Belgian GP - 2019

Täältä löydät GP-viikonloppujen tulokset, uutiset ja rataesittelyt.
Avatar
superzeppo
Tekninen tuki
Viestit: 14178
Liittynyt: Ma Maalis 05, 2012 19:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Belgian GP - 2019

Viesti Kirjoittaja superzeppo » Ma Elo 26, 2019 18:30

KuvaFORMULA 1 JOHNNIE WALKER BELGIAN GRAND PRIX 2019Kuva

Kuva

Ardennien vuoristossa Spa-Francorchamps'n radalla ajettava Belgian GP on yksi vuoden arvostetuimpia osakilpailuja. Belgian kisa on yksi neljästä edelleen järjestettävästä GP:stä, jotka olivat mukana jo historian ensimmäisellä F1-kaudella vuonna 1950. Tuolloin käytetty yli neljäntoista kilometrin mittainen rata oli kuitenkin kovin erilainen verrattuna siihen millaisena Span rata nykyisin tunnetaan, mutta monet mutkien nimet, kuten Eau Rouge, Stavelot ja Blanchimont ovat jääneet elämään nykypäivään saakka. Yleisillä teillä pitkin maalaismaisemaa risteillyt rata oli kuljettajien suosiossa, mutta vuosien saatossa alettiin ymmärtää radan olevan sellaisenaan myös kovin vaarallinen kilpa-autojen käytettäväksi. Niinpä Span rata jäi vuoden 1970 jälkeen kokonaan pois sarjasta, F1-autojen kilpaillessa jatkossa sekä Nivelles'n että Zolderin radoilla. Zolderissa kuitenkin koettiin vuonna 1982 yksi sarjan historian traagisimpia onnettomuuksia, kun tuolloinen F1-taivaan suurin tähti Gilles Villeneuve menehtyi kisaviikonloppuna sattuneessa rajussa kolarissa. Samaan aikaan Span rataa restauroitiin rankalla kädellä nykyaikaisempaan muotoon, ja jo seuraavana vuonna Belgian GP palasi voimakkaasti uusitulle radalle, jonka huippunopea luonne ja haastavuus oli onnistuneesti säilytetty. Sarja vieraili vielä kertaalleen Zolderissa vuonna 1984, mutta sen jälkeen Belgian osakilpailu on pysyvästi juurtunut Circuit de Spa-Francorchamps'n radalle.

Nykyisen Span radan alku- ja loppupuoli ovat hyvin suurelta osin samanlaiset, mitä jo vuonna 1950 käytössä olleella radalla. Tosin tuolloin rata oli kauttaaltaan myös muun tieliikenteen käytössä, mutta tätä nykyä rata-alue on käytännössä pyhitetty vain ja ainoastaan kilpa-autoilukäyttöön. Span rata on edelleen yksi sarjan vauhdikkaimpia ratoja, muun muassa avausmutka La Sourcea seuraa liki kahden kilometrin kaasu pohjassa ajettava osuus, johon sisältyvät liki tarunhohtoisen maineen omaavat kaarteet Eau Rouge ja Raidillon. Les Combes -mutkasta aina Stavelotiin saakka soljuva rataosuus heijastelee onnistuneesti menneiden aikojen henkeä, jolloin moottoriradat olivat lähes poikkeuksetta nykyisen Span kaltaisia vuoristoratamaisia teitä. Radan lähtösuora on poikkeuksellisen lyhyt, mistä johtuen ohitusyritykset säästetään useimmiten joko Les Combesiin tai radan viimeiseen mutkaan, joka on tätä nykyä erittäin hidas shikaani. Vuosien saatossa eritoten radan viimeisiä mutkia onkin muutamaan otteeseen muokattu kovalla kädellä. Viimeisimmät muutostyöt ajoittuivat vuosien 2006 ja 2007 ajalle, jolloin myös radan varikkotie uusittiin ja myös ensimmäisen mutkan aluetta levennettiin huomattavasti. Monet eivät kuitenkaan ole ottaneet ilolla vastaan rataan kohdistuneita saneerauksia, vaikka ilman niitä Belgian GP:tä tuskin enää ajettaisiin ollenkaan. On toki totta, että esimerkiksi haastavan Pouhon -kaarteen turva-alueen asfaltointi on vienyt osan mutkaan aiemmin kuuluneesta haasteesta pois, mutta tällaisistakin asioista huolimatta Span rata on edelleen varauksetta yksi kuljettajien ja fanien suosikkiratoja.

Osakilpailun perustiedot:

Ensimmäinen F1-osakilpailu: 1950
Sijainti: Francorchamps, Stavelot, Belgia
Rata: Circuit de Spa-Francorchamps
Radan pituus: 7,004 km
Kierroksia kisassa: 44 (308,052 km)
Rataennätys: 1:46.286 (Valtteri Bottas, Mercedes, 2018)
DRS-alueet: Pääsuora ja Kemmelin suora
DRS-mittauspiste: Ennen viimeistä shikaania ja ennen Eau Rougea


Sää Spassa: weather.com

Renkaat:
Rengasseokset: C1, C2, C3
Kuskien rengasvalinnat:

Kuva

Aikataulu:

Perjantai 30.8.
1. harjoitukset: 12.00
2. harjoitukset: 16.00

Lauantai 31.8.
3. harjoitukset: 13.00
Aika-ajot: 16.00

Sunnuntai 1.9.
Kilpailu: 16.10

Muuta:

Radan viralliset kotisivut: http://www.spa-francorchamps.be/en?lg=en
Circuit de Spa-Francorchamps ilmakuvassa: Google Maps



Kuva Kaudella 2018 Kuva



Tulokset:
Spoiler:
Kuva

Avatar
superzeppo
Tekninen tuki
Viestit: 14178
Liittynyt: Ma Maalis 05, 2012 19:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Belgian GP - 2019

Viesti Kirjoittaja superzeppo » Ma Elo 26, 2019 18:30

Tulokset:

FP1:
Spoiler:
Kuva
FP2:
Spoiler:
Kuva
FP3:
Spoiler:
Kuva
Aika-ajot:
Spoiler:
Kuva
Kilpailu:
Spoiler:
Kuva

Avatar
Jamppa
Site Admin
Viestit: 46094
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Belgian GP - 2019

Viesti Kirjoittaja Jamppa » Ti Elo 27, 2019 14:41

Meni jotenkin ihmeen nopeaa tämä kesätauko. Oli kyllä niin paljon ohjelmaa itsellä tuossa välillä, että aika meni ihan siivillä.

Avatar
Osku90
Weltmeister
Viestit: 5376
Liittynyt: Su Touko 13, 2012 21:54
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Belgian GP - 2019

Viesti Kirjoittaja Osku90 » Ti Elo 27, 2019 17:36

Belgiassa ei ole vuosiin nähty mitään klassikkokisoja. Suuria en odota tälläkään kertaa.
Jules Bianchi, you'll always race in our hearts! #CiaoJules

Avatar
tietäjä3000
GP-voittaja
Viestit: 2468
Liittynyt: Ma Tammi 06, 2014 21:24

Re: Belgian GP - 2019

Viesti Kirjoittaja tietäjä3000 » Ti Elo 27, 2019 18:45

Osku90 kirjoitti:
Ti Elo 27, 2019 17:36
Belgiassa ei ole vuosiin nähty mitään klassikkokisoja. Suuria en odota tälläkään kertaa.
Rengasstrategian varaan ei ainakaan kannata paljoa jännitystä toivoa, sillä Pirelli päätti turvautua tuomaan kolme kovinta seosta.

Sarjan pisimpänä ratana Spalla on vähän ongelmana, että erot kasvavat aika isoiksi ja jos aika-ajoissa mokaa yhden mutkan, niin sen eron kerkeää ajamaan kiinni toisin kuin radoilla, joissa kierrosaika on vain vähän yli minuutin. Täten letka on usein aikalailla järjestyksessä jo lähtöruudukossa. Usein lähdössä myös tulee kontakteja, joten moni kuljettaja on ulkona kamppailuista jo ennenkuin kilpailu ehtii kunnolla edes alkaa.
"Aerodynamics are for people who can't build engines" -Enzo Ferrari

Avatar
Osku90
Weltmeister
Viestit: 5376
Liittynyt: Su Touko 13, 2012 21:54
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Belgian GP - 2019

Viesti Kirjoittaja Osku90 » Ti Elo 27, 2019 19:34

Jospa Ferrari ois taas lyönnissä, kun on nopea baana. Jännitetään vaikka Leclercin debyyttivoiton puolesta.
Jules Bianchi, you'll always race in our hearts! #CiaoJules

Dino246
GP-voittaja
Viestit: 1519
Liittynyt: Ke Elo 15, 2018 8:58

Re: Belgian GP - 2019

Viesti Kirjoittaja Dino246 » Ke Elo 28, 2019 6:49

Mielenkiintoista on myös nähdä se miten Albon suoriutuu uudessa tallissa ja uudessa tilanteessa. Ja mikä on Gaslyn suoritustaso "arvonalennuksen" jälkeen.

Dino246
GP-voittaja
Viestit: 1519
Liittynyt: Ke Elo 15, 2018 8:58

Re: Belgian GP - 2019

Viesti Kirjoittaja Dino246 » To Elo 29, 2019 11:18

Harmillista että Albon joutuu heti ensinnäisessä kisassaan joukon hännille moottorinvaihdon takia. Mutta toisaalta saattaa paineiden kannalta olla helpompi tikki kun ei pysty heti ihan suoraan vertaamaan Verstappeniin, mikäli hänkin nyt ei sitten jotenkin onnistu jäämään ruudukon hännille.

Avatar
tietäjä3000
GP-voittaja
Viestit: 2468
Liittynyt: Ma Tammi 06, 2014 21:24

Re: Belgian GP - 2019

Viesti Kirjoittaja tietäjä3000 » To Elo 29, 2019 11:32

Dino246 kirjoitti:
To Elo 29, 2019 11:18
Harmillista että Albon joutuu heti ensinnäisessä kisassaan joukon hännille moottorinvaihdon takia. Mutta toisaalta saattaa paineiden kannalta olla helpompi tikki kun ei pysty heti ihan suoraan vertaamaan Verstappeniin, mikäli hänkin nyt ei sitten jotenkin onnistu jäämään ruudukon hännille.
Red Bull varmaan mielellään vaihtaisi Verstappenillekin uuden koneen, mutta johtuen oranssista fanijoukosta vaihdon tekeminen Spassa ei olisi kovin hyvää PR:ää. Honda joutunee joka tapauksessa turvautumaan ylimääräisiin moottoreihin, joten mieluummin ajettaisiin uusilla koneilla radoilla, joilla pystyy ohittamaan ja joilla uudesta moottorista on hyötyä.
"Aerodynamics are for people who can't build engines" -Enzo Ferrari

Avatar
tietäjä3000
GP-voittaja
Viestit: 2468
Liittynyt: Ma Tammi 06, 2014 21:24

Re: Belgian GP - 2019

Viesti Kirjoittaja tietäjä3000 » La Elo 31, 2019 19:59

MTV kirjoitti kirjoitti:Formula 2 -kuljettaja Anthoine Hubert kuollut onnettomuudessa Belgian Spassa

Rajussa Formula 2 -kisan onnettomuudessa mukana ollut ranskalaiskuljettaja Anthoine Hubert on menehtynyt saamiinsa vammoihin. Kansainvälinen autoliitto FIA on vahvistanut asian.

Onnettomuus tapahtui jo kilpailun toisella kierroksella. Hubert paiskautui seinään kuuluisan Eau Rouge -mutkan jälkeisessä Raidillionin kaarteessa.

Hänen autonsa ajautui keskelle rataa, minkä seurauksena Juan Manuel Correa osui voimalla päin kilpakumppaniaan.

Hubertin auto katkesi törmäyksen voimasta kahtia. Correan ajokki puolestaan rikkoutui pahasti keulasta ja jäi radalle ylösalaisin.

Kolarissa oli mukana myös japanilainen Marino Sato, joka käveli autosta päästyään paikalta omin voimin.

Kisa keskeytettiin välittömästi kolarin jälkeen eikä sitä jatkettu enää tämän jälkeen.
Levätköön rauhassa
"Aerodynamics are for people who can't build engines" -Enzo Ferrari

Avatar
Osku90
Weltmeister
Viestit: 5376
Liittynyt: Su Touko 13, 2012 21:54
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Belgian GP - 2019

Viesti Kirjoittaja Osku90 » La Elo 31, 2019 20:01

Voi voi... Hiljaiseksi vetää.
Jules Bianchi, you'll always race in our hearts! #CiaoJules

Dino246
GP-voittaja
Viestit: 1519
Liittynyt: Ke Elo 15, 2018 8:58

Re: Belgian GP - 2019

Viesti Kirjoittaja Dino246 » La Elo 31, 2019 20:19

Surullisia tapauksia aina tällaiset. Olihan tuossa hirveästi huonoa tuuria kuten näissä kuolonkolareissa lähes aina, mutta sanoisin että yksi merkittävä syy on se että nämä asfaltoidut turva-alueet ja mutkien ulostulot ovat opettaneet kuljettajat siihen ettei koskaan tarvitse hidastaa yhtään vaikka ajautuisikin radan ulkopuolelle. Nytkin Correia näytti tulevan aika lailla täydellä kaasulla siellä radan ulkopuolella ja suoraan rengasvallista takaisinpäin kimmonneen Hubertin kylkeen. Toivottavasti tämä saisi FIA:nkin vähän miettimään tätä nykysuuntausta ja sen järkevyyttä, vaikka on aina surkeaa että muutokset vaatii ihmishengen/-henkien menetyksiä.

Avatar
tietäjä3000
GP-voittaja
Viestit: 2468
Liittynyt: Ma Tammi 06, 2014 21:24

Re: Belgian GP - 2019

Viesti Kirjoittaja tietäjä3000 » La Elo 31, 2019 20:35

Voi olla, että tuo oli Eau Rougen loppu sellaisena kuin se on tähän asti ollut. Turva-alue on vain liian pieni, jopa shikaanin ulostulossa taitaa olla vastaava. Nyt kävi aivan äärettömän huono tuuri, kun auto ei uponnutkaan rengaspatteriin vaan kimposi takaisin. Toivottavasti ei kuitenkaan ylireagoida ja ruveta asentamaan shikaaneita.
"Aerodynamics are for people who can't build engines" -Enzo Ferrari

uuci
Testikuski
Viestit: 155
Liittynyt: Su Syys 16, 2018 18:04

Re: Belgian GP - 2019

Viesti Kirjoittaja uuci » La Elo 31, 2019 20:38

RIP :(

Avatar
Osku90
Weltmeister
Viestit: 5376
Liittynyt: Su Touko 13, 2012 21:54
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Belgian GP - 2019

Viesti Kirjoittaja Osku90 » La Elo 31, 2019 21:04

Kylläpäs on mieli maassa.

Toivon kuitenkin, ettei F1 ylireagoi tähän ja muuta rataa jo huomiseksi.
Jules Bianchi, you'll always race in our hearts! #CiaoJules

Vastaa Viestiin