Venäjän GP - 2019

Täältä löydät GP-viikonloppujen tulokset, uutiset ja rataesittelyt.
Avatar
superzeppo
Tekninen tuki
Viestit: 14205
Liittynyt: Ma Maalis 05, 2012 19:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Venäjän GP - 2019

Viesti Kirjoittaja superzeppo » Ti Syys 24, 2019 18:02

KuvaFORMULA 1 VTB RUSSIAN GRAND PRIX 2019Kuva

Kuva

Osakilpailun perustiedot:

Ensimmäinen F1-osakilpailu: 2014
Sijainti: Adler, Sotši, Venäjä
Rata: Sochi Autodrom
Radan pituus: 5,848 km
Kierroksia kisassa: 53 (309,745 km)
Rataennätys: 1:35,861 (Valtteri Bottas, Mercedes, 2018)
DRS-alueet: Mutkien 1 ja 2, sekä mutkien 10 ja 13 välillä.
DRS-mittauspiste: Ennen 1. ja 10. mutkia.


Sää Sotšissa: weather.com

Renkaat:
Rengasseokset: C2, C3, C4
Kuskien rengasvalinnat:

Kuva

Aikataulu:

Perjantai 27.9.
1. harjoitukset: 11.00
2. harjoitukset: 15.00

Lauantai 28.9.
3. harjoitukset: 12.00
Aika-ajot: 15.00

Sunnuntai 29.9.
Kilpailu: 14.10

Muuta:

Radan viralliset kotisivut: https://sochiautodrom.ru/en
Sochi Autodrom ilmakuvassa: Google Maps



Kuva Kaudella 2018 Kuva



Tulokset:
Spoiler:
Kuva

Avatar
superzeppo
Tekninen tuki
Viestit: 14205
Liittynyt: Ma Maalis 05, 2012 19:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Venäjän GP - 2019

Viesti Kirjoittaja superzeppo » Ti Syys 24, 2019 18:02

Tulokset:

FP1:
Spoiler:
Kuva
FP2:
Spoiler:
Kuva
FP3:
Spoiler:
Kuva
Aika-ajot:
Spoiler:
Kuva
Kilpailu:
Spoiler:
Kuva

Avatar
tietäjä3000
Mestarikandidaatti
Viestit: 2591
Liittynyt: Ma Tammi 06, 2014 21:24

Re: Venäjän GP - 2019

Viesti Kirjoittaja tietäjä3000 » Ti Syys 24, 2019 18:51

Mikähän vitsi on Pirelliltä tuoda keskimmäiset seokset Sotshiin? Ehkä siellä pelättiin, ettei C5:llä pystyisi ajamaan koko kilpailua.
"Aerodynamics are for people who can't build engines" -Enzo Ferrari

Dino246
GP-voittaja
Viestit: 1705
Liittynyt: Ke Elo 15, 2018 8:58

Re: Venäjän GP - 2019

Viesti Kirjoittaja Dino246 » Ke Syys 25, 2019 6:48

Paul Ricardin ja Barcelonan ohella niitä ratoja joiden kohdalla hyvän kisan odotusarvot on ihan nollassa. Ainoa positiivinen asia on että Bottas on yleensä ollut Sotshissa todella hyvä, joten tämä on niitä kisoja joista voi olla ihan realistista toivoa suomalaisvoittajaa vaikka Ferrari viime kisoissa on nyt lujaa mennytkin.

Avatar
tietäjä3000
Mestarikandidaatti
Viestit: 2591
Liittynyt: Ma Tammi 06, 2014 21:24

Re: Venäjän GP - 2019

Viesti Kirjoittaja tietäjä3000 » Ke Syys 25, 2019 19:26

Dino246 kirjoitti:
Ke Syys 25, 2019 6:48
Paul Ricardin ja Barcelonan ohella niitä ratoja joiden kohdalla hyvän kisan odotusarvot on ihan nollassa. Ainoa positiivinen asia on että Bottas on yleensä ollut Sotshissa todella hyvä, joten tämä on niitä kisoja joista voi olla ihan realistista toivoa suomalaisvoittajaa vaikka Ferrari viime kisoissa on nyt lujaa mennytkin.
Lisäisin Abu Dhabin tuohon listaan. Sotshi onkin ratana aika samanlainen kuin Abu Dhabi. Molemmat radat on vedetty vähän sinne mistä mahtuu menemään, ja kun Tilke on ollut asialla, on lopputulos tiukkaa ysikymppistä ysikymppisen perään ja asfalttia vähintäänkin niin paljon kuin mahtuu laittamaan. Koko latteuden huipentaa pitkä 4. mutka, joka ei oikeastaan ole edes mutka vaan vähän vasemmalle taittava suora. Tulee fiilis, että se oli aivan pakko saada radalle väkisin välittämättä siitä toimiiko se. Mutta tosiaan Bottas tuntuu jostain syystä osaavan vetää tuolla, niin on jotain mielenkiintoista.
"Aerodynamics are for people who can't build engines" -Enzo Ferrari

Dino246
GP-voittaja
Viestit: 1705
Liittynyt: Ke Elo 15, 2018 8:58

Re: Venäjän GP - 2019

Viesti Kirjoittaja Dino246 » To Syys 26, 2019 7:25

tietäjä3000 kirjoitti:
Ke Syys 25, 2019 19:26
Dino246 kirjoitti:
Ke Syys 25, 2019 6:48
Paul Ricardin ja Barcelonan ohella niitä ratoja joiden kohdalla hyvän kisan odotusarvot on ihan nollassa. Ainoa positiivinen asia on että Bottas on yleensä ollut Sotshissa todella hyvä, joten tämä on niitä kisoja joista voi olla ihan realistista toivoa suomalaisvoittajaa vaikka Ferrari viime kisoissa on nyt lujaa mennytkin.
Lisäisin Abu Dhabin tuohon listaan. Sotshi onkin ratana aika samanlainen kuin Abu Dhabi. Molemmat radat on vedetty vähän sinne mistä mahtuu menemään, ja kun Tilke on ollut asialla, on lopputulos tiukkaa ysikymppistä ysikymppisen perään ja asfalttia vähintäänkin niin paljon kuin mahtuu laittamaan. Koko latteuden huipentaa pitkä 4. mutka, joka ei oikeastaan ole edes mutka vaan vähän vasemmalle taittava suora. Tulee fiilis, että se oli aivan pakko saada radalle väkisin välittämättä siitä toimiiko se. Mutta tosiaan Bottas tuntuu jostain syystä osaavan vetää tuolla, niin on jotain mielenkiintoista.
Eikös tuo Sotshin pitkä "mutka" ole siinä lähinnä sen takia että rata (katu) kiertää jonkun pyöreän hallin/stadionin siinä kohtaa? Tuosta kun olisi tajuttu tehdä sellainen vähän äkillisesti kiristyvä eikä ihan symmetrisen muotoinen, niin voisi olla ihan hyväkin mutka. Mutta tuollaisenaan sinänsä aika turha lisä radalle.

Mutta samaa mieltä että Abu Dhabi kuuluu myös listalle. Sinänsä harmi että vaikka tuo Yas Marina on katurata, niin käytännössähän tuota koko aluetta rakennettiin yhtä aikaa radan kanssa, ja kun noiden sheikkien budjetit tuskin on sieltä tiukimmasta päästä niin tuonne oltaisiin voitu tehdä oikeastaan ihan mitä vaan. Ja sitten päädyttiin tekemään tuollainen typeryys jossa ysikymppiä ysikympin perään. Kun yleensähän katuradat on vähän kompromisseja kun joudutaan hyödyntämään jo olemassa olevia katuja, niin Yas Marinassa oltaisiin voitu tehdä kadut sen radan ehdoilla ilman suurempia kompromisseja.

Avatar
tietäjä3000
Mestarikandidaatti
Viestit: 2591
Liittynyt: Ma Tammi 06, 2014 21:24

Re: Venäjän GP - 2019

Viesti Kirjoittaja tietäjä3000 » To Syys 26, 2019 10:23

Dino246 kirjoitti:
To Syys 26, 2019 7:25
Eikös tuo Sotshin pitkä "mutka" ole siinä lähinnä sen takia että rata (katu) kiertää jonkun pyöreän hallin/stadionin siinä kohtaa? Tuosta kun olisi tajuttu tehdä sellainen vähän äkillisesti kiristyvä eikä ihan symmetrisen muotoinen, niin voisi olla ihan hyväkin mutka. Mutta tuollaisenaan sinänsä aika turha lisä radalle.

Mutta samaa mieltä että Abu Dhabi kuuluu myös listalle. Sinänsä harmi että vaikka tuo Yas Marina on katurata, niin käytännössähän tuota koko aluetta rakennettiin yhtä aikaa radan kanssa, ja kun noiden sheikkien budjetit tuskin on sieltä tiukimmasta päästä niin tuonne oltaisiin voitu tehdä oikeastaan ihan mitä vaan. Ja sitten päädyttiin tekemään tuollainen typeryys jossa ysikymppiä ysikympin perään. Kun yleensähän katuradat on vähän kompromisseja kun joudutaan hyödyntämään jo olemassa olevia katuja, niin Yas Marinassa oltaisiin voitu tehdä kadut sen radan ehdoilla ilman suurempia kompromisseja.
Sitä vähän tarkoitinkin, että oli pakko päästä kiertämään stadion, muttei jaksettu tehdä siitä muuta kuin tuollainen epäsuora. Itse olisin hakenut inspiraatiota Yhdysvalloista ja siihen oltaisiin tultu kovalla nopeudella ja siten saatu ovaalityylinen mutka tai edes jotain mielenkiintoista.
"Aerodynamics are for people who can't build engines" -Enzo Ferrari

Avatar
Osku90
Weltmeister
Viestit: 5521
Liittynyt: Su Touko 13, 2012 21:54
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Venäjän GP - 2019

Viesti Kirjoittaja Osku90 » To Syys 26, 2019 15:28

Verstappen, Albon ja Gasly saavat 5 lähtöruudun moottorirankut ja Kvjat lähtee takarivistä.

Honda ajaa uudet myllyt sisään ,että on Japanissa sitten kotiyleisön edessä uudet koneet ja normaalit lähtöruudut.
Jules Bianchi, you'll always race in our hearts! #CiaoJules

Dino246
GP-voittaja
Viestit: 1705
Liittynyt: Ke Elo 15, 2018 8:58

Re: Venäjän GP - 2019

Viesti Kirjoittaja Dino246 » Pe Syys 27, 2019 6:46

tietäjä3000 kirjoitti:
To Syys 26, 2019 10:23
Dino246 kirjoitti:
To Syys 26, 2019 7:25
Eikös tuo Sotshin pitkä "mutka" ole siinä lähinnä sen takia että rata (katu) kiertää jonkun pyöreän hallin/stadionin siinä kohtaa? Tuosta kun olisi tajuttu tehdä sellainen vähän äkillisesti kiristyvä eikä ihan symmetrisen muotoinen, niin voisi olla ihan hyväkin mutka. Mutta tuollaisenaan sinänsä aika turha lisä radalle.

Mutta samaa mieltä että Abu Dhabi kuuluu myös listalle. Sinänsä harmi että vaikka tuo Yas Marina on katurata, niin käytännössähän tuota koko aluetta rakennettiin yhtä aikaa radan kanssa, ja kun noiden sheikkien budjetit tuskin on sieltä tiukimmasta päästä niin tuonne oltaisiin voitu tehdä oikeastaan ihan mitä vaan. Ja sitten päädyttiin tekemään tuollainen typeryys jossa ysikymppiä ysikympin perään. Kun yleensähän katuradat on vähän kompromisseja kun joudutaan hyödyntämään jo olemassa olevia katuja, niin Yas Marinassa oltaisiin voitu tehdä kadut sen radan ehdoilla ilman suurempia kompromisseja.
Sitä vähän tarkoitinkin, että oli pakko päästä kiertämään stadion, muttei jaksettu tehdä siitä muuta kuin tuollainen epäsuora. Itse olisin hakenut inspiraatiota Yhdysvalloista ja siihen oltaisiin tultu kovalla nopeudella ja siten saatu ovaalityylinen mutka tai edes jotain mielenkiintoista.
Toinen vaihtoehto tosiaan sellainen Suzukan Spoonin tyylinen vähän epäsymmetrinen ratkaisu jota ei pystyisi ajamaan ihan täysillä muuten kuin ihan täydellisesti toimivalla autolla ja prikulleen oikealla linjalla. Tuollainen mutkaksi naamioitu suora ei taas tarjoa kenellekään mitään haastetta ja on siksi jokseenkin turha. Kun kaikki pystyy ajamaan tuon helposti täysillä niin ei tule niin paljon mahdollisuuksia tuon suoran jälkeiseen ysikymppiin.

Dino246
GP-voittaja
Viestit: 1705
Liittynyt: Ke Elo 15, 2018 8:58

Re: Venäjän GP - 2019

Viesti Kirjoittaja Dino246 » Su Syys 29, 2019 8:11

Varmaan taas tylsä kisa tulee mutta startti on mielenkiintoinen. Sotshissa on tosi pitkä lähtösuora ja siksi paalumies ei välttämättä ole suosikki ensimmäiseen mutkaan. Hamiltonilla kovemmat renkaat alla joten jos ei ihan megastarttia saa niin ei välttämättä pääse haastamaan, mutta Vettel on vaarallinen kolmospaikalta jos pääsee heti tallikaverinsa imuun. Hamiltonin mahdollisuudet on siinä että saa ensinnäkin auton hyvin viivasta irti, ja jos Leclerc lähtee blokkaamaan Vetteliä niin se avaa Hamiltonille jonkinlaisen mahdollisuuden. Mutta Ferrarin suoranopeudet näyttää kyllä olevan sitä luokkaa että voi olla että tämä menee helposti Ferrareille.

Avatar
tietäjä3000
Mestarikandidaatti
Viestit: 2591
Liittynyt: Ma Tammi 06, 2014 21:24

Re: Venäjän GP - 2019

Viesti Kirjoittaja tietäjä3000 » Su Syys 29, 2019 12:16



Taas paha kolari pikkuformuloissa. Tällä kertaa onneksi selvittiin ilman vakavia seurauksia, mutta kyllä taas pistää miettimään onko tämä nykyinen turva-aluesuunnittelu paras mahdollinen. Ensimmäisenä koko tilanteen katalyytti. Aitken ajautui ensimmäisessä mutkassa leveäksi ja meni sääntöjen mukaisesti kiertämään ne kyltit, mutta Mazepin päätti ennemmin palata täyttä vauhtia takaisin radalle. Mazepin onnistui osumaan Aitkeniin ja auto kimposi siitä sitten päin Matsushitaa. Hiekkaa turva-alueelle niin näitä tilanteita ei edes syntyisi.

Toinen seikka, minkä nostan hämmästyttää itseä aika paljon. Ovatko FIA:n insinöörit tyhmiä vai mitä varten ei luoteta perus fysiikan lakeihin? Yhdysvalloissa pystytään ajamaan ovaaleilla ilman turva-alueita ihan vaan sen takia, ettei vauhti kuolemaa tee vaan äkkipysäys. Siinä missä Yhdysvalloissa turva-aita on suunniteltu antamaan vain vähän periksi ja auto jää sitten osuman jälkeen liukumaan sitä aitaa vasten, niin Venäjällä oli sitten yritetty mahdotonta. Ei autoa yksinkertaisesti ole mahdollista saada turvallisesti pysähtymään kuin seinään vaikka olisi kuinka pehmeä seinä. Juuri sen takia suorienkaan varsille ei laiteta rengasvalleja ja yleensä seinät pyritään viemään lähemmäs rataa. Tuossakin paljon turvallisempi ratkaisu olisi ollut rakentaa samanlainen seinä, mitä ovaaleilla käytetään. Oikeastaan olen aika varma, että vanha kunnon Armco terässeinä olisi parempi kuin nuo hienot Tecprot.
"Aerodynamics are for people who can't build engines" -Enzo Ferrari

Vastaa Viestiin