Yhdysvaltain GP - 2019

Täältä löydät GP-viikonloppujen tulokset, uutiset ja rataesittelyt.
Avatar
superzeppo
Tekninen tuki
Viestit: 14231
Liittynyt: Ma Maalis 05, 2012 19:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Yhdysvaltain GP - 2019

Viesti Kirjoittaja superzeppo » Ma Loka 28, 2019 19:03

KuvaFORMULA 1 EMIRATES UNITED STATES GRAND PRIX 2019Kuva

Kuva

Formula 1 on pitkään etsinyt kotiaan Yhdysvalloista. Sarja ehti reilun kuuden vuosikymmenen aikana vierailla kaikkiaan yhdeksällä "jenkkiradalla", kunnes täysin uuden moottoriradan - Circuit of the Americasin - rakennustyöt loppuvuodesta 2011 aloitettiin. Projektin nokkamiehenä toimi alusta alkaen entinen kilpakuljettaja ja isänsä jalanjälkiä moottoriurheilupromoottorina seurannut Tavo Hellmund, joka alustavasti neuvotteli Bernie Ecclestonen kanssa Yhdysvaltain GP:n järjestämisestä jo 90-luvulla. Indianapoliksen toimittua 2000-luvun alussa muutaman vuoden ajan osakilpailun isäntänä, neuvottelivat Hellmund ja Ecclestone lopulta sopimuksen täysin uuden radan rakentamisesta Texasiin. Vuoden 2012 alkupuolella Hellmund vetäytyi projektista, mutta rata kuitenkin valmistui aikataulussa ennen marraskuussa ajettua F1-osakilpailua. Sittemmin radalle on haalittu muidenkin merkittävien kilpa-autoluokkien osakilpailuja, kuten WEC-sarjaan kuuluva Circuit of the Americasin kuuden tunnin kilpailu. Myös MotoGP-osakilpailu on nopeasti löytänyt oman paikkansa Texasin tasangoilta.

Circuit of the Americas - usein tunnettu myös lyhenteellä COTA - on "rapakon takana" sijaitsevaksi moottoriradaksi suoranainen kummajainen. Ensinnäkin kyseessä on Yhdysvaltojen ensimmäinen pääasiassa F1:siä varten käyttöön otettu rata, perinteisten yhdysvaltalaisluokkien kuten NASCARin ja IndyCarin loistaessa poissaolollaan. Kaikkine oheistoimintoineen satojen hehtaarien kokoisen alueen kattava COTA on kuitenkin lyhyen historiansa aikana kohonnut jo yhdeksi mantereen merkittävimmistä moottoriurheilukeskuksista. Kenties hivenen yllättäen myös F1-osakilpailu on vetänyt alueelle kisaviikonloppuisin suuret määrät yleisöä, vaikka viime vuosina samaan aikaan Yhdysvaltain GP:n kanssa onkin ajettu äärimmäisen suosittu NASCARin Sprint Cupin päätösosakilpailu Floridassa.

COTA on myös rataprofiililtaan valtavirrasta poikkeava rata, sillä useat mutkat ovat saaneet vaikutteita muiden moottoriratojen tunnetuista kaarteista. Ensimmäisen sektorin nopeat kaarteet muistuttavat Silverstonen ja Suzukan ratojen vauhdikkaita mutkia, ja radan loppuosalla on myös Istanbul Parkin haastavaa kahdeksatta mutkaa muistuttava pitkä ja nopea kaarre. Radan pitkän takasuoran jälkeisiin mutkiin on haettu Hockenheimringin esimerkin mukaisesti stadionmaista henkeä ja katsomot onkin tällä osuudella pyritty tuomaan mahdollisimman lähelle rataa. Tunnusomaisin piirre Circuit of the Americasilla on kuitenkin ennen ensimmäistä mutkaa jyrkästi nouseva pääsuora, joka tekee mutkaan jarruttamisesta ja kääntämisestä erityisen hankalaa. Tämä yhdistettynä todella leveään rataan tarjoaa kuitenkin ensimmäisessä mutkassa ja sen jälkeisessä nopeassa kaarteessa loistavat mahdollisuudet ohituksiin. Moni kuljettaja on kehunut Circuit of the Americasia melko onnistuneeksi uuden polven moottoriradaksi, ja sellaista F1 on Yhdysvaltoihin jo pitkään kaivannutkin.

Osakilpailun perustiedot:

Ensimmäinen F1-osakilpailu: 1959 (Sebring)
Sijainti: Austin, Texas, Yhdysvallat
Rata: Circuit of the Americas
Radan pituus: 5,513 km
Kierroksia kisassa: 56 (308,405 km)
Rataennätys: 1:37,392 (Lewis Hamilton, Mercedes, 2018)
DRS-alueet: Pääsuora ja pitkä takasuora
DRS-mittauspiste: Ennen mustkia 11 ja 19


Sää Austinissa: weather.com

Renkaat:
Rengasseokset: C2, C3, C4
Kuskien rengasvalinnat:

Kuva

Aikataulu:

Perjantai 1.11.
1. harjoitukset: 18.00
2. harjoitukset: 22.00

Lauantai 2.11.
3. harjoitukset: 20.00
Aika-ajot: 23.00

Sunnuntai 3.11.
Kilpailu: 21.10

Muuta:

Radan viralliset kotisivut: http://www.circuitoftheamericas.com/
Circuit of the Americas ilmakuvassa: Google Maps



Kuva Kaudella 2018 Kuva



Tulokset:
Spoiler:
Kuva

Avatar
superzeppo
Tekninen tuki
Viestit: 14231
Liittynyt: Ma Maalis 05, 2012 19:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Yhdysvaltain GP - 2019

Viesti Kirjoittaja superzeppo » Ma Loka 28, 2019 19:03

Tulokset:

FP1:
Spoiler:
Kuva
FP2:
Spoiler:
Kuva
FP3:
Spoiler:
Kuva
Aika-ajot:
Spoiler:
Kuva
Kilpailu:
Spoiler:
Kuva

Avatar
superzeppo
Tekninen tuki
Viestit: 14231
Liittynyt: Ma Maalis 05, 2012 19:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Yhdysvaltain GP - 2019

Viesti Kirjoittaja superzeppo » Ma Loka 28, 2019 19:04

Osku90 kirjoitti:
Ma Loka 28, 2019 8:33
Hamilton voittaa mestaruuden USAssa jos:

HAM 8.
tai
HAM 9. +FL
tai
BOT ei voita

Avatar
tietäjä3000
Mestarikandidaatti
Viestit: 2715
Liittynyt: Ma Tammi 06, 2014 21:24

Re: Yhdysvaltain GP - 2019

Viesti Kirjoittaja tietäjä3000 » Ma Loka 28, 2019 23:15

Viime kaudella nähtiin Texasissa erittäin hyvä kisa ja rata onkin erittäin onnistunut moderni teos. Pieni rytmittömyys vaivaa kuitenkin nousua todellisten klassikkoratojen joukkoon, mutta toisaalta se tuo myös uniikin haasteen kuljettajille.
"Aerodynamics are for people who can't build engines" -Enzo Ferrari

Dino246
GP-voittaja
Viestit: 1840
Liittynyt: Ke Elo 15, 2018 8:58

Re: Yhdysvaltain GP - 2019

Viesti Kirjoittaja Dino246 » Ti Loka 29, 2019 4:42

tietäjä3000 kirjoitti:
Ma Loka 28, 2019 23:15
Viime kaudella nähtiin Texasissa erittäin hyvä kisa ja rata onkin erittäin onnistunut moderni teos. Pieni rytmittömyys vaivaa kuitenkin nousua todellisten klassikkoratojen joukkoon, mutta toisaalta se tuo myös uniikin haasteen kuljettajille.
COTA on kyllä yksi parhaista näistä uudemmista radoista. Vaikka tuollakin on vähän liikaa "lentokenttää" mutkien ulostuloissa niin itse rataprofiili on kyllä minusta onnistunut ja on tarjonnut usein hienoja kaksintaisteluita.

Avatar
Jamppa
Site Admin
Viestit: 46605
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Yhdysvaltain GP - 2019

Viesti Kirjoittaja Jamppa » La Marras 02, 2019 8:07

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/sal ... #gs.dcgyfb

Nuo Juuselan teoriat on aina yhtä erikoisia.

Avatar
tietäjä3000
Mestarikandidaatti
Viestit: 2715
Liittynyt: Ma Tammi 06, 2014 21:24

Re: Yhdysvaltain GP - 2019

Viesti Kirjoittaja tietäjä3000 » La Marras 02, 2019 9:40

Perez oli FP2:n aikana ajanut punnituksen ohi ja tästä seurauksena varikolta lähtö sunnuntain kisaan. Mielestäni tämä on aika naurettavaa. Vähän voitaisiin tässä asiassa korjata rikosta ja rangaistusta sopimaan paremmin toisiinsa.
"Aerodynamics are for people who can't build engines" -Enzo Ferrari

Alexei
Samurai
Viestit: 12768
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2011 18:37

Re: Yhdysvaltain GP - 2019

Viesti Kirjoittaja Alexei » La Marras 02, 2019 9:47

tietäjä3000 kirjoitti:
La Marras 02, 2019 9:40
Perez oli FP2:n aikana ajanut punnituksen ohi ja tästä seurauksena varikolta lähtö sunnuntain kisaan. Mielestäni tämä on aika naurettavaa. Vähän voitaisiin tässä asiassa korjata rikosta ja rangaistusta sopimaan paremmin toisiinsa.
Olisi kannattanut pysähtyä ja Vettelin malliin rikkoa koko punnituspiste, niin sakoilla olisi selvinnyt.

Avatar
Osku90
Weltmeister
Viestit: 5672
Liittynyt: Su Touko 13, 2012 21:54
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Yhdysvaltain GP - 2019

Viesti Kirjoittaja Osku90 » La Marras 02, 2019 19:23

What. Mikä toi aika-ajon aikataulu taas on?
Jules Bianchi, you'll always race in our hearts! #CiaoJules

Avatar
Jamppa
Site Admin
Viestit: 46605
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Yhdysvaltain GP - 2019

Viesti Kirjoittaja Jamppa » Su Marras 03, 2019 7:59

Saattaa tulla mielenkiintoinen startti. Varsinkin Hamilton saattaa ottaa aika aggressiivisen lähdön.

Avatar
Osku90
Weltmeister
Viestit: 5672
Liittynyt: Su Touko 13, 2012 21:54
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Yhdysvaltain GP - 2019

Viesti Kirjoittaja Osku90 » Su Marras 03, 2019 9:00

Usein jos Hamilton häviää noin monta sijaa tallikaverilleen aika-ajossa, niin ongelmat kisassa kasaantuvat. Radioon nuristaan, vauhti hukassa ja taktiikkakin vähän outo.
Jules Bianchi, you'll always race in our hearts! #CiaoJules

Avatar
Jamppa
Site Admin
Viestit: 46605
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Yhdysvaltain GP - 2019

Viesti Kirjoittaja Jamppa » Su Marras 03, 2019 9:03

Osku90 kirjoitti:
Su Marras 03, 2019 9:00
Usein jos Hamilton häviää noin monta sijaa tallikaverilleen aika-ajossa, niin ongelmat kisassa kasaantuvat. Radioon nuristaan, vauhti hukassa ja taktiikkakin vähän outo.
Juurikin näin. Autossa on jotain vikaa ja renkaat on loppu, yms.

No jos oikein hyvän startin saa, niin saatetaan välttyä siltä marinalta.

BigBoss
Saunamajuri
Viestit: 8565
Liittynyt: Ma Maalis 12, 2012 17:14
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Yhdysvaltain GP - 2019

Viesti Kirjoittaja BigBoss » Su Marras 03, 2019 9:17

Jamppa kirjoitti:
Su Marras 03, 2019 9:03
Osku90 kirjoitti:
Su Marras 03, 2019 9:00
Usein jos Hamilton häviää noin monta sijaa tallikaverilleen aika-ajossa, niin ongelmat kisassa kasaantuvat. Radioon nuristaan, vauhti hukassa ja taktiikkakin vähän outo.
Juurikin näin. Autossa on jotain vikaa ja renkaat on loppu, yms.

No jos oikein hyvän startin saa, niin saatetaan välttyä siltä marinalta.
Sehän nyt olis ihan sama, vaikka ajaisi viidentenä koko kisan, kun mestaruus varmistuisi silti. Eiköhän ne jokatapauksessa kisan jälkeen Toton kanssa hehkuta kilpaa millaisen uroteon Lewis teki vioittuneella autolla tms.

Avatar
superzeppo
Tekninen tuki
Viestit: 14231
Liittynyt: Ma Maalis 05, 2012 19:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Yhdysvaltain GP - 2019

Viesti Kirjoittaja superzeppo » Su Marras 03, 2019 9:37

On tää aivan uskomatonta dissaamista :DD

Avatar
superzeppo
Tekninen tuki
Viestit: 14231
Liittynyt: Ma Maalis 05, 2012 19:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Yhdysvaltain GP - 2019

Viesti Kirjoittaja superzeppo » Ma Marras 04, 2019 6:24

Näytti koosteen perusteella ihan ok kisalta.

Vastaa Viestiin