Ihmettelyketju

Kaikenlaista keskustelua maan ja taivaan väliltä.
Dino246
Ykköskuski

Ihmettelyketju

Viesti Kirjoittaja Dino246 » Pe Heinä 05, 2019 12:12

Tähän ketjuun voisi keräillä ihmetystä ja kummastusta aiheuttavia uutisia ja asioita Suomesta ja maailmalta. Aloitetaan keskustelu vaikka tällä uutisella Yhdysvalloista:

Lehti kertoi, ettei ulkokenkiä pitäisi käyttää sisällä – amerikkalaiset kiukustuivat: "Olen selvinnyt elossa 73 vuotta ja aina käyttänyt kenkiä sisällä"

Amerikkalaisessa elämänmenossa on kyllä paljon asioita jotka ihmetyttää minua. Välillä tuo maa tuntuu olevan jossakin ihan keskiajalla vaikka sitä pidetään jonkinlaisena länsimaisen kehityksen edelläkävijänä. Mutta tätä minä olen aina ihmetellyt erityisen paljon että miksi siellä niin kovasti halutaan olla kengät jalassa sisällä? Se on tosiaan paitsi epähygieenistä ja epäsiistiä kun kaikki kadulta kulkeutuva lika ja saasta kulkeutuu sisälle, ja siksi toisekseen ulkokengät sisällä on minusta ihan helkkarin epämukavat, hiostavat ja epäkäytännölliset. En keksi yhtään järkevää syytä siihen miksi haluaisin käyttää kenkiä sisällä kotonani. Jos jalkoja palelee voi vetäistä jalkaan villasukat tai tohvelit, joten silläkään ei oikein voi perustella miksi käyttäisin kenkiä sisällä.

Tuo eräs nainen sanoo että "Humpuukia. Ette saa kaikkia säilyttämään kenkiään ulkona. Talvella on liian kylmä siihen." mutta jos eläisivät järkevästi kuten monissa oikeissa sivistysvaltioissa niin voisivat ymmärtää että sitä varten taloon voi rakentaa eteisen/tuulikaapin niin kenkiä ei tarvitse säilytellä ulkona, ja on muutenkin käytännöllisempää kun ulko-ovesta ei astuta suoraan johonkin olohuoneeseen. Toki amerikkalaisilla sitten on tähän tarkoitukseen tämä "mudroom" mutta se on yleensä jossakin talon takana tai sivustalla ja pääovesta astutaan sisään johonkin aulaan jossa ei ole mitään järkevää säilytyspaikkaa kengille tai ulkovaatteille.

Hassu maa monin puolin. Eikä aina edes hyvällä tavalla hassu...