Keskustelua F1-talleista ja voimasuhteista

Täältä löytyy tallikohtaiset uutiset ja tietoa eri talleista.
Avatar
Jamppa
Site Admin
Viestit: 47251
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Keskustelua F1-talleista ja voimasuhteista

Viesti Kirjoittaja Jamppa » Ti Helmi 25, 2020 16:11

https://www.suomif1.com/2020/02/renault ... ioinnista/

Renault tekee kuulemma FIA:lle valituksen Racing Pointin autosta.

Avatar
Osku90
Weltmeister
Viestit: 5929
Liittynyt: Su Touko 13, 2012 21:54
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Keskustelua F1-talleista ja voimasuhteista

Viesti Kirjoittaja Osku90 » Ma Maalis 02, 2020 14:59

Talvitestien perusteella sanoisin Mersun olevan ykkönen ja Red Bullin kakkonen. Red Bullin talvitestit ovat yleensä olleet vaikeat, mutta nyt kierroksia tuli paljon. Puhetta on aiheuttanut auton ajettavuus. Molemmilla kuljettajilla oli hankaluuksia pitää auto radalla, kun piti puristaa. Mersussa taas huolta on aiheuttanut moottorin luotettavuus.

Ferrari kertoi itsekin lähtevän testeihin poikkeavalla strategialla. Tallihan on ollut talvitestien paras kaudesta 2015 lähtien, mutta nyt piiloteltiin. Kisavedot olivat ihan suht hyviä ja on vaikea tietää mihin tiimin iskukyky riittää.

Racing Point on erittäin hyvä. Kisasimulaatiossa mentiin Ferrarin vauhtia ja vaikuttaisi siltä, että kenties pinkit jättävät keskikastin taakseen. Veikkaan että alkukaudesta talli on 3. tai 4. nopein, mutta kauden loppua kohti vähän taantuu.

McLaren ja Renault ovat seuraavina, vaikka näistä on hyvin vaikea sanoa. McLaren oli testeissä tasaisen harmaa, kun taas Renault ja etenkin Ricciardo esitteli hyvinkin kilpailukykyistä vauhtia.

AlphaTauri on seitsemänneksi paras. Loppukautta kohti perinteisesti vauhti hieman paranee suhteessa muihin, mutta nähdäkseni he ovat keskikastin ja jälkijoukon välissä.

Alfa Romeo ei esittänyt testeissä mitään. Ei hyvässä, eikä pahassa. Ainoana tallina uhrasivat kuudesosan testiajastaan varakuskille. Käynevät kamppailua jälkijoukoissa.

Williams on parantanut menoaan valtavasti ja se riittää ehkä haastamaan Alfaa sekä Haasia. Pisteitä tullee viime kautta enemmän.

Haas oli talvitestien huonoin talli. Vähiten kierroksia ja hitaimmat ajat. Saa nähdä onko luvassa jumbosija ja hyvästit sarjalle.
Jules Bianchi, you'll always race in our hearts! #CiaoJules

Avatar
tietäjä3000
Mestarikandidaatti
Viestit: 2899
Liittynyt: Ma Tammi 06, 2014 21:24

Re: Keskustelua F1-talleista ja voimasuhteista

Viesti Kirjoittaja tietäjä3000 » Ma Maalis 02, 2020 19:24

Tänä vuonna ei tullut niin tarkkaan testejä seurattua, mutta kyllä Osku nosti aika hyvät pointit, joilla lähteä kauteen. Tällä hetkellä näyttää, että Mersu on selkeä ykkönen, mutta viime kaudellakin menettivät sen huikean etumatkansa melkein yhdessä yössä, joten ei kautta kannata vielä testien perusteella sanoa taputelluksi.

Keskipakka on tainnut vähän hajota viime vuodesta ja nyt siellä vaikuttaisi olevan Renault, Mclaren ja Racing Point heti terävimmän kärjen takana ja muut ovat hieman jäljessä. Mistään isoista eroista ei kuitenkaan voi puhua. Etenkin Racing Point tulee olemaan mielenkiintoinen, sillä auto on melkein suora kopio viime vuoden Mersusta.

Takana Williams on parantunut ja Russell pystynee varmasti haastamaan ajoittain pisteistä, kuitenkin ovat yleensä se hitain auto. Haasin tilanteesta en tiedä, sillä heidän pitää nyt saada korjattua viime vuotuinen renkaanhallintaohjelma, eikä sitä voi sanoa ratkaistuksi ennen useampaa kilpailua. Jokatapauksessa itsellä ei oikein ole uskoa.
"Aerodynamics are for people who can't build engines" -Enzo Ferrari

Avatar
Osku90
Weltmeister
Viestit: 5929
Liittynyt: Su Touko 13, 2012 21:54
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Keskustelua F1-talleista ja voimasuhteista

Viesti Kirjoittaja Osku90 » Su Maalis 15, 2020 13:08

Jos tämän Koronamyrskyn keskellä puhuttaisiin myös vähän lajista.

Tallit ovat erikoisessa tilanteessa kun nyt olisi aikaa kehittää autoja, mutta kukaan ei pääse testaamaan mitäön radalla. Normaalistihan perjantain treeneissä voidaan kokeilla asioita. Paljonko tallit ehtivät tauon aikana kehittää ja meneekö työ oikeaan suuntaan? Sanoisin, että voimasuhteissa voidaan nähdä melkoisiakin heittoja.

Missä vaiheessa kehitystyö siirretään seuraavaan kauteen, kun kukaan ei tiedä ennen kesäkuuta, että missä päin MM-taulukkoa ollaan? Uskalletaanko nyt jo siirtyä?

Pitkä talvi ja lyhyt kausi saattaa tuottaa paljonkin yllätyksiä.
Jules Bianchi, you'll always race in our hearts! #CiaoJules

uuci
Testikuski
Viestit: 250
Liittynyt: Su Syys 16, 2018 18:04

Re: Keskustelua F1-talleista ja voimasuhteista

Viesti Kirjoittaja uuci » Su Maalis 15, 2020 14:08

Ferrari on pysäyttänyt kaiken toiminnan koronan takia.

Avatar
tietäjä3000
Mestarikandidaatti
Viestit: 2899
Liittynyt: Ma Tammi 06, 2014 21:24

Re: Keskustelua F1-talleista ja voimasuhteista

Viesti Kirjoittaja tietäjä3000 » Su Maalis 15, 2020 14:15

Itse olen miettinyt, viivytetäänkö uusien autojen käyttöönottoa vuoteen 2022 asti, sillä etenkin pienillä talleilla on nyt tiukka tilanne. Rahaa ei tule, mutta tämän vuoden autoihin on jo investoitu sievä summa rahaa. Mikäli ei Bakussa viimeistään päästä ajamaan, niin hyvinkin voi olla tilanne, ettei kaikilla ole rahaa suunnitella täysin uutta autoa. Lisäksi tämä on loistava tilaisuus esim. Haasille lähteä lätkimään. Okei, nämä nyt oli aika äärimmäisiä esimerkkejä, muttei kuitenkaan aivan mahdottomia.

Kehitystyössä taas kerran cash is king. Nyt kun sitä ei tule ja epävarmuus on suurta ja riskit isoja kerran ei päästä testaamaan, niin pienimpien tallien pitää ihan toden teolla miettiä, onko ne investoinnit kannattavia. Isommista talleista Ferrari laittoi jo pajan kiinni, joten Mercedeksellä ja Red Bullilla on myös yksi syy vähemmän panostaa siihen.

Luultavasti talvitesteissä kerätyn datan perusteella pystytään tekemään kuitenkin kehitystyötä hyvän aikaa, mutta jatkuvasti saavutettavat hyödyt käy pienemmiksi ja riskit kasvavat. Täten aika hedelmällinen tilaisuus suunnitella ensi vuoden autoa, mikäli ei ole pikkurahasta puutetta. Nyt kun Melbounen pakettia ei keretty edes testaamaan, niin ei voi edes sanoa, miten se ensimmäinen päivityspaketti muutti autoa.
"Aerodynamics are for people who can't build engines" -Enzo Ferrari

Avatar
Jamppa
Site Admin
Viestit: 47251
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Keskustelua F1-talleista ja voimasuhteista

Viesti Kirjoittaja Jamppa » Su Maalis 15, 2020 16:10

Varmasti sponsorien maksamat potit pienenee, samoin kuin sarjan maksamat palkkiot. Henkilökunnan palkat kuitenkin juoksee koko ajan. Säästöjä toki tulee, kun ei tarvi matkustamiseen käyttää rahaa, autot ei tarvi uusia osia, yms.

Maksaakohan F1-organisaatio rahdin tuonne kaukokisoihin?

Avatar
tietäjä3000
Mestarikandidaatti
Viestit: 2899
Liittynyt: Ma Tammi 06, 2014 21:24

Re: Keskustelua F1-talleista ja voimasuhteista

Viesti Kirjoittaja tietäjä3000 » Su Maalis 15, 2020 16:31

Jamppa kirjoitti:
Su Maalis 15, 2020 16:10
Varmasti sponsorien maksamat potit pienenee, samoin kuin sarjan maksamat palkkiot. Henkilökunnan palkat kuitenkin juoksee koko ajan. Säästöjä toki tulee, kun ei tarvi matkustamiseen käyttää rahaa, autot ei tarvi uusia osia, yms.

Maksaakohan F1-organisaatio rahdin tuonne kaukokisoihin?
DHL:hän ne sinne toimittaa, niin varmasti silläkin yhteistyöllä on ehtonsa, että pitää saada näkyvyyttä jne. Ei tuo Australia halpa keikka ollut kenellekään, mutta toisaalta merirahti on aika olemattoman hintaista, jos verrataan lentorahtiin.
"Aerodynamics are for people who can't build engines" -Enzo Ferrari

Avatar
Jamppa
Site Admin
Viestit: 47251
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Keskustelua F1-talleista ja voimasuhteista

Viesti Kirjoittaja Jamppa » Su Maalis 15, 2020 16:39

tietäjä3000 kirjoitti:
Su Maalis 15, 2020 16:31
Jamppa kirjoitti:
Su Maalis 15, 2020 16:10
Varmasti sponsorien maksamat potit pienenee, samoin kuin sarjan maksamat palkkiot. Henkilökunnan palkat kuitenkin juoksee koko ajan. Säästöjä toki tulee, kun ei tarvi matkustamiseen käyttää rahaa, autot ei tarvi uusia osia, yms.

Maksaakohan F1-organisaatio rahdin tuonne kaukokisoihin?
DHL:hän ne sinne toimittaa, niin varmasti silläkin yhteistyöllä on ehtonsa, että pitää saada näkyvyyttä jne. Ei tuo Australia halpa keikka ollut kenellekään, mutta toisaalta merirahti on aika olemattoman hintaista, jos verrataan lentorahtiin.
Joo saahan ne näkyvyyttä, mutta veikkaan että joku siitäkin vähä joutuu kuitenkin maksamaan. Tai saattaa se toki olla niinkin, että raha ei liiku. Ne kuljettaa ja saavat näkyvyyttä.

Nyt on tosin talleilla aikaa huudattaa tuulitunneleita ja simulaattoreita jos vaan pätäkkää on ja testata uusia osia. Taitaa vaan tämä kasvattaa kuilua tallien välillä.

Dino246
GP-voittaja
Viestit: 2285
Liittynyt: Ke Elo 15, 2018 8:58

Re: Keskustelua F1-talleista ja voimasuhteista

Viesti Kirjoittaja Dino246 » Su Maalis 15, 2020 16:48

Ferrarilla ja Alpha Taurilla lienee tällä hetkellä hankalin tilanne kun niillä pääpaikka ja suurin osa toiminnasta Italiassa. Esim. Ferrarilla tällä hetkellä käsittääkseni koko tehdas kiinni. Jos tilanne jatkuu pitkään niin vaikuttanee myös siihen miten pystyvät tekemään kehitystyötä ensi kautta ajatellen. Myös Haasilla ja Sauberila luulisi näkyvän kun heidän moottorit tulee Ferrarilta (ja Haasille paljon muutakin) ja lisäksi Haasin rungot käsittääkseni valmistaa ja suunnittelee edelleenkin italialainen Dallara.

Avatar
Jamppa
Site Admin
Viestit: 47251
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Keskustelua F1-talleista ja voimasuhteista

Viesti Kirjoittaja Jamppa » To Maalis 26, 2020 7:49

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/f1- ... #gs.16hyn0

Williamsia ja Racing Pointia saattaa uhata konkurssi.

Avatar
tietäjä3000
Mestarikandidaatti
Viestit: 2899
Liittynyt: Ma Tammi 06, 2014 21:24

Re: Keskustelua F1-talleista ja voimasuhteista

Viesti Kirjoittaja tietäjä3000 » To Maalis 26, 2020 10:43

Jamppa kirjoitti:
To Maalis 26, 2020 7:49
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/f1- ... #gs.16hyn0

Williamsia ja Racing Pointia saattaa uhata konkurssi.
Luulisi, että Racing Pointilta ei ainakaan raha pääse loppumaan. Vastahan Stroll on tehnyt sinne isoja investointeja ja eikö se Aston Martinkin ostanut.
"Aerodynamics are for people who can't build engines" -Enzo Ferrari

Dino246
GP-voittaja
Viestit: 2285
Liittynyt: Ke Elo 15, 2018 8:58

Re: Keskustelua F1-talleista ja voimasuhteista

Viesti Kirjoittaja Dino246 » Pe Maalis 27, 2020 6:52

Joo ei luulisi kyllä että Racing Point ihan ensimmäisenä olisi kaatumassa, vaikka ei se Strollinkaan rahakaivo varmaan pohjaton ole. Jotenkin luulisin että Alfa ja Haas olisi Williamsin jälkeen seuraavat jonossa jos tässä talleja lähtisi kaatumaan.

Vastaa Viestiin