Italian GP - 2019

Täältä löydät GP-viikonloppujen tulokset, uutiset ja rataesittelyt.
Avatar
superzeppo
Tekninen tuki
Viestit: 14178
Liittynyt: Ma Maalis 05, 2012 19:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Italian GP - 2019

Viesti Kirjoittaja superzeppo » Ma Syys 02, 2019 17:48

KuvaFORMULA 1 GRAN PREMIO HEINEKEN D'ITALIA 2019Kuva

Kuva

Osakilpailun perustiedot:

Ensimmäinen F1-osakilpailu: 1950
Sijainti: Monza, Italia
Rata: Autodromo Nazionale di Monza
Radan pituus: 5,793 km
Kierroksia kisassa: 53 (306,720 km)
Rataennätys: 1:21,046 (Rubens Barrichello, Ferrari, 2004)
DRS-alueet: Pääsuora ja Variante Ascaria edeltävä suora
DRS-mittauspiste: Ennen Lesmo 2 ja Parabolica-mutkia


Sää Monzassa: weather.com

Renkaat:
Rengasseokset: C2, C3, C4
Kuskien rengasvalinnat:

Kuva

Aikataulu:

Perjantai 6.9.
1. harjoitukset: 12.00
2. harjoitukset: 16.00

Lauantai 7.9.
3. harjoitukset: 13.00
Aika-ajot: 16.00

Sunnuntai 8.9.
Kilpailu: 16.10

Muuta:

Radan viralliset kotisivut: http://www.monzanet.it/en
Autodromo Nazionale di Monza ilmakuvassa: Google Maps



Kuva Kaudella 2018 Kuva



Tulokset:
Spoiler:
Kuva

Avatar
superzeppo
Tekninen tuki
Viestit: 14178
Liittynyt: Ma Maalis 05, 2012 19:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Italian GP - 2019

Viesti Kirjoittaja superzeppo » Ma Syys 02, 2019 17:48

Tulokset:

FP1:
Spoiler:
Kuva
FP2:
Spoiler:
Kuva
FP3:
Spoiler:
Kuva
Aika-ajot:
Spoiler:
Kuva
Kilpailu:
Spoiler:
Kuva

Dino246
GP-voittaja
Viestit: 1519
Liittynyt: Ke Elo 15, 2018 8:58

Re: Italian GP - 2019

Viesti Kirjoittaja Dino246 » Ma Syys 02, 2019 19:04

Voisi Belgian (ja Bahrainin) perusteella olettaa että Ferrarit menee Monzassa lujaa. Tosin Mersujen kisavauhti oli Spassakin pieni yllätys aika-ajoon verrattuna joten Mersu voi kyllä yllättää taas.

Avatar
tietäjä3000
GP-voittaja
Viestit: 2468
Liittynyt: Ma Tammi 06, 2014 21:24

Re: Italian GP - 2019

Viesti Kirjoittaja tietäjä3000 » Ma Syys 02, 2019 19:21

Dino246 kirjoitti:
Ma Syys 02, 2019 19:04
Voisi Belgian (ja Bahrainin) perusteella olettaa että Ferrarit menee Monzassa lujaa. Tosin Mersujen kisavauhti oli Spassakin pieni yllätys aika-ajoon verrattuna joten Mersu voi kyllä yllättää taas.
Osaako kukaan sano, mikä on näiden tallien takarenkaiden hallinta? Spassahan nimenomaan renkaiden hallinta meinasi koitua ratkaisevaksi tekijäksi Mercedeksen hyväksi, mutta Spa on rankka eturenkailla kun taas Monza takarenkaille. Bahrainissa ja etenkin Montrealissa rengaskontrolli koskee pääosin takarenkaita ja Ferrari pärjäsi mielestäni noilla radoilla aika hyvin. Toki siinäkin on paljon muuttujia, kuten Bahrainin iltavalaistus ja Montreal on yleisesti todella helppo rata renkaille. Joka tapauksessa Ferrari tulee menemään varmasti kovaa.
"Aerodynamics are for people who can't build engines" -Enzo Ferrari

Dino246
GP-voittaja
Viestit: 1519
Liittynyt: Ke Elo 15, 2018 8:58

Re: Italian GP - 2019

Viesti Kirjoittaja Dino246 » Ke Syys 04, 2019 17:25

Verstappenille ja Gaslylle nyt moottorivaihto, joten he joutuvat lähtemään hänniltä. Albonille ja Kvjatille vaihdettiin neljännet moottorit jo Belgiaan.

uuci
Testikuski
Viestit: 155
Liittynyt: Su Syys 16, 2018 18:04

Re: Italian GP - 2019

Viesti Kirjoittaja uuci » La Syys 07, 2019 18:27

Olipa aika-ajo. :D

Avatar
Osku90
Weltmeister
Viestit: 5375
Liittynyt: Su Touko 13, 2012 21:54
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Italian GP - 2019

Viesti Kirjoittaja Osku90 » La Syys 07, 2019 19:30

FIA tutkii tosiaan Q3 tapahtumia. Masi on varoittanut etukäteen talleja, että liian hiljaisesta lämmittelykierroksesta tulee rangaistus. F3ssa 17/30 kuskia sai lähtöruuturangaistuisen.

Ihmetteln myös Vettelin ja Bottaksen aikojen hyväksymistä. Vettel oli kaikki pyörät ulkona Parabolicassa ja Vale teki aikansa punaisella lipulla.
Jules Bianchi, you'll always race in our hearts! #CiaoJules

Avatar
tietäjä3000
GP-voittaja
Viestit: 2468
Liittynyt: Ma Tammi 06, 2014 21:24

Re: Italian GP - 2019

Viesti Kirjoittaja tietäjä3000 » La Syys 07, 2019 19:51

Osku90 kirjoitti:
La Syys 07, 2019 19:30
FIA tutkii tosiaan Q3 tapahtumia. Masi on varoittanut etukäteen talleja, että liian hiljaisesta lämmittelykierroksesta tulee rangaistus. F3ssa 17/30 kuskia sai lähtöruuturangaistuisen.

Ihmetteln myös Vettelin ja Bottaksen aikojen hyväksymistä. Vettel oli kaikki pyörät ulkona Parabolicassa ja Vale teki aikansa punaisella lipulla.
Autosportin Ben Anderson sanoi jo joskus kesällä, että toivoisi lämmittelykierroksille jonkun miniminopeuden, sillä viime vuosina ollaan nähty aika paljon vaaratilanteita, kun nopealla kierroksella olevan auton eteen tulee noita matelijoita. Esim. Gasly meinaisi viime vuonna Bakussa ladata 300 km/h Hartleyn perään. Nyt ei onneksi ketään ollut nopealla kierroksella, joten mitään varsinaista vaaraa ei ollut, mutta hyvin toimisi sama sääntö tähänkin. Olisi muuten Kimi paalupaikalla, jos tuosta tulisi kaikille 10 ruutua.
"Aerodynamics are for people who can't build engines" -Enzo Ferrari

Avatar
Jamppa
Site Admin
Viestit: 46094
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Italian GP - 2019

Viesti Kirjoittaja Jamppa » La Syys 07, 2019 20:52

Tosiaan on ihme, jos ei Vettelin aikaa hylätä. Ja Hulkenberg veti ihan ilman ongelmia ekassa mutkassa pitkäksi, että muut vetäisi ohi, mutta noin ei tapahtunut ja siinä iso syy miksei lähes kaikki ehtineet nopealle kierrokselle. Saa nähdä tuleeko näistä mitään.

Avatar
tietäjä3000
GP-voittaja
Viestit: 2468
Liittynyt: Ma Tammi 06, 2014 21:24

Re: Italian GP - 2019

Viesti Kirjoittaja tietäjä3000 » La Syys 07, 2019 21:29

Vettelin tilanne selittyy uudella sääntötulkinnalla, jonka mukaan kahden renkaan ei tarvitse olla valkoisten viivojen sisäpuolella vaan riittää, että jokin auton osa on kokoajan vähintään valkoisen viivan päällä. Aika rajoillahan se meni, mutta sanoisin renkaan kyljen pysyneen radalla, vaikka itse pinta taisi ulkopuolella käydäkin.

Edit. FIA:n sivuilta löytyi vahvistus tälle. Mielenkiintoista tosin, mitä FIA tarkoittaa etu"renkaalla".
FIA kirjoitti:The Stewards reviewed video evidence, heard from the driver of car 5 (Sebastian
Vettel) and the team representative.
The Stewards reviewed multiple camera angles, some of which appeared to show that
the tyres were not in contact with the white line of the track edge however other angles
appeared to show that part of the front “wheel” (when viewed from above) may have
been within the bounds of the white line. This cast an element of doubt which is
considered significant enough to give the “benefit of doubt” to the driver in question.
"Aerodynamics are for people who can't build engines" -Enzo Ferrari

Avatar
Jamppa
Site Admin
Viestit: 46094
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Italian GP - 2019

Viesti Kirjoittaja Jamppa » La Syys 07, 2019 22:12

No sitten se on näin kuten FIA sanoo. Aika usein sääntöjä voidaan tulkita sen mukaan, kuka autossa istuu.

Mutta tässä taisi olla ihan pätevä perustelu FIA:n puolelta.

Dino246
GP-voittaja
Viestit: 1519
Liittynyt: Ke Elo 15, 2018 8:58

Re: Italian GP - 2019

Viesti Kirjoittaja Dino246 » Su Syys 08, 2019 7:09

Ei voinut muuta kuin nauraa tuolle aika-ajon lopulle. F1:ssä on aina tapana etsiä kaikki mahdolliset porsaanreiät ja pyrkiä hakemaan se viimeinenkin hyöty mistä se vaan on otettavissa, niin sitten sen seurauksena tehdään näin amatöörimäinen moka lähes kaikkien toimesta. Ihan farssi. Tämä imuavun hakeminen on näillä pitkien suorien radoilla kyllä jonkinlainen ongelma juuri tämän takia että aika-ajot tuppaa mennä vähän sekoiluksi kun haetaan sitä optimaalista ajojärjestystä. Mutta toisaalta tulee aina vähän lisää yllätysmomenttiakin aika-ajoihin kun kaikki ei menekään putkeen, kuten nyt nähtiin ja kuten esim. viime vuonna nähtiin Alonson ja Magnussenin välillä. Mutta jos tuolle jotain halutaan tehdä niin jonkinlainen miniminopeus lämmittelykierroksella voisi olla sellainen joka karsisi tuota liikaa kikkailua.

Leclercille tulossa varmaan hankala kisa. Mersut oli yllättävän lähellä jo aika-ajovauhdissa ja kun Mersun kisavauhti on yleensä ollut parempaa niin tulee olemaan vaikea pitää Mersuja takanaan. Se voisi auttaa jos Vettel onnistuisi nousemaan Mersujen ohi heti startissa ja pystyisi sopivasti hidastamaan, mutta nyt minä kyllä luulen että tämä on (taas) Hamiltonin kisa.

Kamui Button
Maksukuski
Viestit: 591
Liittynyt: Pe Maalis 16, 2012 21:19

Re: Italian GP - 2019

Viesti Kirjoittaja Kamui Button » Su Syys 08, 2019 9:10

Mersujen kisalta tämä vaikuttaisi, valitettavasti. Aika-ajoissa molemmat pääsi muutaman sadasosan päähän, vaikka keltaiset liput hidasti menoa...

Aika-ajojen kikkailu kostautui tällä kertaa Mersullekin. Auton puolesta paalu olisi ollut otettavissa. Yleisesti en oikein pidä tälläisistä ylimääräisestä taktikoinneista. Pysähdellään varikkosuoralle, ajetaan radalta ulos tarkoituksella, tai kisan aikana tuodaan varikkomiehistö ulos ilman oikeaa syytä (käsittääkseni tämä olisi kiellettyä, mutta ainakin yksi talli näyttää tekevän yleisesti).

uuci
Testikuski
Viestit: 155
Liittynyt: Su Syys 16, 2018 18:04

Re: Italian GP - 2019

Viesti Kirjoittaja uuci » Su Syys 08, 2019 11:04

Kyllä toi aika-ajo oli insinööripornoa pahimmillaan.

Avatar
tietäjä3000
GP-voittaja
Viestit: 2468
Liittynyt: Ma Tammi 06, 2014 21:24

Re: Italian GP - 2019

Viesti Kirjoittaja tietäjä3000 » Su Syys 08, 2019 11:21

Kamui Button kirjoitti:
Su Syys 08, 2019 9:10
Mersujen kisalta tämä vaikuttaisi, valitettavasti. Aika-ajoissa molemmat pääsi muutaman sadasosan päähän, vaikka keltaiset liput hidasti menoa...

Aika-ajojen kikkailu kostautui tällä kertaa Mersullekin. Auton puolesta paalu olisi ollut otettavissa. Yleisesti en oikein pidä tälläisistä ylimääräisestä taktikoinneista. Pysähdellään varikkosuoralle, ajetaan radalta ulos tarkoituksella, tai kisan aikana tuodaan varikkomiehistö ulos ilman oikeaa syytä (käsittääkseni tämä olisi kiellettyä, mutta ainakin yksi talli näyttää tekevän yleisesti).
Tuo bluffauskielto poistettiin joitain vuosia sitten, kun sitä ei ollut mahdollista valvoa. Mahdoton mennä todistamaan, mikä oli bluffia ja mikä taktiikan muutos.
"Aerodynamics are for people who can't build engines" -Enzo Ferrari

Vastaa Viestiin