Puolimatkan krouvi

Formula 1 -aiheista asiakeskustelua, muun muassa blogeista ja uutisista.
Avatar
Jamppa
Site Admin
Viestit: 46313
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Puolimatkan krouvi

Viesti Kirjoittaja Jamppa » Ti Elo 06, 2019 8:54

Kaudesta on ajettu hieman yli puolet ja kesäloma alkoi.

Nyt on hyvä hetki niputtaa onnistujat ja epäonnistujat.

Sana on vapaa.

https://yle.fi/urheilu/3-10908485?origin=rss

Tässä Jukka Mildhin mielipide.

Avatar
tietäjä3000
Mestarikandidaatti
Viestit: 2591
Liittynyt: Ma Tammi 06, 2014 21:24

Re: Puolimatkan krouvi

Viesti Kirjoittaja tietäjä3000 » Ti Elo 06, 2019 10:10

Pitkälle on tosiaan kausi edennyt ja ihan se alkukauden pahin kriisi on selätetty. Kriisillä tarkoitan nyt Mercedeksen voittokulkua. Ainakin Red Bull on nyt viime kisojen aikana löytänyt jyvän Pirellin renkaista, ja kyllä Ferrarikin pystyy nopeilla radoilla ajamaan jopa voitoista. Varmaan joutuu itsekin turvautumaan jaotteluun onnistujiin ja epäonnistujiin, sillä muuten tulisi aika pitkä ja vaikeasti luettava tilitys.

Onnistujat:

Max Verstappen ja Red Bull Honda

Jos ennen kauden alkua monet suhtautuivat skeptisesti Red Bullin sanomisiin Hondan moottorista, niin nyt on viimeisetkin kriitikot hiljennetty. Edellisvuosista poiketen Red Bull kykenee nyt voittoihin jo kauden puolessa välissä puhtaasti vauhdin ansiosta. Lisäksi Verstappen on viime kauden alun jälkeen ottanut sen viimeisen kehitysaskeleen mestaritason kuljettajaksi. Mielestäni Verstappen on nyt Hamiltonin ohella sarjan paras kuljettaja.

Mclaren kuljettajineen

Mclaren on löytänyt Honda-aikojen jälkeen vihdoin oikein kurssin tallilleen samaan aikaan kuin sen entinen moottoritoimittaja. Tällä hetkellä varsin selvästi Best of the Rest ja erityisesti Sainz ansaitsee hatun noston. Myös Norris on ollut hämmystyttävän valmis F1:iin ja tällä kuljettajakaksikolla on hyvä rakentaa paluuta menestykseen.

Kimi Räikkönen

Kimi on tällä kaudella näyttänyt, miksi hän on maailmanmestari. Uskomatonta suorittamista keskikastissa. Lähes jatkuvasti pystyy venymään Q3:een ja etenkin kisoissa vauhti on keskikastin huippua.

Toro Rosson kuljettajat

Molemmat Toro Rosson kuljettajat ovat ajaneet alkukaudesta erinomaisen hyvin. Huomioiden, kuinka kauden alussa kummaltakaan ei odotettu juuri mitään, niin Kvyat on näyttänyt, miksi Tohtori Marko aikoinaan miehen nosti Red Bullille ja Albon hiljentänyt ne puheet, etteikö hän olisi F1-tason kuljettaja.

Lewis Hamilton

Sarjan paras kuljettaja Verstappenin kanssa. Uskomattoman vahva etenkin kilpailuissa.

Epäonnistujat

Ferrari

Ferrari veti taas yleisöä nenästä testien pressivedoilla. Australiaan tultiin itsevarmasti ja yhtäkkiä oltiinkin sekunti Mercedestä perässä. Bahrain näytti jo hyvälle, mutta nopeasti paljastui sen olleen vain poikkeuksellisen suotuisa rataprofiili. Vieläkään ei ole voittotiliä avattu, sillä se yksikin vietiin varkain pois.

Pierre Gasly

Jos Red Bullin muut kuskit saivat kiitosta, niin Gaslysta ei ole jäänyt mitään hyvää sanottavaa. Silverstone näytti jo lupaavalta, mutta sitten tuli paluu totuttuun. Se nyt ei vaan ole hyväksyttävää hävitä liki sekuntia tallikaverille aika-ajossa saati hävitä kisassa Sainzille samalla kun tallikaveri ajaa voitosta.

Renault

Renault'lla on yksi kauden kovimmista kuljettajakaksikoista, mutta vauhtia ei tunnu löytyvän lainkaan. Oppivuodet rupee olemaan käyty, mutta tallin kehitys on tänä vuonna ottanut takapakkia.

Racing Point

Force India tuli tunnetuksi pienellä budjetilla toimivana Giant Slayerinä, mutta Racing Point on kasvaneista resursseista huolimatta jäänyt ajelemaan sijoista ynnä muut. Saksan strategiaoivallus toi kuitenkin hyvin pisteitä, niin peliä ei vielä ole menetetty. Etenkin Stroll tarvitsee kuitenkin merkittävästi lisää vauhtia erityisesti aika-ajoon.

Williams

Expected nothing, was still left disappointed. Muuta ei voi sanoa. Legendaarinen talli on uuden ajan Minardi.

Tuli taas vähän floppipainotteinen lista, mutta eipä minulla oikein ole muitakaan ketä nostaa onnistujiin. Tietysti jotain yksittäisiä kuskeja sinne voisi laittaa, mutta harva on päässyt puhtain paperein tähän asti. Esimerkiksi Leclerc on ollut erinomainen, mutta Ferrari-kuljettajaksi tekee vielä aivan liikaa virheitä. Ilman kahta edellistä kisaa myös Bottas kuuluisi ehdottomasti listalle, mutta kokonaisuus painuu nyt negatiivisen puolelle.
"Aerodynamics are for people who can't build engines" -Enzo Ferrari

BigBoss
Saunamajuri
Viestit: 8486
Liittynyt: Ma Maalis 12, 2012 17:14
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Puolimatkan krouvi

Viesti Kirjoittaja BigBoss » Ti Elo 06, 2019 12:33

Eipä juuri lisättävää tietäjän listaan. Haasin kuljettajineen nyt voisi vielä laittaa epäonnistujiin, auto on huono ja kuljettajatkaan eivät varsinaisesti loista. Etenkään Grosjean.

Avatar
tietäjä3000
Mestarikandidaatti
Viestit: 2591
Liittynyt: Ma Tammi 06, 2014 21:24

Re: Puolimatkan krouvi

Viesti Kirjoittaja tietäjä3000 » Ti Elo 06, 2019 12:38

BigBoss kirjoitti:
Ti Elo 06, 2019 12:33
Eipä juuri lisättävää tietäjän listaan. Haasin kuljettajineen nyt voisi vielä laittaa epäonnistujiin, auto on huono ja kuljettajatkaan eivät varsinaisesti loista. Etenkään Grosjean.
Haas tosiaan unohtoi listalta, vaikka ovatkin kenties se kaikkein kovin alisuorittaja. Tiedä sitten onko vika autossa vai kuljettajissa, todennäköisesti molemmissa, mutta aika-ajoissa kyyti on kohdallaan, mutta kisoissa valahtavat heti kättelyssä pistesijojen ulkopuolelle.
"Aerodynamics are for people who can't build engines" -Enzo Ferrari

Avatar
Osku90
Weltmeister
Viestit: 5516
Liittynyt: Su Touko 13, 2012 21:54
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Puolimatkan krouvi

Viesti Kirjoittaja Osku90 » Ti Elo 06, 2019 13:17

Haas on ihan Haas. Alkukaudesta 4. paras, sitten mennään pitkään aivan varjojen mailla. Loppukaudesta odotettavissa tasonnosto.
Jules Bianchi, you'll always race in our hearts! #CiaoJules

Avatar
Jamppa
Site Admin
Viestit: 46313
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Puolimatkan krouvi

Viesti Kirjoittaja Jamppa » Ti Elo 06, 2019 19:25

Mersu

Mersun kausi on mennyt todella hyvin. Sieltä on tulossa sekä kuljettajien ja valmistajien mestaruudet. Nämä on käytännössä jo sinetöity.

Lewis Hamilton
Kausi on sujunut odotetusti. Jos Saksan kisa unohdetaan niin kausi on ollut lähes täydellinen.

Valtteri Bottas

Kauden alussa oli vankka ehdokas jopa mestariksi. Niin vakuuttavaa oli meno. No notkahdus tuli ja Verstappen on iskenyt kiinni Bottaksen MM-hopeaan. Kesän alussa jatkosoppari oli jo lähes kiveen hakattu, mutta nyt on viime kisoissa otteet olleet sellaiset, että ajaa enää vain jatkosopparin eteen. Mistä ihmeestä tuo notkahdus jälleen tuli?

Ferrari

Talven testien perusteella tämä piti olla Ferrarin kausi. No ainoatakaan voittoa ei ole tullut. On se toki lähellä ollut. Tekniikan kanssa on paljon murheita ja usein taktiikat kusee omiin kenkiin. Saa nähdä pysyykö edes MM-hopea käsissä.

Sebastian Vettel

Aika iso floppi on mies ollut. Kun motivaatio katoaa niin se näkyy. Nyt on onneksi piristystä näkynyt ja kauden toinen puolisko saattaa olla vahvempi. Joutunut usein koville nuoren tallikaverin takia.

Charles Leclerc

Ehdottomasti on yksi kauden yllättäjistä. On onnistunut hienosti ja laittanut tallikaverin ahtaalle. Usein kuitenkin tulee pieniä tai isoja virheitä. Mutta mies on vasta kasvamassa huippukuskiksi.

Red Bull

Iso kysymysmerkki oli miten Hondan mylly tulee kestämään. Yleisesti oltiin sitä mieltä, että Hondaan vaihtaminen oli virhe. Kauden alussa vauhtia ei niin ollut, mutta viime kisoissa vauhtia on löytynyt ja voittoja on tullut. MM-hopea on mahdollinen.

Max Verstappen

Ilmiömäinen kausi ja voittoja on tullut. Kun miehen sopimus ensi kauden jälkeen loppuu niin saa itse päättää mihin kärkitalliin menee ja millä palkalla. Tulevaisuuden mestari.

Pierre Gasly

FLOPPI FLOPPI FLOPPI. Ei voi muuta sanoa. ottaa 100-0 turpaan tallikaverilta. Jos tämä herra ajaisi edes lähellä tallikaverinsa tasoa niin MM-hopea olisi helppo ottaa. Ensi kaudeksi saa etsiä toisen penkin jos ei jo tällä kaudella.

Mclaren

Talli on vihdoin tehnyt loikkauksen kohti kärkeä. Sinne on vielä matkaa, mutta suunta on oikea. Nyt kuskit ajaa tallin eteen eikä talli pyöri yhden kuskin ympärillä. Ja tämä näkyy. Yksi kauden isoimmista onnistujista.

Carlos Sainz

Mies piti siirtoa Renaultilta Mclarenille alennuksena, mutta kyllä siirto oli hyvä. Hyvän kauden on ajanut.

Lando Norris

Erittäin hyvin on kausi mennyt tulokkaalla. Ja onneksi saa jatkaa ensi kaudella.

Renault

Ehkä yksi isommista flopeista. Resursseja kasvatettiin tähän kauteen, mutta tulosta ei ole tullut. Olisiko jo aika vaihtaa tallipäällikköä?

Daniel Ricciardo

Kauden alussa oli hommassa vähän hakemista, mutta on parantanut menoa.

Nico Hulkenberg

Ihan ok kausi, mutta mies on nyt osoittanut ettei kärkitalleihin ole asiaa. Hyvä kuski tuomaan pisteitä, mutta ei muuta.

Alfa Romeo

Kausi alkoi hyvin ja sitten tuli pieni notkahdus. Nyt on taas meno parantunut.

Kimi Räikkönen

Kimi on tuonut lähes kaikki tallin pisteistä. Tallin onni on, että Kimi siellä ajaa koska muuten saattaisi pistesaldo olla aika pieni.

Antonio Giovinazzi

Yksi iso floppi koko mies. Oli toki kisoja, kun uhrattiin Kimin eteen, mutta kyllä mies on näyttänyt ettei vauhtia ole. Ajaa siellä pisteiden ulkopuolella. Ei taida paikka olla uhattuna, kun on Ferrarin leirissä.

Toro Rosso

Ihan hyvä kausi ja tuli podiumikin. Ei juuri sanottavaa.

Danii Kvyat

Mies sai jälleen mahdollisuuden ja hyvin on selviytynyt. Mies otti jopa podiumin. Saattaa korvata emotallissa Gaslyn.

Alex Albon

Hyvän ja varman kauden on ajanut vaikka alkuun sai paljon kritiikkiä niskaan.

Racing Point

Huono kausi meneillään. Sitä selitetään sillä, että tallin kehitystyö loppui jo kesken viime kauden ja varmaan syytä tässä onkin. Tehdasta laajennetaan ja lisää ihmisiä palkataan niin toivotaan että se näkyy ensi kaudella.

Sergio Perez

Ihan ok kausi. Ollut tallilaveriaan nopeampi.

Lance Stroll

Mies on kyllä yksi vitsi. Isäpapan tallissa saa ajaa ilman paineita. On hommattu ties millaista valmentajaa ja tehty vaikka mitä, mutta onko ainoastaan kerran päässyt aika-ajoissa Q1 pidemmälle? Saksan kisassa sattui taktiikka osumaan just nappiin ja siksi on noin paljon pisteitä. No kyllähän kaveri vielä vuosia roikkuu sarjassa mukana. Ilman rikasta isää ei olisi koskaan päässyt edes mukaan.

Haas

Aika-ajoissa vauhtia riittää, mutta johonkin se katoaa kisassa. tallin historian huonoin kausi menossa.

Kevin Magnussen

Ei oikein mitään sanottavaa. Ajaa välillä hyvin, mutta tekee myös virheitä.

Roman Grosjean

Itkupilli, pelle ja floppaaja. Ei mitään hyvää sanottavaa. Joku jos ohittaa niin ei tee muuta kun itke radioon. Eiköhän tämä ole miehen viimeinen kausi tässä sarjassa.

Williams

Talli ui ja syvällä. Selvästi sarjan hitain auto. Saa nähdä miten niiden käy.

George Russell

Antanut ihan hyvät näytöt siinä suhteessa mitä tuolla autolla voidaan antaa. Selvästi tallilaveriaan nopeampi.

Robert Kubica

Ennen kauden alkua olin iloinen, että mies pääsi taas mukaan. Uskoin, että on parantunut ja on täysillä mukana.

Mutta ei. Kyllä aika on ajanut miehen ohi. Onko syy kädessä vai pitkässä tauossa, mutta eihän tuo vauhti riitä enää mihinkään. Tallikaverille jää todella paljon. No onneksi nähtiin Kubican paluu niin ei tarvi enää jossitella.

Dino246
GP-voittaja
Viestit: 1690
Liittynyt: Ke Elo 15, 2018 8:58

Re: Puolimatkan krouvi

Viesti Kirjoittaja Dino246 » To Elo 08, 2019 9:33

Mercedes

Testien perusteella odoteltiin jo että nytkö se Mersun valtakausi katkeaa, mutta mitä vielä! Kausi on ollut suorastaan Mersun näytöstä vaikka kauden mittaan Red Bull näyttää vähän saaneenkin kiinni. Mutta 10 voittoa 12 kisasta, ja äärimmäinen luotettavuus on kyllä aika vankka näyttö eikä talli ansaitse alkukaudesta mitään muuta kuin kiitettävän arvosanan.

Lewis Hamilton
Oli alkukaudesta yllättävänkin tiukalla Bottaksen kanssa, mutta sitten kun sai itsensä taas siihen "happy modeen" on ollut kohtalaisen pitelemätön tallikaverilleen. Edelleen Bottas kyllä aika-ajoissa haastaa hyvin mutta Hamilton hallitsee renkaat paremmin ja henkinen vahvuus tällaisessa tilanteessa on kovempi kuin Bottaksella. Hamilton on taas tosin hyövynyt myös siitä että hänen kohdallaan kovin usein tulkitaan sääntöjä vähän eri tavalla kuin monen muun.

Valtteri Bottas
Harmi että se "Bottas 2.0" kesti vain vähän aikaa ja nyt kauden puoltaväliä lähestyttäessä tuli taas se Bottakselle tuttu notkahdus. Bottaksen perusnopeus on kyllä hyvällä tasolla ja pystyy kyllä ihan hyvin haastamaan Hamiltonia, mutta renkaiden hallinta kisassa ei ole samalla tasolla ja henkinen kovuus ei tunnu riittävän Hamiltonin kaltaista psykologista peluria vastaan. Bottas kyllä yritti alkukaudesta näyttää uutta otetta kiroilemalla ja ärhentelemällä mutta se ei ollut minusta aitoa Bottasta vaan on perusluonteeltaan liian kiltti ja sovinnollinen, ja Hamilton kävelee tuollaistan ihmisten yli mennen tullen. Bottas ei vaan onnistu pääsemään Hamiltonin ihon alle sillä tavalla kuten esim. Rosberg parhaimmillaan onnistui.

Ferrari

Taisivat ajella testeissä PR-kierroksia koska kun kausi alkui niin jäivät housut kintussa lähtöviivalle kun Mersu oli jo mennyt menojaan. Bahrainissa ja Kanadassa olivat vahvoja kun rata näytti sopivan heidän autolleen täydellisesti, mutta Bahrainissa voiton vei epäonni ja Kanadassa kuljettajan virheen ja huonon tuomaroinnin yhdistelmä. Nyt näyttää että Red Bullkin on tullut Ferrarin ohi ja tallia pitää kakkosena vain se että Red Bullin toinen kuljettaja suorittaa niin heikosti.

Sebastian Vettel
Vettelin kausi on ollut vähän vuoristorataa. Välillä näyttää täysin motivaationsa menettäneeltä amatööriltä joka tekee virheitä virheen perään, välillä on suoriutunut paremmin. Mutta missään nimessä esitykset eivät ole olleet sillä tasolla mitä odotettiin kun Ferrari nimesi Vettelin jo ennen kauden alkua virallisestikin ykköskuskiksi. On ollut liian suurissa vaikeuksissa Leclercin kanssa, on tehnyt liian paljon virheitä ja on näyttänyt välillä liian lannistuneelta ja huonosti motivoituneelta Ferrarin ykköskuskiksi.

Charles Leclerc
On ollut kokonaisuutena Ferrarin kuljettajista parempi, mutta epätasaisia on olleet myös Leclercin otteet. Leclercillä on ollut myös epäonnea joka vei mm. Bahrainin varman voiton, muta Ihan liian paljon on tullut omiakin ajovirheitä. Ne pitäisi saada karsittua pois koska vauhti ihan selvästi riittää Vetteliä vastaan. Kyllä Leclercissä edelleen on vahva potentiaali tulevaisuuden mestariksi kun saa lisää varmuutta ja tasaisuutta otteisiinsa, oman aikansa se vei Verstappenilta ja Hamiltoniltakin. Jos Vettel on oikeasti lopettamassa niin Leclercin pitäisi pystyä loppukaudesta antamaan vahva signaali siitä että hän on valmis ottamaan ykköskuskin aseman Ferrarilla, tai tuloksena voi olla hyvin ferrarimainen ratkaisu ja esim. Alonson palkkaaminen mikä ei missään nimessä tiedä Leclercille hyvää.

Red Bull

On mennyt minusta selvästi eteenpäin koko ajan ja noussut jo haastamaan Ferraria, tai viimeisten kisojen perusteella näyttäisi siltä että on saattanut mennä jo ohikin. Honda on parantanut moottoriaan valtavasti ja runko on taas selkeästi erittäin hyvä, ja tallia pidättelee taistelussa MM-sarjan kakkospaikasta enää se että se on vähän yhden auton tiimi jossa toinen kuljettajista kisaa jopa Mersuja vastaan ja toinen taistelee kierroksen jäljessä McLareneita, Alfa Romeoita ja sisartiimin autoja vastaan.

Max Verstappen
Max on tainnut kasvaa lopultakin aikuiseksi. Kukkopoikaa hänessä on vieläkin mutta pientä nöyryyttä on minusta tullut olemukseen ja asenne myös ajamiseen näyttää muuttuneen. Enää ei mennä "kaikki tai ei mitään" -mentaliteetilla vaan katsotaan asioita enemmän järjellä ja osataan myös luovuttaa silloin kun taistelussa ei ole enää mitään järkeä. Kun otetaan kalusto huomioon niin Verstappen on ollut minusta ehkäpä alkukauden paras kuljettaja, Hamiltoniakin parempi. Vie tallikaveriaan ihan mennen tullen ja pitää käytännössä yksin Red Bullin mukana MM-sarjan kakkostilan taistelussa.

Pierre Gasly
Yksi alkukauden suurimmista epäonnistujista. Vaikka kokemusta on vielä vähänlaisesti ja tallikaveri on yksi sarjan parhaista kuljettajista, ellei jopa paras, niin tallikaverille ei vaan saa jäädä noin paljon! Siinä missä Verstappen taisteli alkukauden Ferrareiden kanssa ja on noussut nyt haastamaan jo Mersuja, niin Gasly tappelee koko ajan keskikastin kärkikuljettajia vastaan kymmeniä sekunteja tallikaverinsa perässä. Lisäksi tekee vielä liikaa virheitä. Gaslyn saattaa toistaiseksi pelastaa se tosiasia, että Helmut Marko on potkinut kuljettajia pois kehitysohjelmasta sitä tahtia että haastajat on käyneet aika vähiin, mutta en pitäisi ihmeenä mikäli Belgian kisassa toisessa Red Bullissa istuu Daniil Kvjat tai Alex Albon, ja Gasly saa tyytyä ajelemaan loppukauden (ja samalla loppu-F1-uransa) Toro Rossolla.

McLaren

Tallien puolella kauden suurin yllättäjä. Nyt talli ei ole enää yhden ihmisen ympärillä pyörivä sirkus vaan oikeasti yhteen hiileen puhaltava tiimi, ja se näkyy tuloksista. Kuljettajat vaikuttavat tsemppaavan hyvin toisiaan ja kumpikin on tehnyt erinomaisen hyvää työtä, ja huolimatta Renaultin moottoreista auton nopeus ja luotettavuuskin on olleet varsin hyvällä tasolla. Hienoa nähdä että McLaren onnistui kääntämään orastavan alamäen uuteen nousuun.

Carlos Sainz
Tuo "Smooth operator" -värssy sopii kyllä hyvin Sainzin alkukauteen. Ei ole esittänyt mitään super-näyttäviä suorituksia, ja välillä on tullut virheitä ja teknisiä ongelmiakin, mutta jotenkin vaan aina huomaa viimeisten kierrosten aikana että Sainz on onnistunut jotenkin hivuttautumaan sinne sijoille 5-7 ja keskikastin kärkimieheksi. On ajanut kerta kaikkiaan upean kauden mistä osoituksena se että on vain 5 pistettä selvästi paremmalla kalustolla ajavaa Gaslya jäljessä ja selvästi "B-sarjan" ykkösenä.

Lando Norris
Norris on ollut myös erittäin positiivinen yllätys ottaen huomioon että kysymyksessä on ihan poikanen vielä. Todella kypsiä otteita ja erityisesti alkukaudesta haastoi Sainzia aika tasaisesti. Arvosanaa laskee ihan hieman se että Sainz on kyllä alkanut viemään aika selvästi keskinäiset taistelut kauden edetessä mutta silti Norris selviää alkukaudesta puhtain paperein ja hyvillä arvosanoilla. Todella vahva ja lupaava tulokaskausi.

Toro Rosso

Toro Rosso on myös päässyt hyötymään Hondan kehittymisestä vaikka otteet onkin olleet huomattavasti epätasaisempia kuin emotallilla. Mutta tuolla keskikastin puolella suorituskyky näyttää heittelevän monellakin tallilla ja se on pitänyt pelin siellä hyvin tasaisena. Toro Rosson kuljettajat on molemmat tehneet erinomaista työtä ja huippukisa Saksassa nosti tallin MM-sarjan vitospaikalle.

Daniil Kvjat
Kvjat on ollut kuin uusi mies reilun vuoden ajotauon jälkeen. On saanut karsittua ne typerät virheet ja avauskierrosten koheltamiset käytännössä kokonaan pois ja ajanut vahvan alkukauden. Alkukauden kruunasi podiumpaikka Saksan kisassa. Kvjat on tehnyt tukun hienoja ohituksia ja esim. katsellessani Unkarin kisan taistelua Albonia vastaan mietin että entinen Kvjat olisi tuossa jo osunut tallikaveriinsa moneen kertaan ja pilannut kummankin kisan. Nyt taisteli kuitenkin puhtaasti ja tarkasti ja poistui tilanteesta (tilapäisesti) voittajana. En ihmettelisi jos Kvjat saisi vielä yhden uuden mahdollisuuden ja istahtaisi Belgian kisassa emotallin autoon. Minusta hän on kyllä sen mahdollisuuden ansainnut.

Alex Albon
Kuljettajapuolella minusta alkukauden suurin yllättäjä. Ja nimenomaan positiivisessa mielessä. Pidin aika hätävarahankintana Red Bullilta mutta Albon on osoittanut olevansa ihan F1-kaliiberin kuljettaja. Ajoi pisteille jo toisessa kisassaan ja senkin jälkeen pisteitä on tullut tasaisesti, ja välillä pystynyt lyömään jopa Kvjatin ihan ajamalla.

Renault

Tässä on taas tallien ehkäpä suurin pettymys. Renaultilta on nyt odotettu sitä eteenpäin menoa, ja nyt on kuljettajakaksikkokin ihan eliittiä, mutta tulokset on jääneet laihaksi. Auto on hidas (yleensä) ja epäluotettava, ja kuljettajatkin on tehneet liikaa virheitä. Todella surkea alkukausi ja odottaisi että Renaultilla tehtäisiin jotain muutoksia esim. tallin johtoon tämän seurauksena. Abiteboul ei ole oikein herättänyt luottamusta tallipäällikkönä.

Daniel Ricciardo
Ensimmäinen kisa oli vaikea mutta on siitä eteenpäin sentään ollut selkeästi tallin johtava kuljettaja ja pystynyt suurimmaksi osaksi lyömään tallikaverinsa. Mutta se Ricciardomainen loisto on kyllä puuttunut kun auto ei ole oikein antanut siihen mahdollisuutta. Ricciardo saattoi tehdä uransa kannalta karmean virheen kun sitoutui Renaultiin kahdeksi vuodeksi.

Nico Hülkenberg
Hülkenberg ei oikeastaan koskaan yllätä mitenkään, ei hyvässä eikä pahassa. Tasaisen harmaa tallaaja joka ajaa tasaisesti siellä samoilla sijoilla ja tuo jämäsijojen pisteitä, mutta ei loista koskaan millään tavalla. Ja tälläkin kaudella on kyllä nähty ikävä kyllä tuo asia mistä tallipäällikkökin jo häntä kritisoi - eli kun näköpiirissä olisi hyvä sijoitus tai jopa podiumpaikka niin Hülkenberg löytää keinon sabotoida oma kisansa jollakin tavalla. Minä näkisin että tämä kausi on se vedenjakaja joka jättää Hülkenbergin lopulisesti asemalle odottelemaan sitä junaa joka vie huipputalleihin. Se juna meni jo.

Alfa Romeo

Alfa on mennyt selkästi eteenpäin viime kaudesta mutta ei ehkä ole ollut ihan niin hyvä kuin kauden alla odoteltiin. Mutta ei mopolla mahdottomia. Talli on ollut vähän liikaa yhden auton tiimi mutta Räikkönen on ollut kullan arvoinen ja pitänyt tallin käytännössä yksin mukana MM-sarjan vitostilan taistelussa. Saksan hylkäyksessä menetetyt 10 pistettä oli paha tikki koska ne satoivat pahimpien kilpailijoiden laariin, mutta Alfan etuna on noihin kilpailijoihin verrattuna ollut tasaisuus. Kauteen mahtuu vain yksi pari-kolme kisaa kestänyt notkahdus mutta muuten ovat olleet koko ajan pistesijojen taistelussa mukana. Tai siis Räikkönen on ollut...

Kimi Räikkönen
Kuten sanottua, Räikkönen on ollut tallilleen kullan arvoinen. Räikköseen pätee oikeastaan tuo sama "smooth operator" -termi kuin Sainziinkin. Ei missään nimessä ole ollut keskikastin nopein mies eikä ole välttämättä esittänyt mitään ihan häikäiseviä otteita, mutta ajaa erittäin tasaisesti ja varmasti liikoja riskejä vältellen ja onnistuu vaan aina jotenkin nostamaan itsensä sinne viimeisille pistesijoille. Ja välillä jopa vähän korkeammallekin. Räikkönen on juuri sellainen kuljettaja mitä Alfa tällä hetkellä kaipaa.

Antonio Giovinazzi
Giovinazzi on kauden mittaan parantanut erityisesti aika-ajosuorituksiaan ja nousi välillä jopa haastamaan Räikköstäkin, mutta kisasuoritukset on olleet pääosin surkeita. Räikköstä on kyllä taktiikoissa suosittu mutta sekään ei selitä sitä miksi Giovinazzi on onnistunut aina jäämään pistesijojen ulkopuolelle. Tekee liikaa virheitä ja kisavauhti ei tunnu oikein riittävän. Heikko esitys mutta saanee jatkaa silti loppukauden. Alfan kannalta olisi kyllä tärkeää että toinenkin kuljettaja alkaisi tuomaan pisteitä etteivät olisi niin paljon yhden kuljettajan varassa.

Racing Point

Racing Pointin kaudesta on nyt puuttunut se Force Indialta tuttu elementti - eli kauden mittaan tapahtunut tason nosto ja nousu keskikastin kärkeen. Ovat väläytelleet joissakin kisoissa mutta lähinnä hyvän taktiikan ansiosta, muuten vauhti on ollut koko ajan siellä keskikastin heikommassa päässä ja puhdasta nopeutta vertaillessa näyttäisi että ainoastaan Williams on RP:n takana. Lisääntyneet resurssit eivät ole ainakaan vielä näkyneet millään tavalla suoritustasossa vaan ovat taantuneet edelliskausista. Toivottavasti tallin omistajaportaan kärsivällisyys riittää.

Sergio Perez
On ollut tallin kuljettajista selkeästi nopeampi ja parempi vaikka pistetilasto näyttääkin muuta. Mutta ei Perezkään tuolla kalustolla mahdottomiin pysty, auto on vaan selkeästi liian hidas. Saksan ulosajo saattoi viedä Pereziltä jopa podiumin, Perez on monesti tuollaisissa kaaoskisoissa ollut vahva.

Lance Stroll
Surkeita aika-ajosuorituksia, epätasaisia kisasuorituksia, ja jotenkin näyttää että sellainen kunnon menestymisen palo ja työnteon mentaliteetti puuttuu. On ehkä saanut kaiken urallaan liian helposti ja ilman työtä, niin ei osaa asennoitua oikein tilanteeseen jossa hänen pitäisi oikeasti tehdä työtä kehittymisen ja menestymisen eteen. Vaikka Racing Pointin auto on huono niin Perez on sillä ajanut kuitenkin säännöllisesti aika-ajoissa Q2:een tai jopa Q3:een, mutta Stroll jää lähes poikkeuksetta ensimmäiseen osioon takanaan vain Williamsit. Kisoissa on välillä väläytellyt erityisesti hyvän taktiikan ansiosta joten ei ole ihan toivottoman huono kuljettaja, mutta ei saisi antaa muille noin paljon eteen heikoilla aika-ajoilla.

Haas

Alkukauden suuri mysteeri. Aika-ajoissa hyvää vauhtia, aika säännöllisesti ovat olleet jopa Q3:ssa, mutta kisat on menneet vielä säännöllisemmin penkin alle. En tiedä mikä tuo ongelma on mutta joku ihmeellinen perusvika tuossa autossa täytyy olla että sitä ei saada kisasäädöissä toimimaan. Lisäksi kuljettajat tekevät jatkuvasti tyhmiä virheitä ja ajavat liian epätasaisesti, joten sekään ei auta yhtään tallin tilannetta. Kaiken kruununa vielä tuo pääsponsorin sekoilu joka ei sekään voi olla vaikuttamatta tallin toimintaan.

Romain Grosjean
Kauden suurimman itkupillin palkinto kuuluu yksinoikeutetusti Romain Grosjeanille. Kun joku menee ohi niin Grosjeanilta pääsee itku, aina on tehty jotain suurta vääryyttä häntä kohtaan jos joku ajaa edes läheltä häntä. Sen lisäksi Grosjean on tehnyt itse tukun tyhmiä ajovirheitä ja ajanut epätasaisesti. Liian usein on avauskierroksilla ongelmissa ja ajaa mutkia suoraksi, liian usein on osunut omaan tallikaveriinsa ja liian usein on tullut näitä tyhmiä pyörähdyksiä oman virheen vuoksi kuten vaikkapa Silverstonen harjoituksissa varikkosuoralla. En pitäisi mitenkään huonona vetona Haasilta mikäli Grosjean heitettäisiin jo tauon aikana sivuun ja otettaisiin tilalle loppukaudeksi joku toinen. Ensi kaudella sitten viimeistään.

Kevin Magnussen
On ollut edelleen Haasin kuljettajista se parempi, mutta edelleen myös Magnussen ajaa liian epätasaisesti ja tekee liikaa virheitä, eikä näin ollen auta yhtään tallin vaikeuksissa auton kanssa. Ajaa koko ajan pikkusikaa ja ihan sääntöjen rajamailla ellei ylikin, ja lienee koko pitlanen vihatuin kilpakumppani. Saanee jatkaa kuitenkin koska Grosjean on vielä huonompi.

Williams

Vaikeaakin vaikeampi kausi ja talli on nyt kyllä varmaan pahimmassa sillassa mitä se on koskaan historiansa aikana ollut. Auto on toivottoman hidas, tallin johdossa tuntuu olevan ristiriitoja ja en tiedä miten vahvassa kunnossa tallin talouskaan on. Alfan hylkäyksen ansiosta sentään tuli yksi pistesija (sekin koko kauden suoritusten perusteella väärälle miehelle) joten ihan ilman pisteitä ei tästäkään kaudesta jääty, mutta en jaksa uskoa että pistesijoja on enää tulossa mikäli ei tule jotain Saksan kaltaista kaaoskisaa loppukaudesta.

Robert Kubica
Tuhkimotarina on saamassa vähän paskaisen lopun. Sinänsä hieno juttu että Kubica vielä pystyi tekemään comebackin ja sai uuden mahdollisuuden karmean onnettomuuden ja pitkän tauon jälkeen, mutta on ollut kyllä suoraan sanottuna surkea alkukaudesta. Karmean paljon hitaampi kuin tulokas-tallikaveri ja Kubicallekin tuli erityisesti alkukaudesta liikaa ajovirheitä. Saksasta sentään tuli tuurilla pistesija mutta suoraan sanottuna Russell olisi sen mieluummin ansainnut ottaen huomioon miten paljon parempi hän on alkukaudella ollut kuin Kubica.

George Russell
Russellilta ei oikeastaan pysty paljoa enempää toivomaan. On ajanut aika lailla virheettömästi, lyönyt tallikaverinsa ihan 100-0 ja tehnyt sen mitä tuolla surkealla kalustolla pystyy tekemään. Russellin kannalta melkein toivoisi että loppukaudesta tulisi joku sellainen kisa josta pystyisi pistesijan nappaamaan, olisi ihan oikeus ja kohtuus että Russell olisi tallikaverinsa edellä myös pistetaulukossa.

Vastaa Viestiin