Itävallan GP - 2019

Täältä löydät GP-viikonloppujen tulokset, uutiset ja rataesittelyt.
Avatar
superzeppo
Tekninen tuki
Viestit: 14202
Liittynyt: Ma Maalis 05, 2012 19:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Itävallan GP - 2019

Viesti Kirjoittaja superzeppo » Su Kesä 23, 2019 15:06

KuvaFORMULA 1 MYWORLD GROSSER PREIS VON ÖSTERREICH 2019Kuva

Kuva

Kaudelle 2014 kalenteriin palautettu Itävallan GP ajetaan haastavalla radalla näyttävissä vuoristomaisemissa. Itävalta joutui luopumaan kisaisännyydestään kauden 2003 jälkeen radan käytyä vanhaksi silloisille F1-autoille. Kilpailutoiminta radalla loppui kokonaan eikä suunnitelmissa ollut mittava remontti edennyt toivotulla tavalla, mistä johtuen rata oli useita vuosia melkeinpä raunioina. Jokunen vuosi sitten radan jo aiemmin omistukseensa hankkinut Red Bull -konsernin nokkamies Dietrich Mateschitz kuitenkin alkoi rakennuttaa rata-aluetta uuteen uskoon, ja vuonna 2011 Red Bull Ringillä ajettiin jo DTM-sarjan osakilpailu. F1-osakilpailun saamisessa takaisin Itävallan maaperälle suurta roolia näytteli Red Bull Racing -tallin menestys sarjassa 2010-luvun alussa. Bernie Ecclestonekin oli vallan mainiosti ymmärtänyt, että itävaltalaistalli fanaattisen kotiyleisön edessä olisi parasta mahdollista mainosta koko F1-sirkukselle.

Vaikka historian ensimmäinen Itävallan GP aikanaan ajettiinkin Zeltweg-nimiseen lentotukikohtaan kyhätyllä radalla, on osakilpailun pitopaikaksi suuren yleisön mielissä juurtunut pieni Spielbergin kaupunki. Vanha ja vaaralliseksi käynyt Österreichringin rata poistettiin F1-kalenterista jo 80-luvulla, mutta samalle alueelle valmistui vuonna 1996 nimen A1-Ring saanut rata. Tämä vanhasta Österreichringistä lyhennetty rataversio oli nykyään maailman tunnetuimman rata-arkkitehti Hermann Tilken ensimmäinen työ moottoriratojen parissa, ja toimi Tilkelle käytännössä työnäytteenä tulevia toimeksiantoja varten. Radan tunnuspiirteenä ovat huomattavat korkeuserot sekä harvinaisen selväpiirteinen rataprofiili. Moottoritehot ovat arvossaan kiihdytyksissä hitaista ja keskinopeista mutkista, mutta vastaavasti myös auton kaarreominaisuuksien tulee olla kunnossa esimerkiksi erittäin nopeassa Rindt-kaarteessa radan loppuosalla. Rata sisältää joitain poikkeuksellisen hankalia jarrutuksia, muun muassa toisen ja kolmannen mutkan jarrutukset ovat ylä- ja alamäestä johtuen tavanomaista haasteellisempia. Myös kahden viimeisen mutkan jarrutukset ja ulostulot on viime vuosina todettu haasteellisiksi nykyautoille. Rata-alue on tätä nykyä kaikkinensa huomattavan moderni, mutta itse radan keskivaiheilta löytyy edelleen harvinaisen paljon materiaaliltaan hiekkaa olevia turva-alueita. Tämä luo mielenkiintoisen haasteen kuljettajille, joista suurin osa on koko uransa ajan tottunut ajamaan virheet helpommin anteeksi antavilla, huippumoderneilla moottoriradoilla.

Osakilpailun perustiedot:

Ensimmäinen F1-osakilpailu: 1964 (Zeltweg)
Sijainti: Spielberg, Styria, Itävalta
Rata: Red Bull Ring
Radan pituus: 4,318 km
Kierroksia kisassa: 71 (306,452 km)
Rataennätys: 1:06,957 (Kimi Räikkönen, Ferrari, 2018)
DRS-alueet: Pääsuora, mutkien 1 ja 3 välinen suora ja mutkien 3 ja 4 välinen suora
DRS-mittauspiste: Mutkan 9 jälkeen, ennen 1. mutkaa ja ennen 3. mutkaa


Sää Spielbergissä: weather.com

Renkaat:
Rengasseokset: C2, C3, C4
Kuskien rengasvalinnat:

Kuva

Aikataulu:

Perjantai 28.6.
1. harjoitukset: 12.00
2. harjoitukset: 16.00

Lauantai 29.6.
3. harjoitukset: 13.00
Aika-ajot: 16.00

Sunnuntai 30.6.
Kilpailu: 16.10

Muuta:

Radan viralliset kotisivut: https://www.projekt-spielberg.com/de/formel-1
Circuit Gilles Villeneuve ilmakuvassa: Google Maps



Kuva Kaudella 2018 Kuva



Tulokset:
Spoiler:
Kuva

Avatar
superzeppo
Tekninen tuki
Viestit: 14202
Liittynyt: Ma Maalis 05, 2012 19:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Itävallan GP - 2019

Viesti Kirjoittaja superzeppo » Su Kesä 23, 2019 15:06

Tulokset:

FP1:
Spoiler:
Kuva
FP2:
Spoiler:
Kuva
FP3:
Spoiler:
Kuva
Aika-ajot:
Spoiler:
Kuva
Kilpailu:
Spoiler:
Kuva

Avatar
Jamppa
Site Admin
Viestit: 46313
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Itävallan GP - 2019

Viesti Kirjoittaja Jamppa » Ke Kesä 26, 2019 8:46

Mitäs viime vuonna tapahtui Mersuille kisassa? Jäi näkemättä.

Avatar
mr-nobody
Foorumin Vetomies 2014 & 2015 & 2016
Viestit: 7064
Liittynyt: Ti Syys 25, 2012 22:11
Paikkakunta: Vantaa

Re: Itävallan GP - 2019

Viesti Kirjoittaja mr-nobody » Ke Kesä 26, 2019 9:10

Jamppa kirjoitti:
Ke Kesä 26, 2019 8:46
Mitäs viime vuonna tapahtui Mersuille kisassa? Jäi näkemättä.
Tekniseen vikaan molemat keskeytti.

Dino246
GP-voittaja
Viestit: 1690
Liittynyt: Ke Elo 15, 2018 8:58

Re: Itävallan GP - 2019

Viesti Kirjoittaja Dino246 » Ke Kesä 26, 2019 10:40

Itävallan kisasta olen tykännyt viime vuosina kun tämä on edelleenkin yksi niitä harvoja ratoja jossa on ihan oikeasti mahdollista ajautua hiekalle tai jopa rikkoa autonsa, vaikka niitä keltaisia kanttareita onkin pienennetty sen jälkeen kun tallit ja jotkut kuljettajat itki siitä miten ne rikkoo auton. Ja muutenkin Itävallassa ollut ihan tapahtumarikkaita kisoja joten tämän suhteen on odotukset huomattavasti korkeammalla kuin Ranskan GP:n kohdalla.

Avatar
Jamppa
Site Admin
Viestit: 46313
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Itävallan GP - 2019

Viesti Kirjoittaja Jamppa » To Kesä 27, 2019 14:56

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/f1- ... #gs.l8xtrh

Albon saa 10 ruutua penaltia kun joutuu ottamaan kauden neljännen moottorin käyttöön.

Dino246
GP-voittaja
Viestit: 1690
Liittynyt: Ke Elo 15, 2018 8:58

Re: Itävallan GP - 2019

Viesti Kirjoittaja Dino246 » Pe Kesä 28, 2019 11:56

Jamppa kirjoitti:
To Kesä 27, 2019 14:56
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/f1- ... #gs.l8xtrh

Albon saa 10 ruutua penaltia kun joutuu ottamaan kauden neljännen moottorin käyttöön.
Myös Hülkenbergille 15 ruutua rankkua kun hänelle vaihdetaan neljäs moottori, uusi turbo, uusi MGU-H ja uusi ohjausyksikkö.

EDIT: Sainzille myös 15 ruutua moottorin vaihdosta. Alkaa tulla rankkuja niin paljon että ainakin keskikasti vähän sekoittuu.

BigBoss
Saunamajuri
Viestit: 8486
Liittynyt: Ma Maalis 12, 2012 17:14
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Itävallan GP - 2019

Viesti Kirjoittaja BigBoss » Pe Kesä 28, 2019 17:26

Valtteri laittoi autonsa kunnolla säpäleiksi kutosmutkassa. Ikävä homma toki Bottaksen kannalta, mutta pakko sanoa että kyllä sarja olisi paljon parempi, jos turva-alueet olisi soraa niin kuin tässäkin. Kun mentiin leveäksi niin nyt maksettiin virheestä ja mentiin oikeasti ulos, kuten vanhoina hyvinä aikoina.

Minusta on aivan turha vedota siihen, että soralla auto ei hidastu tarpeeksi. Ei tuossa vauhdissa ja tuollaisessa paikassa ole kuskilla hädänpäivääkään, vaikka mennäänkin seinään asti. Ripustukset ja siipihän siinä meni vaan rikki.

Dino246
GP-voittaja
Viestit: 1690
Liittynyt: Ke Elo 15, 2018 8:58

Re: Itävallan GP - 2019

Viesti Kirjoittaja Dino246 » Pe Kesä 28, 2019 18:17

Ihan samaa mieltä. Turvallisuuteen pitää toki panostaa mutta täytyy myös hyväksyä se että joskus voi jotain sattua ja 100 % turvallista lajista ei voi tehdä. Jos lajista viedään kaikki vaaran tunne niin siitä tulee juuri sellaista steriiliä ja hengetöntä ringin kiertämistä kuin se nyt on. Tällaisia ratoja pitäisi minusta saada takaisin sarjaan näiden paulricardien tilalle.

Avatar
tietäjä3000
Mestarikandidaatti
Viestit: 2591
Liittynyt: Ma Tammi 06, 2014 21:24

Re: Itävallan GP - 2019

Viesti Kirjoittaja tietäjä3000 » Pe Kesä 28, 2019 18:45

Yhdyn kahteen edellisen aivan täysin. Hurja harjoitus. Verstappen ja Bottas seinässä ja Vettelilläkään ei ollut kaukana. Kyllä se riski pitää olla, sillä silloin kuljettajan merkitys korostuu. Jos oltaisiin jossain lentokentällä ajettu, niin ei noissa olisi mitään maininnan arvoista.
"Aerodynamics are for people who can't build engines" -Enzo Ferrari

uuci
Testikuski
Viestit: 166
Liittynyt: Su Syys 16, 2018 18:04

Re: Itävallan GP - 2019

Viesti Kirjoittaja uuci » Pe Kesä 28, 2019 18:56

Toivottavasti harjoitukset eivät ole yhtä viihdyttäviä, kuin itse kisa. :mrgreen:

Avatar
tietäjä3000
Mestarikandidaatti
Viestit: 2591
Liittynyt: Ma Tammi 06, 2014 21:24

Re: Itävallan GP - 2019

Viesti Kirjoittaja tietäjä3000 » Pe Kesä 28, 2019 18:58

uuci kirjoitti:
Pe Kesä 28, 2019 18:56
Toivottavasti harjoitukset eivät ole yhtä viihdyttäviä, kuin itse kisa. :mrgreen:
Olisi silti viihdyttävämpi kuin viime kisat :mrgreen:
"Aerodynamics are for people who can't build engines" -Enzo Ferrari

BigBoss
Saunamajuri
Viestit: 8486
Liittynyt: Ma Maalis 12, 2012 17:14
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Itävallan GP - 2019

Viesti Kirjoittaja BigBoss » Pe Kesä 28, 2019 22:27

Dino246 kirjoitti:
Pe Kesä 28, 2019 18:17
Ihan samaa mieltä. Turvallisuuteen pitää toki panostaa mutta täytyy myös hyväksyä se että joskus voi jotain sattua ja 100 % turvallista lajista ei voi tehdä. Jos lajista viedään kaikki vaaran tunne niin siitä tulee juuri sellaista steriiliä ja hengetöntä ringin kiertämistä kuin se nyt on. Tällaisia ratoja pitäisi minusta saada takaisin sarjaan näiden paulricardien tilalle.
Kyllä minä silti väitän, että sorallakin laji on niin lähellä 100% turvallista kun vaan voi olla. En keksi yhtäkään paikkaa, jossa sora merkittävästi huonontaisi turvallisuutta. Ehkä Bianchin tapauksessa asfaltti olisi auttanut jotain, mutta se nyt oli muutenkin monen onnettoman sattumuksen summa. Suunnilleen yhtä nopeissa mutkissa kuin tässäkin tapauksessa niitä mahdollisia ulosajoja muutenkin tapahtuisi eikä sielläkään kukaan sukkana seinään aja. Kuskikin kärsii noissa vastaavissa törmäyksissä lähinnä henkisen kolauksen, vaikka varmaan se törmäys vähän tuntuukin.

Dino246
GP-voittaja
Viestit: 1690
Liittynyt: Ke Elo 15, 2018 8:58

Re: Itävallan GP - 2019

Viesti Kirjoittaja Dino246 » La Kesä 29, 2019 9:03

Kyllä minunkin mielestäni turvallisuuden eteen oltaan tehty kaikki ja vähän liikaakin, ja tuossa joka paikan asfaltoinnissa saattaa olla kyse enemmän juuri kustannuksista kuin turvallisuudesta. Hiekalla on toki se riski että auto flippaa ympäri mutta kyllä minä näkisin että sorallakin saadaan aikaan ihan riittävän tehokkaat ja turvalliset turva-alueet ja nykyautoissa kun on nuo halotkin niin sanoisin että turvallisuus on riittävällä tasolla koska 100 % turvallisuutta ei saavuteta mitenkään. Ja edelleenkin niihin ihan pahimmista phimppiin kohtiin voidaan edelleenkin laittaa asfalttia, mutta noissakin voisi lopettaa menemästä aidan yli matalimmalta kohdilta ja suunnitella nuo turva-alueet sillä tavalla että niille ajamisesta ei voi hyötyä.

Järvilehto oli myös sanonut eilisen harjoitusten jälkeen että F1:n viihdyttävyyden parantamiseen olisi yksi helppo keino, ja se olisi juuri palauttaa ratoja enemmän siihen vanhaan kuosiin jossa joka mutka ei ollut hölvätty ympäriinsä asfaltilla. Vaikka F1:ssä on paljon sellaisia asioita jotka on pielessä ja vaatisivat korjausta niin minun mielestäni tämä on yksi tärkeimmistä asioista mikä pitäisi korjata jotta kisoista saataisiin taas mielenkiintoisempia. Lopetetaan näiden Hornereiden ja Wolffien kuunteleminen ja sanotaan heille että joka leikkiin lähtee niin se leikin kestäköön, ja aletaan palauttamaan lajia pikkuhiljaa insinöörien, markkinointijohtajien ja talousjohtajien lajista kilpa-autoilijoiden ja yleisön lajiksi.

Avatar
Jamppa
Site Admin
Viestit: 46313
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Itävallan GP - 2019

Viesti Kirjoittaja Jamppa » La Kesä 29, 2019 19:01

Hamilton ilmeisesti sai kolme ruutua penaltia. Ei vielä virallista vahvistusta.

Vastaa Viestiin