Beyond the Grid

Vapaampaa keskustelua lajia sivuten.
Avatar
Osku90
Weltmeister
Viestit: 5295
Liittynyt: Su Touko 13, 2012 21:54
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Beyond the Grid

Viesti Kirjoittaja Osku90 » Ke Heinä 31, 2019 21:26

Perustan tälle oman ketjun, koska tuosta podcastista tulee niin hyvää settiä viikottain.

F1-sarjan virallista Podcastia isännöi siis pitkänlinjan F1-toimittaja Tom Clarkson, joka haastattelee F1-maailman kovia nimiä. Nykyisiä ja entisiä kuljettajia, maailmanmestareita, insinöörejä, tallipäälliköitä tai ketä tahansa. Jaksoja on julkaistu 53 ja joka keskiviikko tulee uusi kuunneltavaksi.

Ensimmäinen oikea jakso on julkaistu 4.7.2018 ja viimeisin 14.8.2019.

Vieraat järjestyksessä:
Spoiler:
Lewis Hamilton
Robert Kubica
Mark Webber
Esteban Ocon
Martin Brundle
Christian Horner
Jacques Villeneuve
Gerhard Berger
Eddie Jordan
Romain Grosjean
Stefano Domenicali
Toto Wolff
Alain Prost
Pierre Gasly
Johnny Herbert
Charles Leclerc
Nico Rosberg
Jackie Stewart
Claire Williams
Carlos Sainz
Emerson Fittipaldi
Rob Smedley
Juan Pablo Montoya
Otmar Szafnauer
Ross Brawn (Schumi 50 v -special)
Sabine Kehm (Schumi 50 v -special)
Kimi Räikkönen
David Coulthard
Luca Di Montezemolo
Guenther Steiner
Murray Walker (1000th GP special)
Sergio Perez
Alan Jones
Damon Hill
James Allison
Jean Alesi
Felipe Massa
John Watson
Gordon Murray
Nico Hulkenberg
Jody Scheckter
Patrick Tambay
Kevin Magnussen
Ross Brawn (Brawn GP special)
Derek Warwick
Jean Todt
Alex Wurz
Jacky Ickx
Jo Ramirez
Jakso kestää aina n. tunnin ja useimmiten niissä tulee jotain uutisoimisen arvoista myös suomalaismedialle.
Jules Bianchi, you'll always race in our hearts! #CiaoJules

Avatar
Osku90
Weltmeister
Viestit: 5295
Liittynyt: Su Touko 13, 2012 21:54
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Beyond the Grid

Viesti Kirjoittaja Osku90 » Ke Heinä 31, 2019 22:10

Gordon Murray oli aikanaan Bernie Ecclestonen luottomies ja Brabham-tallin pääsuunnittelija. Alkuaikoina heitä oli tallissa töissä 17 henkilöä, joista yksi oli rekkakuski, yksi kirjanpitäjä ja yksi "virkailija". 14 henkilöä oli siis vastuussa tallin molemmista autoista ja Murray käytännössä yksin sen suunnittelusta. Voi veljet mitä innovaatioita tällakin miehityksellä saatiin aikaiseksi. Gordon Murraylla oli aerodynamiikan koulutus ja hänellä todellakin oli silmää auton muotoiluun aikana ennen tuulitunneleita ja tietokoneita. Hän kehitteli muunmuassa ns. "imuriauton", joka voitti lopulta ainoaksi jääneen kisansa Ruotsissa 1978. Auto ei ollut laiton, sillä säännöissä kiellettiin vain sellaiset liikkuvat osat, joiden tarkoitus oli ensisijaisesti aerodynamiikan parantaminen. Murray siis suunnitteli auton perään tulevan "tuulettimen" niin, että yli 50 % siitä jäähdytti mottoria ja alle 50 % imi ilmaa auton alta.

Bernie oli kuitenkin juuri nostamassa omaa profiiliaan ja mietti tallinsa edun sijaan koko lajia. Niinpä Ecclestone ei halunnut suututtaa muita talleja ja päätti luopua imuriautosta vapaaehtoisesti, vaikka heillä oli lupa ajaa sillä kauden loppuun. Lotus-tallin Colin Chapman oli kuulemma ilmoittanut, että FOCA lakkautettaisiin, mikäli Bernien Brabhamit ajaisivat tuolla konseptilla. Brabham olisi voittanut helposti kaikki kilpailut tuolla autolla, vaikkakin sen ajaminen oli hyvin hankalaa. Niki Laudakin joutui muuttamaan ajotyyliään täysin, sillä tuulettimen kierrosnopeus oli sidoksissa moottorin kierrosnopeuteen. Mikäli mutkaan olisi tultu liian pienillä kierroksilla, olisi maaefekti kadonnut ja kuljettajasta tullut matkustaja.

Toinen merkittävä innovaatio syntyi vahingossa. Toleman-talilla oli suuria vaikeuksia saada sponsoreita kaudella 1982 ja Brand Hatchissa he päätyivät epätoivoiseen tekoon. Derek Warwick starttasi ruudusta 16, auto vain puolilleen tankattuna ja pehmeimmillä renkailla. Warwick oli ylivoimaisesti nopein mies radalla ja ohitti toisena ajaneen MM-kärkimies Didier Pironin. Lopulta kisan puolivälissä bensa loppui ja britti valutti auton varikolle keskeyttämään tekniseen vikaan vedoten.

Warwick oli omassa jaksossaan sitä mieltä, että Brabhamin Murray sai ideansa tästä tempauksesta.

Kaikki tiesivät autojen olevan kevyempänä roppakaupalla nopeampia, mutta jostain syystä kukaan ei ollut koskaan pysähtynyt tankkaamaan kesken kisaa. Gordon ajatteli, että "FIAn keltaisessa kirjassa" oli oltava joku pykälä, joka kieltää tankkaamisen - Ei sanaakaan. Suunnittelijaguru teki nopeat laskutoimitukset ja totesi että jos he eivät menettäisi yli 26 sekuntia varikolla, he voittaisivat jokaisen kilpailun. Murray kysyi Ecclestonen mielipidettä asiaan ja Bernie innostui, koska "hän rakasti epäreilua etua". Niinpä alkoi kova kehitystyö, jossa piti innovoida pyörän mutterit, pulttipyssyt ja järjestelmä, jolla he saisivat autoon 25 gallonaa polttoainetta muutamassa sekunnissa. Murray halusi vaihtaa stopilla myös renkaat, sillä täten hyöty olisi vielä suurempi. Myös renkaanlämmittimet piti kehittää, koska kesken kilpailua ei voisi lämmittelykierroksia tehdä. Testatessaan polttoaineensyöttöjärjestelmää Paul Ricardissa, he "räjäyttivät" pari monokokkia, koska paine oli niin suuri.

Lopulta kauden 1982 loppupuoliskolla järjestelmä oli valmis ja talli kuljetti varikolle paineilmalaitteistot ja puhelinkopin näköiset renkaanlämmittimet. Muut tallit seurasivat touhua naureskellen eivätkä nähneet siinä tulevaisuutta. Varikkostoppivalmius oli olemassa kauden 1982 neljässä viimeisessä kilpailussa, mutta koska BMW:n turbomoottori oli niin epäluotettava, ei talli oikeasti päässyt varikolle kuin kerran Itävallassa ja sielläkin moottori hajosi heti stopin jälkeen.

Murray kertoi Ecclestonelle olevansa varma, että kun kausi 1983 starttaa Brasiliassa, on kaikilla talleilla autoissaan puolta pienempi tankki. Ehkä johtuen BMW:n epäluotettavuudesta ja täten stopin tehokkuuden näyttämättä jättämisestä - kellään muulla ei seuraavallakaan kaudella tätä taktiikkaa kätetty hyväksi. Piquet voitti mestaruuden.
Jules Bianchi, you'll always race in our hearts! #CiaoJules

Avatar
Osku90
Weltmeister
Viestit: 5295
Liittynyt: Su Touko 13, 2012 21:54
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Beyond the Grid

Viesti Kirjoittaja Osku90 » Pe Elo 16, 2019 10:27

Jacky Ickx tarinoi siitä kuinka hän ei ollut lainkaan kiinnostunut kilpailemisesta, vaikka isänsä oli moottoriurheilutoimittaja ja vei Jackyn pikkupoikana Spahan katsomaan itsensä Fangion ajamista: Sovitaanko, että seuraavalla kerralla jätät minut kotiin, hän oli sanonut. Kohtalon oikuista johtuen Ickx päätyi kuitenkin kilpailemaan moottoripyörillä ja huomasi yllätyksekseen olevansa kerrankin hyvä jossain. Niinpä hän alkoi kilpailla ja lopulta, jälleen kohtalon oikusta Ken Tyrrell otti hänet siipiensä suojaan.

Ickx ajoi useissa eri moottoriurheiluluokissa samanaikaisesti ja uskoo olevansa Mario Andretin jälkeen toiseksi eniten virallisia kilpailuita voittanut moottoriurheilija.

Jackie Stewart oli aktiiviaikoinaan kova turvallisuuden puolesta puhuja. Ickx ei tästä juuri piitannut - hän hyväksyi riskit ja jäikin yhtenä harvoista pois Stewartin masinoimista lakkorintamista. Sittemmin välit Stewartiin ovat kuulemma lämmenneet ja he ovat molemmat suuria selviytyjiä. Ickx ajoi niin montaa eri luokkaa, niin vaarallisena aikakautena, että pitää itseään uskomattoman onnekkaana jäätyään henkiin.

Ickx kuitenkin järjesti erään henkilökohtaisen protestin turvallisuuden puolesta. Protestin toteutus oli melkoisen vaarallinen ja olisi voinut huonommalla tuurilla päättyä isoon onnettomuuteen.

Le Mansissa oli aikanaan erikoinen lähtöproseduuri. Autot olivat pysäköitynä vinottain lähtösuoran reunaan ja lähtömerkin tultua kuljettajien tuli juosta radan toiselta puolelta autoonsa ja kiihdyttää matkaan. Kuljettajat tavoittelivat mahdollisimman hyvää starttia, eivätkä laittaneet yleensä turvavöitä kiinni. Edellisenä vuonna 1968 Willy Mairesse oli kokenut uransa päättäneen onnettomuuden yrittäessään laittaa oveaan paremmin kiinni ensimmäisen kierroksen aikana. Vuonna 1969 Ickx päätti protestoida tätä systeemiä vastaan ja muiden kuljettajien rynnätessä autoihinsa, Jacky käveli kaikessa rauhassa ja tämän jälkeen kiinnitti turvavyönsä oikeaoppisesti, ennen matkaan lähtöä. Ickx jäi startissa luonnollisesti viimeiseksi, mutta ajoi lopulta kilpailun voittoon yhdessä parinsa Jackie Oliverin kanssa. Kuin Ickxin protestin tarpeellisuuden alleviivaamiseksi, yksityiskuljettaja John Woolfe kaatoi autonsa avauskierroksella ja kuoli, kun ei ollut vielä saanut vöitään kiinni kunnolla.

Seuraavana vuonna Le Mansin startti toteutettiin eri tavalla.

Jules Bianchi, you'll always race in our hearts! #CiaoJules

Vastaa Viestiin