Minkä takia F1-kausi 2019 on tylsä?

F1-aiheisia äänestyksiä.

Valitse korkeintaan kaksi pahinta tylsyyden aiheuttajaa tällä kaudella

Autot
10
43%
Radat
9
39%
Kuskit
0
Ei ääniä
Tuomarit
4
17%
Sää
0
Ei ääniä
Taloustilanne
0
Ei ääniä
Marcus Ericsson
0
Ei ääniä
Trump
0
Ei ääniä
 
Ääniä yhteensä: 23

Avatar
superzeppo
Tekninen tuki
Viestit: 14081
Liittynyt: Ma Maalis 05, 2012 19:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Minkä takia F1-kausi 2019 on tylsä?

Viesti Kirjoittaja superzeppo » Su Kesä 23, 2019 18:33

Minkä takia F1-kausi 2019 on tylsä?

Avatar
Igor
GP-voittaja
Viestit: 1934
Liittynyt: To Tammi 30, 2014 17:18

Re: Minkä takia F1-kausi 2019 on tylsä?

Viesti Kirjoittaja Igor » Su Kesä 23, 2019 18:43

Autot, koska ohittaminen on joillakin radoilla mahdotonta ja usein seuraaminen on vaikeaa. Liian luotettavia eli keskeytyksiäkin liian vähän.
Tuomaristo, epäreiluja päätöksiä riippuen kuskista ja tallista.
#CiaoJules

Avatar
tietäjä3000
GP-voittaja
Viestit: 2296
Liittynyt: Ma Tammi 06, 2014 21:24

Re: Minkä takia F1-kausi 2019 on tylsä?

Viesti Kirjoittaja tietäjä3000 » Su Kesä 23, 2019 19:05

Autot. Ohitukset liian riippuvaisia DRS:stä. Ei tarvii taistella, kun ohi pääsee helpomminkin.

Radat. Ei siinä varmaan mitään mielenkiintoista voi tapahtua, kun ei radalta voi ajaa edes ulos. Ehkä joskus saattaa joutua mallin päälle.

Säännöt ehkä kuitenkin merkittävin. Ei tällä hetkellä ehdi edes ajamaan kilpaa, kun on kiire säästämään kaikkea.
"Aerodynamics are for people who can't build engines" -Enzo Ferrari

Avatar
superzeppo
Tekninen tuki
Viestit: 14081
Liittynyt: Ma Maalis 05, 2012 19:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Minkä takia F1-kausi 2019 on tylsä?

Viesti Kirjoittaja superzeppo » Su Kesä 23, 2019 19:25

Jätin säännöt pois vastausvaihtoehtona, koska autot, radat, tuomaristo ja osittain kuskitkin ovat johdannaisia siitä.

Avatar
tietäjä3000
GP-voittaja
Viestit: 2296
Liittynyt: Ma Tammi 06, 2014 21:24

Re: Minkä takia F1-kausi 2019 on tylsä?

Viesti Kirjoittaja tietäjä3000 » Su Kesä 23, 2019 19:58

superzeppo kirjoitti:
Su Kesä 23, 2019 19:25
Jätin säännöt pois vastausvaihtoehtona, koska autot, radat, tuomaristo ja osittain kuskitkin ovat johdannaisia siitä.
Ei urheilullisistasäännöistä.
"Aerodynamics are for people who can't build engines" -Enzo Ferrari

Dino246
Ykköskuski
Viestit: 1234
Liittynyt: Ke Elo 15, 2018 8:58

Re: Minkä takia F1-kausi 2019 on tylsä?

Viesti Kirjoittaja Dino246 » Ma Kesä 24, 2019 7:53

Minusta tuo tylsyys on summa niin monesta pielessä olevasta asiasta että kaksi kohtaa ei riitä, mutta vastasin nyt tähän että autot ja radat.

Autoissa minusta yksi suuri ongelma, ja sellainen asia joka on vienyt kisoista paljon jännitysmomenttia, on se että ne ovat liian luotettavia. Autourheilun kuninkuusluokkaan on minusta aina kuulunut se että kilpa-autot on ihan äärimmilleen viritettyjä ja se on tallien kohdalta jatkuvaa tasapainottelua suorituskyvyn ja luotettavuuden välillä. Nykyisin kisoja ja autoja on viety enemmän kestävyyskisojen suuntaan jossa kaikkea pyritään säästelemään. Moottoreilla pitää ajaa puoli kautta, bensaa pyritään säästelemään, renkaita pyritään säästelemään, kaikkea pyritään säästelemään ja seurauksena on se että kukaan ei enää aja kisassa täysillä jos ei ole ihan äärimmäinen pakko. Kisoissa ajetaan jopa sekuntikaupalla hitaampia kierrosaikoja kuin aika-ajossa ja suurin osa vetelee ison osan kisasta joku säästömoodi päällä. Seurauksena se että ajovirheidenkin määrä on vähentynyt merkittävästi kun autoa (ja miestä) ei tarvitse viedä äärirajoille. Ajamisesta on tullut myös fyysisesti niin helppoa että silläkään ei ole enää mitään merkitystä kisoissa, kuljettajan pitää olla ihan rapakuntoinen jos ei selviä kisaa väsymättä läpi. Ja vaikka tälle kaudelle muutettiin autoja niin että edellä ajavan seuraaminen helpottuisi niin ei sekään juuri ole lisännyt tapahtumia radoilla. DRS on joillakin radoilla ihan OK apu ohittamiseen mutta joillakin radoilla se on ihan liian tehokas koska ohitettavalle ei jää minkäänlaista mahdollisuutta puolustautua. DRS onkin vähän keinotekoinen tapa lisätä ohituksia ja jos lajin perusta olisi kunnossa niin sellaisia ei edes tarvittaisi.

Radat on menneet koko ajan huonompaan suuntaan sitä mukaa kun kalenteriin on tullut uusia ratoja ja vanhoja on päivitetty uuteen uskoon. Rataprofiilien suhteen ei ole sinänsä valittamista, siellä on paljon profiililtaan hyviä ratoja, mutta ongelmana on ennen kaikkea se suunta mihin ratasuunnittelua on turva-alueiden suhteen viety. Turvallisuus on tietenkin tärkeää mutta tällä nykysuuntauksella on tapettu kilpa-ajon peruselementit aika totaalisesti. Kuten toisissa ketjuissa on ollutkin puhetta niin minusta iso osa kilpa-autoilua on rajojen hakeminen, eli kuljettajan tehtävänä on löytää mahdollisimman nopeasti se raja jossa mennään maksimaalista nopeutta ilman että ajaudutaan radalta ulos ja sitten pysyä siinä rajan lähettyvillä mahdollisimman tasaisesti ja tarkasti. Ja jos tuon rajan ylittää niin siitä seuraa ongelmia (merkittävä hidastuminen, auton rikkoutuminen, jopa keskeytys). Nyt ratoja on viety siihen suuntaan että kuljettajan ei varsinaisesti tarvitse lähteä etsimään tuota rajaa mitenkään varovasti pikkuhiljaa vauhtia lisäten vaan voi vetää heti ylikovaa ja katsoa miten paljon tarvitsee hidastaa että pysyy radalla. Ja jos tuo raja välillä ylittyykin niin siitä ei varsinaisesti seuraa mitään koska vauhti ei radan ulkopuolella ajamallakaan juuri hidastu. Joillakin radoilla voit jopa saada merkittävästi etuakin siitä kun et edes yritä pysyä radalla. Tämä on minusta vaikuttanut todella paljon kilpa-autoiluun koska enää kuljettajan ei tarvitse kovin tarkkaan punnita riskien määrää ja pystyä hallitsemaan tilanteita, kun aina on "pakotie" jota pitkin pääsee virheistä ilman seurauksia. Ja myös tämä on minusta vienyt kisoista paljon yllätys- ja jännitysmomenttia kun radalta suistumisia ja siitä seuranneita keskeytyksiä tulee todella harvakseltaan.

Tuomaritoiminta on tietysti yksi syy minkä olisi myös voinut tähän äänestykseen vastata, mutta minusta se on enemmänkin ehkä seurausta edellisistä kuin varsinainen syy. Kyllä F1:n tuomaritoiminnassa itsessäänkin olisi valtavasti parantamista, koska nykyisellään linja on todella epätasainen, mutta se on aina ihmisten kanssa sitä että täysin tasapuolisiin ja 100% oikeisiin päätöksiin ei koskaan päästä. Siksi pitäisikin pyrkiä lajissa siihen että tuomareiden käsiin jäisi mahdollisimman vähän asioita, ja tapahtumat radalla ratkaisisivat sijoitukset. Eli jos esim. radat saataisiin palautettua takaisin sellaisiksi että radan ulkopuolella ajamisesta ei voisi saada minkäänlaista hyötyä niin minä uskon että tuomareiden käsiin päätyisi huomattavasti vähemmän epämääräisiä ohitustilanteita. Mutta toki myös tuomaritoimintaa itsessään kehittää ja pyrkiä pääsemään irti esim. tästä että MM-kandidaatteja tai suurimpia tähtiä käsitellään tuomaristossa silkkihansikkain.

James
Formula Ford-kuski
Viestit: 47
Liittynyt: Ma Maalis 11, 2019 21:44
Paikkakunta: Espoo

Re: Minkä takia F1-kausi 2019 on tylsä?

Viesti Kirjoittaja James » To Heinä 04, 2019 10:37

Autojen suorituskyky liian kova. Keskeytyksiä tulee todella harvoin ja tietyille kuskeille ei ikinä ilman omaa virhettä.
Toinen on radat. Asfaltoidut turva-alueet pilaa pienetkin kilvanajot sillä että sieltä on helppo kiertää paljon vauhtia menettämättä.
#KeepFighting Michael

WEBERMAN
Foorumin Vetomies 2017
Viestit: 342
Liittynyt: To Kesä 27, 2013 14:00
Paikkakunta: Satakunta

Re: Minkä takia F1-kausi 2019 on tylsä?

Viesti Kirjoittaja WEBERMAN » La Heinä 13, 2019 20:58

Niin, en oikein ymmärrä kokonaan Zepon aloitusta siitä että kisat olisivat tylsiä kokonaisuutta ajatellen. Olemmehan me nähneet kovia taisteluita aivan kärkiryhmässä on, niin viime kaudella kuin tälläkin. Ei tietenkään kaikilla radoilla, kuten esim Monaco, jossa aika-ajojen merkitys ratkaisee vähintään 80% kilpailun voittomahdollisuuksista. Kyllä kuitenkin esim. Unkari tarjoaa paikkoja, jos toinen tekee virheen. Se nillitys DRS. n käytöstä taas on mielestäni turhaa. Se on formulainnovaatio, kuten siipiratkaisut yleensäkin. Eihän tasapäistetyt F2 ja F3 luokatkaan tulleet toimeen ilman sitä. Kolarisumat pilasivat liian monta kisaa, kun kilpailijat eivät tyytyneet siihen tasapäistämissääntöjen mukaiseen jonoajoon niillä radoilla, jossa ei voinut oikaista turva-asfaltin kautta ohi.

Eli eivät kaikki kisat suinkaan ole tylsiä. Se että Mersu dominoi, on vain normaalia. Aikoinaan Lotus, Williams, McLaren ja Ferrari ovat tehneet samaa. Eli jos haluaa voittajaksi säännöllisesti jonkun muun tallin tai kuskin pitää lopettaa urheilun katsominen kokonaan. Muissa urheilulajeissa ovat useimmiten kärkiryhmässä lahjakkaimmat ja parhaiten motivoituneet.

Tuomarilinja pitäisi FIA. n kuitenkin yhtenäistää enemmän, ettei Kanadn kisa kaltaisia fiaskoja syntyisi enempää.
Nothing beats the sound of WEBER s

Dino246
Ykköskuski
Viestit: 1234
Liittynyt: Ke Elo 15, 2018 8:58

Re: Minkä takia F1-kausi 2019 on tylsä?

Viesti Kirjoittaja Dino246 » Su Heinä 14, 2019 8:35

WEBERMAN kirjoitti:
La Heinä 13, 2019 20:58
Kyllä kuitenkin esim. Unkari tarjoaa paikkoja, jos toinen tekee virheen.
Tämä onkin nyky-F1:ssä yksi iso osa ongelmaa. Eli kun kisat ajetaan kaikkea säästellen puolivauhdilla, niin ei oikein mennä edes niin äärirajoilla että kukaan tekisi isoa virhettä. Ajaminen (autot, radat) pitäisi saada sen verran vaikeammaksi että kuljettajat menisivät oikeasti enemmän äärirajoilla ja joutuisivat vähän "painimaan" sen auton radalla pitämiseksi, niin silloin tarjoutuisi enemmän mahdollisuuksia ohituksiin ja kunnon ohituskamppailuihin sitä kautta kun tulee pieniä lipsahduksia. Mutta kun radatkin on sellaisia että aina on käytettävissä se asfaltoitu pakotie jos vähän lipsahtaa, niin tätäkään kautta ei nykyisin oikein tule niitä ohitusmahdollisuuksia.

Tuo DRS on tosiaan kaksipiippuinen juttu. Nykyautoilla/-radoilla/-säännöillä se on kyllä ihan paikallaan sikäli että kun noita ohitusmahdollisuuksia ei muuten tule oikeastaan ollenkaan. Ja jos tuo DRS-alueen paikka ja pituus on asemoitu oikein niin se tarjoaa jopa ihan hyvää kisaamista ilman että tulee ns. "ilmaista ohitusta". Mutta liian monesti nuo DRS-alueet on sellaisia että kun takana tulija avaa siiven, niin suhahtaa ohi ihan heittämällä ja edellä ajavalla ei ole oikein mitään mahdollisuutta puolustautua kun säännötkin määrittää että suoralla et saa linjaa vaihtaa kuin kerran. Olen sanonut tätä aikaisemminkin että DRS:n pitäisi olla sellainen että se tarjoaa takana tulevalle mahdollisuuden yrittää ohitusta, mutta se ei saa tarjota ilmaista ohitusta keskellä suoraa. Jos radalla tehdään jatkuvasti näitä DRS-ohituksia suoran puolivälissä (kuten esim. Kanadassa) niin sitten minusta tuo DRS-alue ei ole asemoitu oikein tai se on liian pitkä.

Avatar
Osku90
Weltmeister
Viestit: 5172
Liittynyt: Su Touko 13, 2012 21:54
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Minkä takia F1-kausi 2019 on tylsä?

Viesti Kirjoittaja Osku90 » Su Heinä 14, 2019 8:44

Muistatteko ennen vanhaan kun kaksi kuljettajaa saattoivat ohitella toisiaan usean kierroksen ajan? Molemmat pystyivät taistelemaan ihan tosissaan. Nykyään ohittava auto on useimmin niin paljon ohitettavaa nopeampi, että on suoranainen ihme jos ohitettu pystyy haastamaan ohittanutta edes seutaavissa mutkissa, saati sitten seuraavalla kierroksella.

Itävallassa nähtiin nykystandardein upea taistelu Verstappenin ja Leclercin välillä, mutta kun ohitus oli tehty, ei Leclerc pysynyt ollenkaan Maxin kyydissä.
Jules Bianchi, you'll always race in our hearts! #CiaoJules

Dino246
Ykköskuski
Viestit: 1234
Liittynyt: Ke Elo 15, 2018 8:58

Re: Minkä takia F1-kausi 2019 on tylsä?

Viesti Kirjoittaja Dino246 » Su Heinä 14, 2019 9:15

Osku90 kirjoitti:
Su Heinä 14, 2019 8:44
Muistatteko ennen vanhaan kun kaksi kuljettajaa saattoivat ohitella toisiaan usean kierroksen ajan? Molemmat pystyivät taistelemaan ihan tosissaan. Nykyään ohittava auto on useimmin niin paljon ohitettavaa nopeampi, että on suoranainen ihme jos ohitettu pystyy haastamaan ohittanutta edes seutaavissa mutkissa, saati sitten seuraavalla kierroksella.

Itävallassa nähtiin nykystandardein upea taistelu Verstappenin ja Leclercin välillä, mutta kun ohitus oli tehty, ei Leclerc pysynyt ollenkaan Maxin kyydissä.
Tätä minä olen juuri harmitellut että sellaisia kunnon taisteluja nähdään radoilla todella harvoin. Edes sellaisia että taistelu jatkuisi useamman mutkan ajan ja ohitettu kuljettaja pystyisi vastaamaan ohitukseen tulemalla seuraavassa/seuraavissa mutkissa uudestaan ohi. Verstappen noihin on välillä pystynyt mutta aika harvoin näitä taisteluja enää nähdään. Se tahtoo olla juuri näin että jos joku ohituksen tekee niin silloin hänellä on yleensä niin paljon nopeampi auto alla että katoaa saman tien maisemaan kun ohi pääsee.

Vastaa Viestiin