FORMULA 1 ETIHAD AIRWAYS ABU DHABI GRAND PRIX 2019
Osakilpailun perustiedot:
Ensimmäinen F1-osakilpailu: 2009 Sijainti: Yas Island, Abu Dhabi, Yhdistyneet Arabiemiirikunnat Rata: Yas Marina Circuit Radan pituus: 5,554 km Kierroksia kisassa: 55 (305,355 km) Rataennätys: 1:40.279 (Sebastian Vettel, Red Bull Racing, 2009) DRS-alueet: Mutkia 8 ja 11 edeltävät suorat DRS-mittauspiste: Mutkien 6 ja 9 jälkeen
ViestiKirjoittaja Dino246 » Su Marras 24, 2019 10:38
Jos USA:n ja Brasilian GP:t oli niitä joita aina oikein odottaa, niin seuraavaksi on sitten se GP jonka suhteen odotukset on siellä toisessa ääripäässä. Komeat on puitteet mutta rata aika epäonnistunut ja tapahtuman tunnelma nollassa. Siinä missä Iso-Britannian, Saksan, Brasilian, Meksikon jne. GP:ssä sen tunnelman aistii jopa TV-lähetyksen välityksellä kun yleisön möykkä kuuluu läpi, niin samalla tavalla aistii sen täydellisen tunnelman puuttumisen Abu Dhabin GP:ssä. Onhan täällä joku ihan jännittäväkin kisa nähty (Alonson epätoivoinen yritys päästä Petrovin ohi, Räikkösen voitto Lotuksella ja Hamiltonin yritys hidastaa Rosberg kilpailijoiden syliin) mutta noissa tuon jännitysmomentin toi mestaruustaistelun huipentuminen ja odotus Räikkösen voitosta. Tämä kisa itsessään ei vaan jotenkin oikein iske, tuo rata on vaan niin tylsä ja aneeminen. Minusta on jokseenkin jopa häpeällistä että päätöskisan arvo on annettu tällaiselle paikalle.
Sit rupeis vähitellen olemaan kiva tietää, että kuka oli kolmas. Mikä vittu siinä on? Sääntökirjassa varmaan asia lukee melko yksiselitteisesti.
En oikein itsekään ymmärrä, mistä siellä vängätään. Mikäli autoon on tankattu eri määrä polttoainetta kuin mitä ilmoitettu, niin sitten on kaksi vaihtoehtoa, joko autoon oli tankattu eri määrä polttoainetta tai sitten vaaka on rikki. No, ehkä ne FIA:lla tajusi puntarin tarkistaa, joten se voitanee sulkea pois vaihtoehdoista. En oikein ymmärrä, vatvotaanko siellä nyt, että oliko kyseessä vahinko ja saatinko siitä hyötyä. En itse tiedä, mitä väliä. Säännöt on sääntöjä ja jos niitä ei noudateta tulee rangaistus. Asia kun on varsin mustavalkoinen.
"Aerodynamics are for people who can't build engines" -Enzo Ferrari
FIA:n satunnaisrangaistusgeneraattori putkautti sitten tällä kertaa 50.000 dollarin sakon rangaistukseksi. Eli tulokset säilyy ennallaan.
Siis mitä ehmettiä taas . Ei sillä, että uskottavuutta olisi, mutta jos olis, niin menisi se taas koko touhusta, kun edes vikassa kisassa ei jaeta rankkuja, vaikka kaikki on jo ratkennut.
Tämä tuomarityöskentely alkaa olla kyllä todella murheellisella tasolla. Ensinnäkin näiden päätösten vatvominen kestää koko ajan ihan liian kauan, nyt on ollut tässä loppukaudesta monta kisaa kun on saanut jännittää kisan jälkeen että mitkä ne lopulliset tulokset nyt sitten on. Ja toisekseen näiden päätösten linjattomuus jaksaa aina vaan hämmästyttää. Tuo Ferrarin rike kuulosti sellaiselta että jos kyseessä olisi ollut esim. Alfa Romeo, Haas tms. niin siitä olisi napsahtanut hylkäys, mutta kun kyseessä oli Ferrari ja Leclerc ajoi vieläpä palkintopallille, niin annettiinkin vaan sakkoja mikä on Ferrarille rangaistuksena suurin piirtein sama kuin olisi vaan käsketty nurkkaan häpeämään ja sanottu että hyi hyi!
Jälkiviisaana mielestäni tuo rangaistus oli ihan ok, kerran ei ollut mahdollisuutta hyötyä virheellisestä ilmoituksesta. Mutta olisihan tuon päätöksen voinut tehdä jo kilpailun aikana....
Jälkiviisaana mielestäni tuo rangaistus oli ihan ok, kerran ei ollut mahdollisuutta hyötyä virheellisestä ilmoituksesta. Mutta olisihan tuon päätöksen voinut tehdä jo kilpailun aikana....
Ehkä se suurin ongelma tässä on, että tuomaristolla kesti niin kauan vatuloida. Horner tuossa puhuu teknisistä säännöistä, mutta mitä eilen katsoin FIA:n tutkintapyyntöä, niin siinä ainakin viitattiin urheilullisiin sääntöihin.
"Aerodynamics are for people who can't build engines" -Enzo Ferrari