Kiinan GP - 2019

Täältä löydät GP-viikonloppujen tulokset, uutiset ja rataesittelyt.
Avatar
superzeppo
Tekninen tuki
Viestit: 14085
Liittynyt: Ma Maalis 05, 2012 19:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Kiinan GP - 2019

Viesti Kirjoittaja superzeppo » Su Huhti 07, 2019 7:36

KuvaFORMULA 1 HEINEKEN CHINESE GRAND PRIX 2019Kuva

Kuva

Kiinan GP sijainti kalenterissa näyttäisi nyt vakiintuvan kauden kolmanneksi osakilpailuksi. Shanghain rata on osa uuden vuosituhannen aikana kasvanutta trendiä rakentaa komeat puitteet omaava moottorirata nousevaan talousvaltioon lähelle suurkaupungin sykettä. Rata-alueella on kieltämättä huomattavan komeat puitteet, ja paddock-alueen rakennukset noudattelevat osittain perinteistä kiinalaista rakennustyyliä. Eikä ratakaan ole lainkaan hullumpi kokonaisuus, vaikka jotkut ovat sanoneetkin radan muistuttavan muutamaa vuotta aikaisemmin valmistunutta Sepang International Circuitia.

Shanghain radalta löytyy yksi koko sarjan pisimmistä suorista, mikä on useimmiten tarjonnut kisoissa melko hyvin ohitusmahdollisuuksia, myös mutkat 1 ja 6 ovat takavuosina olleet usein otollisia ohituspaikkoja. Kiinan kisaviikonloppuja on toisinaan leimannut hivenen epävakaa sää, ja toisinaan Shanghain kaupungin savusumun on sanottu vaikuttavan myös rata-alueen ilmanlaatuun. Nykymallin mukaisesti Shanghain rata on melko tekninen, ja vaatii auton säätötyössä jonkinasteisia kompromisseja. Kahdella pitkällä suoralla autosta tulee löytyä riittävästi huippunopeutta, mutta radan keskiosan pitkissä kaarteissa autolta vaaditaan myös hyvää kaarrenopeutta. Radan – ja kenties koko sarjan haastavin – kohta on mutkien 1, 2 ja 3 muodostama kokonaisuus, johon tullaan pääsuoralta erittäin suurella nopeudella, vauhdin hiljalleen laskiessa hyvinkin alhaiseksi. Useat pitkät ja vauhdikkaat mutkat pitävät myös huolen siitä, että renkaiden hallinnan merkitys korostuu kisamatkalla. Varsinkin vasemman puolen renkaat ovat Shanghaissa paikoitellen huomattavan kovilla. Eritoten aika-ajoissa tarkkuutta vaatii myös yllättävän hankala radan viimeinen mutka, johon on useita kertoja pilattu muuten hyvin sujunut aikakierros.

Osakilpailun perustiedot:

Ensimmäinen F1-osakilpailu: 2004
Sijainti: Jiading, Shanghai, Kiina
Rata: Shanghai International Circuit
Radan pituus: 5,451 km
Kierroksia kisassa: 56 (305,066 km)
Rataennätys: 1:32,238 (Michael Schumacher, Ferrari, 2004)
DRS-alueet: Pääsuora ja pitkä takasuora
DRS-mittauspiste: Mutkassa 12 ja ennen mutkaa 16


Sää Shanghaissa: weather.com

Renkaat:
Rengasseokset: C2, C3, C4
Kuskien rengasvalinnat:

Kuva

Aikataulu:

Perjantai 12.4.
1. harjoitukset: 05.00
2. harjoitukset: 09.00

Lauantai 13.4.
3. harjoitukset: 06.00
Aika-ajot: 09.00

Sunnuntai 14.4.
Kilpailu: 09.10

Muuta:

Shanghai International Circuit ilmakuvassa: Google Maps



Kuva Kaudella 2018 Kuva

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=uiub1DnUnkg[/youtube]

Tulokset:
Spoiler:
Kuva

Avatar
superzeppo
Tekninen tuki
Viestit: 14085
Liittynyt: Ma Maalis 05, 2012 19:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Kiinan GP - 2019

Viesti Kirjoittaja superzeppo » Su Huhti 07, 2019 7:37

Tulokset:

FP1:
Spoiler:
Kuva
FP2:
Spoiler:
Kuva
FP3:
Spoiler:
Kuva
Aika-ajot:
Spoiler:
Kuva
Kilpailu:
Spoiler:
Kuva

Dino246
Ykköskuski
Viestit: 1248
Liittynyt: Ke Elo 15, 2018 8:58

Re: Kiinan GP - 2019

Viesti Kirjoittaja Dino246 » Su Huhti 14, 2019 8:49

Jännä nähdä mitkä ovat Mersujen voimasuhteet kisassa. Bottas on ollut koko viikonlopun ihan hitusen niskan päällä ja Hamilton on valitellut vaikeuksiaan, mutta Hamiltonilla on kyllä sitten venymiskyky välillä sitä luokkaa että voi viedä kisan helpostikin Valtterin nenän edestä. Ferrarit oli aika-ajossa kolmen kymmenyksen päässä enkä oikein jaksa uskoa että pystyisivät ihan tosissaan Mersuja haastamaan, ja saattavat olla jopa Verstappenin kanssa yllättävän tiukoilla.

Jos ei isommin keskeytyksiä tule niin Räikkösellä saattaa tänään tehdä tiukkaa jopa pisteille, ei ole oikein olleet Alfat iskussa ja varsinkin Giovinazzilla ollut viikonloppu täynnä ongelmia.

Avatar
tietäjä3000
GP-voittaja
Viestit: 2299
Liittynyt: Ma Tammi 06, 2014 21:24

Re: Kiinan GP - 2019

Viesti Kirjoittaja tietäjä3000 » Su Huhti 14, 2019 11:35

Oliko takasuoran DRS-aluetta lyhennetty? Tosi pieni vaikutus tuntui olevan siivellä. Pari kymmenystä sillä sai edellä menevää kiinni. Yllättävän vaikeaa oli myös päästä imuetäisyydelle.
"Aerodynamics are for people who can't build engines" -Enzo Ferrari

Dino246
Ykköskuski
Viestit: 1248
Liittynyt: Ke Elo 15, 2018 8:58

Re: Kiinan GP - 2019

Viesti Kirjoittaja Dino246 » Su Huhti 14, 2019 13:54

Australiasta ja Bahrainista ei pysty sanomaan kun Hamiltonilla oli ongelmaa ensimmäisessä kisassa ja Bottaksella vauhti vähän hukassa Bahrainissa, mutta tästä kisasta tuli vähän sellainen kuva että näinköhän Mersulla on sovittu että se joka vie startin, saa ajella rauhassa kärjessä ilman että tallikaveri uhkaa? Kuitenkin näytti että Bottaksella olisi ollut vauhtiakin mutta näytti aika kiltisti pysyttelevän siinä kakkosena ilman suurempaa yritystäkään ottaa Hamiltonia kiinni. Toki pitää muistaa myös se että Hamilton on parhaimmillaan silloin jos pääsee kontrolloimaan kisaa.

Ferrarilta oli kyllä minusta taas aikamoista pöljäilyä vaihtaa sijat 3 ja 4 sijoihin 3 ja 5 vain sen takia että Vettel saatiin Leclercin edelle. Tuntuisi että tuo vaihto oltaisiin saatu suoritettua fiksumminkin uhraamatta Leclercin kisaa. Vaikka toki Leclercillä olisi ollut ehkä vielä mahdollisuus yrittää Verstappenista ohi ilman lopun vaihdeongelmaa. Vetteliltä oli minusta suorastaan nolo suoritus kun ensin Leclerciä käskettiin päästämään Vettel ohitse ja sitten Vettel jäi siihen eteen tekemään lukkojarrutuksia ilman että pääsi yhtään karkuun. Ja samalla Verstappen otti takana kaksikkoa kiinni.

Räikkösen kisavauhti oli positiivinen yllätys vaisuhkon aika-ajon jälkeen, ja tuloksena kolmas perättäinen pistesija joka pitää Alfan edelleen (jaetulla) nelostilalla MM-taulukossa. Näytti että vauhtia olisi ollut parempaankin mutta taktiikka ei minusta ollut ihan paras mahdollinen vaan tuo ensimmäinen stintti oli liian pitkä ja sen takia joutui taas ohittamaan Haasit uudestaan ja ajamaan Perez-Ricciardo-kaksikon kiinni. Mutta ihan hyvä kisa Kimiltä silti.

Albonille pitää myös nostaa hattua. Toinen perättäinen pistesija erittäin huonoista lähtökohdista, ja ajoi hienosti lopussakin kun Grosjean painosti takana. Verrattuna tallikaveriin Albonilta oli kyllä hyvä ja kypsä kisa. Kolmen kärkitallin ulkopuolella Alfa, Racing Point ja Toro Rosso on nyt ne tallit jotka on ajaneet kaikissa kolmessa kisassa pisteille.

Vastaa Viestiin