaitoakin on pohjalla. Että mikään ihan toivoton viritelmä tuo ei sen puolesta vaikuttaisi olevan.

Entisiä Super Agurin miehiä tuolla näyttää teknisellä puolella olevan, pääsuunnittelijana Peter McCool ja pääaerodynaamikkona Brawnillakin ollut Ben Wood. Kuskeiksi on ajateltu Pascal Wehrleinia joka ajaa nyt Formula E:ssä Camposin tukemassa Mahindra-tallissa, ja toiseksi espanjalaista Alex Palouta joka ajaa Japanin Super Formuloissa.

BigBoss
Saunamajuri
Viestit: 8492
Liittynyt: Ma Maalis 12, 2012 17:14
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Keskustelua F1-talleista ja voimasuhteista

Viesti Kirjoittaja BigBoss » Pe Loka 18, 2019 12:09

Sarjassa alkaa pian olemaan huolestuttavan monta (potentiaalista) kriisitallia. Williams on ollut ongelmissa jo pitkään enkä tiedä onko tilanne helpottumassa ihan heti. Rellulla taas on tämä mahdollinen huijauskeissi päällä, en tiedä miten suhtautuvat jos tulee iso rangaistus. Ovathan he jo pitkään puhuneet, että satsaavat isosti kauteen 2021, mutta toisaalta tulos on ollut aika heikkoa viime vuosina ja välillä tuntuu, että tallin mukana pysyminen on kaikkea muuta kuin varmaa. Mitä jos kausi 2021 on edelleen vaisu, riittääkö sitten enää mielenkiinto? Nyt sitten vielä nämä uutiset ja huhut Alfa Romeon tilanteesta niin mikähän mahtaa olla senkin tallin tulevaisuus?

E: Ja eikös Haaskin pohtinut tässä hetki sitten jatkoaan sarjassa?

uuci
Testikuski
Viestit: 171
Liittynyt: Su Syys 16, 2018 18:04

Re: Keskustelua F1-talleista ja voimasuhteista

Viesti Kirjoittaja uuci » Pe Loka 18, 2019 12:12

Kyllä sarjan pitää uudistua vaikka väkisin, jotta sillä on tulevaisuutta. Väittäisin että jos F1-olisi huomattavasti tuoreempi sarja, kuin se on nyt, niin se olisi jo mennyt nurin.

Dino246
GP-voittaja
Viestit: 1705
Liittynyt: Ke Elo 15, 2018 8:58

Re: Keskustelua F1-talleista ja voimasuhteista

Viesti Kirjoittaja Dino246 » Pe Loka 18, 2019 13:07

BigBoss kirjoitti:
Pe Loka 18, 2019 12:09
E: Ja eikös Haaskin pohtinut tässä hetki sitten jatkoaan sarjassa?
Siltä se vaikutti että pohtivat vakavasti jatkoa ja aikovat katsoa vielä mihin suuntaan 2021 säännöt alkavat muotoutumaan. Haas on pyörittänyt tallia aika pitkälti oman firmansa tuloilla ilman suuria ulkopuolisia sponsoreita (jos tätä tämän kauden surullista Rich Energyä ei lasketa mukaan) joten voi olla että siellä vedetään omat johtopäätöksensä mikäli ei saada aikaan jonkinlaista kulukattoa ja sarjaa selvästi tasoittavia sääntöjä.

Williams vaikuttaisi olevan kyllä isossa kriisissä. Todella heikko kausi menossa ja ainakin Kubican vihjailuista voisi päätellä että taloudellinen tilanne on vähintäänkin hankala, joten ei ole heidänkään jatkamisensa ihan 100 % varmalla pohjalla. Ja nyt tosiaan huhuja vielä että Alfa vetäytymässä jolloin Sauberia pyörittävät tahot jäisivät taas omilleen. Tähän kun vielä lisätään päälle tuo Renaultin epävarma tilanne, niin ei hirveän hyvältä näytä. Siellä on johto vaihtunut, kehitys ei ole ollut odotetun kaltaista panostuksista huolimatta, moottori on edelleen sarjan heikoin ja talli menettää vielä ensi kauden jälkeen tällä hetkellä ainoan moottoriasiakkaansa, ja siihen päälle vielä nämä huijausepäilyt joista saattaa seurata isotkin sanktiot. Enpä pitäisi ihmeenä jos Ranskassa sanotaan että tämä oli nyt tässä, ja Enstonen tiimi päätyy taas ehkä jonkun sijoittajan käsiin tai sitten joku rikas isi ostaa sen pojalleen hetken leikkikaluksi.

Isoja muutoksia tarvittaisiin kyllä nyt sarjassa, eikä mitään pikkupaikkailuja ja kikkailua.

BigBoss
Saunamajuri
Viestit: 8492
Liittynyt: Ma Maalis 12, 2012 17:14
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Keskustelua F1-talleista ja voimasuhteista

Viesti Kirjoittaja BigBoss » Pe Loka 18, 2019 13:23

En mä näe muuta ratkaisua kuin kulukatto. Muuten jossain vaiheessa alkaa pienemmät tallit tippumaan kokonaan pois, kun ei ole mitään mahdollisuutta saavuttaa isompien etumatkaa. Eihän Mersut, Ferrarit yms tietenkään halua luopua asemastaan, mutta kuten joku jossain ketjussa jo sanoikin, FIA:n pitäisi vaan katsoa se isojen tallien bluffi, en minä usko että kukaan sarjasta sääntöjen tai kulukaton takia lähtisi.

Nykysuuntauksella 10 vuoden päästä puolet talleista on lähtenyt ja ruudukossa on vielä vähemmän autoja. Jos valitaan toinen suunta ja runnotaan se budjettikatto läpi, 10 vuoden päästä meillä voi oikeasti olla loistava tasainen sarja, jossa podiumille voi ajaa muutkin kuin 5 miestä.

Avatar
Jamppa
Site Admin
Viestit: 46318
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Keskustelua F1-talleista ja voimasuhteista

Viesti Kirjoittaja Jamppa » Pe Loka 18, 2019 14:24

Tuo tilanne on vähä sellainen, että jos asiat ei mene isojen tallien haluamalla tavalla, niin ne uhkaa lähteä ja jos asiat ei mene pienien tallien haluamalla tavalla niin sieltä uhataan lähteä pois.

BigBoss
Saunamajuri
Viestit: 8492
Liittynyt: Ma Maalis 12, 2012 17:14
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Keskustelua F1-talleista ja voimasuhteista

Viesti Kirjoittaja BigBoss » Pe Loka 18, 2019 14:41

Jamppa kirjoitti:
Pe Loka 18, 2019 14:24
Tuo tilanne on vähä sellainen, että jos asiat ei mene isojen tallien haluamalla tavalla, niin ne uhkaa lähteä ja jos asiat ei mene pienien tallien haluamalla tavalla niin sieltä uhataan lähteä pois.
Jos mennään isojen ehdolla, lopulta isot saa ajaa keskenään, kun muilla ei ole rahaa eikä mahdollisuuksia menestyä. Portaittain siirtyminen palkkakattoon on minun lääke tähän. Kun kulut olisi pienemmät, uusien valmistajien ja tallien kynnys lähteä mukaan on pienempi.

uuci
Testikuski
Viestit: 171
Liittynyt: Su Syys 16, 2018 18:04

Re: Keskustelua F1-talleista ja voimasuhteista

Viesti Kirjoittaja uuci » Pe Loka 18, 2019 18:18

Hondankin jatko on ollut puntarissa 2020 jälkeen.

Vastaa Viestiin