Ennen oli paremmin

Avatar
tietäjä3000
Mestarikandidaatti
Viestit: 3014
Liittynyt: Ma Tammi 06, 2014 21:24

Ennen oli paremmin

Viesti Kirjoittaja tietäjä3000 » Su Huhti 12, 2020 14:56

Katsoin C Morelta F1-kausi koosteet vuosilta 2003 ja 2005 ensisijaisesti nostalgian perässä, mutta toisaalta myös halusta nähdä oliko formulat oikeasti parempia silloin vai onko se vaan fanien ruusunpunaisten lasien läpi katsomista. Lähdin ensisijaisesti liikkeelle asenteella, ettei tuohon aikaan nähty merkittävästi ohituksia vaan sijoitukset ratkaistiin ensisijaisesti varikolla ja että kisat olivat usein huomattavan tapahtumaköyhiä. Tältähän se näyttää, mikäli katsoo esimerkiksi ohitustilastoja tuolta aikakaudelta. Perkaan nyt tähän asioita, mitä tästä jäi käteen ja mahdollisesti tulen jatkamaan tätä aihetta myös muiden kausien osalta.

Ensimmäisenä pointtina, minkä huomasin varsin yllättäen, on aika-ajosysteemi. Noina vuosina aika-ajot suoritettiin parjattuna yhden kierroksen vetona Parc Fermé-sääntöjen alla, eli kisabensoilla ja -renkailla. Vaikka systeemi oli usein lauantain osalta lievästi sanoen antiklimaattinen, tuotti se usein hyvin mielenkiintoisen lähtöruudukon sunnuntaille. Pelkästään tiimien väliset strategiaerot sekoittivat pakkaa kivasti, mutta sitäkin suurempi merkitys muodostui kuljettajista. Kun se yksi ja ainoa aika-ajokierros oli kuljettajille käytännössä hyppy tuntemattomaan, nähtiin todella paljon virheitä, mutta toisaalta myös niitä onnistumisia, kun yksi kuljettaja onnistuu ajamaan hyvän kierroksen.

Nykyinen systeemi on kieltämättä ollut pitkään toimiva ja se on tuottanut monia huikeita aika-ajotrillereitä, mutta toisaalta mielestäni hyvän aika-ajoformaatin tukisi myös itse kilpailua olemalla silti riittävän reilu ja tasapuolinen. Mielestäni F1 voisi siirtyä aika-ajon osalta samantyyliseen formaattiin, mitä esimerkiksi Formula E tai IndyCar käyttävät. Esimerkiksi niin, että kuljettajat jaetaan MM-pisteiden perusteella neljään ryhmään. Pisteissä edellä olevat ajavat ensimmäisessä ryhmässä likaisella radalla ja aikaa on ajaa yksi kova kierros. Lopulta kaikkien ajat laitetaan yhteen ja viisi nopeinta ajaa jokainen vuorollaan yhden nopean kierroksen, jolla ratkaistaan kärkiviisikko. Formaatti olisi mielestäni riittävän mielenkiintoinen aika-ajoiksi, mutta toisi enemmän sattumia lähtöjärjestykseen. Kuitenkin itse pidän enemmän tyhjillä tankeilla ajettavasta aika-ajosta, jossa otetaan mittaa autosta ja kuljettajasta eikä bensatankista.

Toinen pointti liittyy tallien välisten voimasuhteiden heittelyyn radalta toiselle paljon voimakkaammin rengassodan ansiosta. Toisella radalla toinen rengas oli parempi ja jossain kelissä toinen. Toisaalta ymmärrän myös, miksei F1:ssä käydä enää rengassotaa, onhan se kehitystyö kallista ja asiakasmääräkin luonnollisesti putoaa, mikäli samalla varikolla pyörii toinenkin valmistaja. Ja kyllähän surullisen kuuluisa USA:n GP 2005 tuli myös kerrattua, mutta se lieneekin ainutlaatuinen niinä 50+ vuonna, kun lajissa on ollut useampi rengastoimittaja. Summaten toistaiseksi en kaipaa rengassotaa formuloihin, mutta kyllä sitäkin ajatusta kannattaa herätellä, kunhan kuluja saadaan leikattua ensin isolla terällä.

Kolmantena voisin nostaa jo johdannossa viittaamani välitankkauksen vaikutuksen. Tavallaan voisin allekirjoittaa tuon väitteen, että kilpailu sijoituksista tehtiin radan sijaan ennemmin varikolla, sillä kyllähän kilpailujen läpikäynti kulminoitui tiimien strategioihin. Toisaalta en ole varma eroaako se hirveästi nykytilanteesta, jossa kilpailut kulminoituivat undercuteihin. Sen sijaan toisen, mielestäni enemmän kilpailuihin vaikuttavan vaikutuksen huomasin. Tuohon aikaan huomattavan suuri osa ohituksista oli vastustajan virheiden hyödyntämistä ja niitä virheitä myös tehtiin kärjessä, keskipakassa kuin häntäpäässäkin. Ajovirheistä johtuneita keskeytyksiäkin nähtiin usein myös huippukuskeilta. Jos vertaa tilannetta tähän aikakauteen, jossa eräänkin Ferrari-kuljettajan ulosajoa märällä radalla slikseillä jeesustellaan toista vuotta, niin ehkä draaman kannalta on menty väärään suuntaan. Jos vertaa vuosia 2003 ja 2005 oli kuitenkin selvää, että 2003 tehtiin merkittävästi enemmän virheitä, ja itse uskoisin, että merkittävä syy tähän oli vuoden 2005 rengassäännössä, jonka mukaan kilpailut piti ajaa läpi yhdellä rengassarjalla. Tämä tietysti johti siihen, että renkaita jouduttiin säästämään huomattavasti enemmän, joskaan meininki ei ollut lähelläkään sitä Pirellin alkuaikojen pelleilyä. Toisaalta kuluneet renkaat aiheuttivat enemmän virheitä kilpailun loppuhetkillä ja välillä voimasuhteet muuttuivat kisojen aikana radikaalisti.

Itse tykkäsin kyllä tuosta vanhan liiton kilvanajosta, jossa pakotetaan ohitettava tekemään se pieni virhe, joka sitten yritetään hyödyntää. Nykyään näkee aika harvoin niitä pieniä kurkistuksia jarrutuksiin tultaessa, joilla pyrittiin lähinnä vain saamaan edellä menijä lukitsemaan renkaansa tai muuten luisumaan sivuun ajolinjalta vaan ennemmin odotellaan kiltisti sitä DRS-aluetta ja lopulta kruisaillaan ohitse. Ja olihan siinä ajamisessa muutenkin enemmän racing-meininkiä, kun painettiin enemmän täysillä, eikä ainakaan koosteeseen päässyt yhtään radioviestiä: ”Aja sitä ja sitä kierrosaikaa”, vaan se mentiin enemmän se mitä päästiin ja välillä tiimi kertoi, että nyt pitää puristaa tai että nyt voi höllätä ja tuoda auto maaliin. Itseä ei ainakaan sytytä tuo nykyajan kuljettajien mikromanagerointi siitä, mitä kierrosaikaa pitää ajaa, millä vaihteella pitää ajaa missäkin, mitä kanttikiveä pitää varoa jne. Tämän suhteen voi olla, ettei aika entinen koskaan enää palaa, sillä tiimit ovat oppineet simuloimaan strategiansa erittäin tehokkaasti ja haluavat tätä taitoa myös hyödyntää. 2016 yritettiin rajoittaa tiimin ja kuljettajan välistä kommunikaatiota, mutta se muodostuikin farssiksi, sillä nykyautot ovat niin monimutkaisia, että kuljettaja on monessa asiassa jopa riippuvainen insinööreistä.

Seuraavana voisi nostaa radat. Pääosin samoilla radoillahan silloinkin ajettiin ja 2005 alkoi jo asfalttia näkyä monilla turva-alueilla, mutta ylivoimaisesti yleisempää oli päätyä hiekalle tai nurmikolle. Liittyen edelliseen kohtaan, jossa totesin kuljettajien tehneen enemmän virheitä, eihän niillä virheillä olisi merkitystä, mikäli niistä ei olisi joutunut maksamaan. Tuohon aikaan kuljettaja harvoin pääsi ajovirheistään kuin koiraveräjästä vaan rangaistus oli välitön ja usein myös maksoi sijoituksia. Samoin aika-ajoissa ei ollut harvinaisuus, että joku kärkikuljettajista kävi roikottamassa autoaan hiekan puolella ja joutui sen takia lähtemään kisaan takaa-ajajana. Lisäksi nykyisten FIA spec-kanttarien puuttuminen sai aikaan varsin näyttävää ajoa erityisesti paljon kanttarien ylityksiä vaativilla radoilla kuten Imolassa tai Montrealissa eivätkä radat muutenkaan olleet yhtä kliinisiä kuin nykyään. Radoilla lienee myös suurin yksittäinen vaikutus ratakäyttäytymiseen. Mielestäni nykyään tehdään huomattavasti rajumpia peliliikkeitä erityisesti puolustaessa sijoitusta kenties koska oletusarvoisesti kilpakumppani(a) voi aina pahan paikan tullen väistää turva-alueelle tai jos osuma tulee, niin ulosajoalueet ovat isoja ja asfaltoituja. Mielestäni esimerkiksi Räikkönen on uudella urallaan kärsinyt tästä, että on nuoremmat ajavat huomattavasti aggressiivisemmin.

Seuraavaksi voisi puhua aikakautta leimaavista upeista autoista. V10-moottorit kuulostivat upeilta ja autot näyttivät siltä, miltä F1-autojen kuuluukin näyttää. Mutta radalla nämä autot vasta pääsivätkin oikeuksiinsa. Kevyet autot olivat erittäin ketteriä ja nykyaikaan verrattuna pienillä siivillä pystyi kuitenkin pääsemään kunnioitettaviin G-voimiin. Nämä pienet kuormitukset mahdollistivat ajan urarenkaillekin erittäin pehmeän kumiseoksen ja siten erinomaisen mekaanisen pidon. Välillä autot käyttäytyivät hitaissa mutkissa kuin mikroautot verrattuna nykyajan panssarivaunuihin. Kuljettaja nopealla liikkeellä kiersi auton ja sitten kun rengas nappasi kiinni radan pintaan se oli taas menoa. Kuljettajien välillä pystyi myös näkemään myös ajotyylieroja, mitkä ovat nykyään paljon marginaalisempia. Autot myös mahtuivat pienille radoille paljon nykyistä paremmin ja erityisesti Monacon GP 2005 yllätti hyvällä kilvanajollaan.

Koska autot olivat aerodynaamisesti huomattavasti yksinkertaisempia, pystyi niillä myös seuraamaan toisia huomattavasti lähempää. Hyvin usein kuljettajat olivat imuetäisyydellä jatkuvasti ja täten pienikin virhe suoralle tultaessa tai vähän isompi missä tahansa muualla tiesi lähes automaattisesti paikan menetystä. Joskin täytyy todeta, että 2003 kaudella kilvanajo oli mielestäni huomattavasti parempaa kuin 2005. En tiedä johtuuko se vain koosteen leikkauksesta vai oliko parin kauden välillä tehdyillä sääntömuutoksilla niin iso ero. Ei nämäkään autot täysin ongelmattomia olleet ja kyllä itse ottaisin niistä luistoneston ja muut launch controllit pois, mikäli saisin päättää.

Muita sekalaisia huomioita mitkä ovat mielestäni muuttuneet paljon. Ensimmäisenä yksi iso asia, mikä on muuttanut kilpailujen kulkua ja niihin liittyvää jännitystä ovat keskeytykset. Ennen moottorit paukkuivat, tuli kolareita ja omia ajovirheitä. Nykyään se ei ole mikään erikoisuus, vaikka kaikki autot ajaisivat ongelmitta maaliin. Mielestäni enemmän huono juttu, sillä kyllähän tekniset viat toivat kisoihin aika isoja draaman käänteitä, mutta myös jännitystä. Toisena kuljettajien fyysinen koettelu. Nykyään kuljettajat nousevat autoistaan raikkaina ja melkein voisi sanoa levänneinä. Ennen kuljettajat vaikuttivat olevan aivan puhki kilpailujen jälkeen ja esimerkiksi Alonso oli naama aivan kalpeana podiumilla Malesiassa 2003. Vaikkakin kuljettajat ovat nykyään varmasti kovemmassa kunnossa kuin koskaan, niin sanoisin ettei heiltä vaadittu kestävyys myöskään ole enää samalla tasolla, kun kilpailut ajellaan puolikaasulla ja vanhojen autojen raaka hyökkäys on vaihtunut nykyajan huomattavasti sivistyneempään etenemiseen. Tämänkin sanoisin olleen ennen paremmin, sillä kyllähän fyysinen väsymys näkyy kuljettajan ajossa ja virheet luovat tilanteita. Lisäksi merkittävä huomio on, että ennen ei ollut yhtä nöpönuukaa olosuhteiden kanssa, vaan ajettiin myös vähän kovemmalla sateella eikä ihan jokaisesta töyssystä jaksettu kitistä.

Jotain hyvääkin on tapahtunut. Itse en esimerkiksi pitänyt 2005 lainkaan sen aikaisesta moottorisäännöstä, jossa yhdellä moottorilla piti pärjätä kaksi viikonloppua ja mikäli moottori laukesi esimerkiksi harjoituksissa, meni koko viikonloppu käytännössä pilalle. Vaikka nykyisetkin kiintiöt ovat mielestäni aikalailla yliammuttuja, on koko kauden kattava kiintiö mielestäni huomattavasti elegantimpi tapa rajoittaa moottorien käyttöä. Myös turvallisuus on parantunut ja esimerkiksi nykyään näkee varsin harvoin takasiiven lentävän irti tai muun mekaanisen vian aiheuttavan onnettomuuden. Samoin esimerkiksi turva-autosäännöt ovat mielestäni nykyään huomattavasti paremmat kuin ennen, joskin välitankkausten takia turva-autojen merkityskin oli huomattavasti korkeampi kuin nykyään.

2005 oli mielestäni uuden ajan alku F1:ssä muutenkin kuin siirtyminen V8-moottoreihin. 2005 oli viimeinen vuosi, kun Minardin ja Jordanin kaltaiset pienet yksityistallit olivat sarjassa mukana, joiden lisäksi BMW osti Sauberin itselleen. Näidenkin kahden kausikoosteen aikana puhuttiin useasti sarjan kustannuksista ja mielestäni näiden pienten tallien siirryttyä muiden omistukseen F1:stä kuoli pieni osa sen DNA:ta. 60-luvulta lähtien sarja oli kuitenkin täynnä, jos jonkinmoisia oman elämänsä insinöörejä talleineen, joille racing oli enemmän elämäntapa kuin tapa saada rahaa, näkyvyyttä tai hetken hupia.

Maailman ja autoalan muuttuessa F1:n tulisi mielestäni miettiä DNA:taan uusiksi. Tuleeko F1:n olla teknologian terävintä kärkeä ja autonvalmistajien testialusta vai ovatko nykyajan liikenteen tarpeet liian erilaisia, jotta niitä voitaisiin järkevästi soveltaa myös kuninkuusluokassa vai pitäisikö esimerkiksi Formula E:n toimia F1:n mantelin perijänä uuden teknologian laboratoriona? Itse en usko, että F1 voi enää montaa vuotta perustella edustavansa autoilun korkeinta teknologiaa vaan sen tulisi enemmänkin löytää roolinsa showna, sirkuksena ja huippu-urheiluna kuin tekniikan edelläkävijänä. Tämä ei tarkoita, etteikö sarjan tulisi suhtautua vakavasti myös omaan ekologisuuteensa, mutta se onnistuu huomattavasti tehokkaammin muilla konsteilla kuin bensaa säästelemällä.

Oma johtopäätös näkemästäni on, että F1 todellakin oli parempaa ennen. Nykyään voidaan ehkä mässäillä suuremmilla ohitusmäärillä, mutta niissä on usein hyvin teennäinen maku. Murray Walkerin kuuluisa sanonta: ”Anything can happen in Formula 1 and it usually does”, tulisi nykypäivänä muuttaa muotoon: ”Anything can happen in Formula 1 but it usually doesn’t”. Autoista ei voi puhua edes samana päivänä ja laji on muuttunut mielestäni liian steriiliksi. Pieniä asioita, kuten aika-ajojärjestelmä voidaan muuttaa käytännössä ilmaiseksi, mutta isompiakin muutoksia vaaditaan enkä ole varma onko kauden 2022 autot riittävän suuri askel vai pelkkä laastari vanhoille ongelmille. Tämän tauon aikana F1:n tulisi taloudellisten ratkaisuiden lisäksi miettiä myös omaa identiteettiään. Mikäli autonvalmistajat päättävät viime laman tapaan lähteä menemään, onko enää mitään järkeä ylläpitää turhan kalliita, monimutkaisia ja painavia hybridijärjestelmiä vai olisiko syytä yksinkertaistaa ja siirtyä enemmän puhtaan kilvanajon kuin teknologian sarjaksi.
"Aerodynamics are for people who can't build engines" -Enzo Ferrari

Avatar
Osku90
Weltmeister
Viestit: 6040
Liittynyt: Su Touko 13, 2012 21:54
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Ennen oli paremmin

Viesti Kirjoittaja Osku90 » Su Huhti 12, 2020 22:13

Oli ne aikoja. 2005 autot olivat äärimmäisen kauniita ja ehkä edelleen kaikkien aikojen nopeimpia. Toki silloiset renkaat eivät antaneet mahdollisuutta ulosmitata kaikkea potentiaalia.

2003 kolme kuljettajaa kolmesta tallista taisteli mestaruudesta kalkkiviivoille asti. 2005 kauden aika-ajoformaatti oli hyvin yllätyksellinen ja siitä hyvänä osoituksena Australian GP, jonka Q1ssä satoi vettä. Alonso ja Räikkönen valahtivat häntäpäähän, kun Fisico ajoi paalulta voittoon. Ranskassa taisi Q1ssä (jonka aikoja ei kauden siinä vaiheessa enää otettu lukuun) Minardi-duo olla kärjessä.

Ja edelleen: välitankkaukset. Voi pojat, että niitä on ikävä.
Jules Bianchi, you'll always race in our hearts! #CiaoJules

Avatar
tietäjä3000
Mestarikandidaatti
Viestit: 3014
Liittynyt: Ma Tammi 06, 2014 21:24

Re: Ennen oli paremmin

Viesti Kirjoittaja tietäjä3000 » Su Huhti 12, 2020 22:53

Osku90 kirjoitti:
Su Huhti 12, 2020 22:13
Oli ne aikoja. 2005 autot olivat äärimmäisen kauniita ja ehkä edelleen kaikkien aikojen nopeimpia. Toki silloiset renkaat eivät antaneet mahdollisuutta ulosmitata kaikkea potentiaalia.

2003 kolme kuljettajaa kolmesta tallista taisteli mestaruudesta kalkkiviivoille asti. 2005 kauden aika-ajoformaatti oli hyvin yllätyksellinen ja siitä hyvänä osoituksena Australian GP, jonka Q1ssä satoi vettä. Alonso ja Räikkönen valahtivat häntäpäähän, kun Fisico ajoi paalulta voittoon. Ranskassa taisi Q1ssä (jonka aikoja ei kauden siinä vaiheessa enää otettu lukuun) Minardi-duo olla kärjessä.

Ja edelleen: välitankkaukset. Voi pojat, että niitä on ikävä.
Joo, 2003 oli todella tasainen kausi kärjen osalta ja lisäksi Renault kykeni osakilpailuvoittoihin. Lisäksi erityisesti Webber Jaguarilla onnistui usein ajamaan lähtöruudukossa isojen poikien väliin ja ihan normaalioloissa ei ollut mitenkään omituista, että tallin toinen kuljettaja lähti kärkikolmikosta ja toinen keskipakasta. 2005 oli joo alkukaudesta varsin omituinen aika-ajoformaatti, kun ajettiin kaksi kierrosta, toinen tyhjällä tankilla ja toinen kisabensoilla ja ne laskettiin yhteen. Kyllähän se aika-ajon idea mielestäni siinä hieman kärsi ja ihan fiksua oli palata varsin nopeasti takaisin yhteen kierrokseen, mutta olihan siinä kaksi kertaa enemmän mahdollisuuksia tehdä virheitä tai käydä huono flaksi olosuhteiden kanssa.

Itseasiassa tuo Minardien 1-2 Q1 oli vuonna 2003 Ranskassa, jolloin perjantain aika-ajossa ajettiin kilpaa ajojärjestyksestä lauantaille, joka sitten ratkaisi lähtöjärjestyksen sunnuntaille. Uskomatonta, että olin tuohon aikaan 7 - 8-vuotias ja silti kykenen muistamaan tuollaisen asian. Kai se tuli niin puskista :D Piti ihan tarkistaa Wikipediasta ja tosiaan kuivuvalla radalla Minardit tykittivät kärkiajat, mutta ikävä kyllä Wilsonin suoritus hylättiin alipainon takia. No aika raju paluu todellisuuteen oli kuitenkin lauantaina edessä, sillä Minardit valtasivat totutusti takarivin.

Mä en jaksa edes laskea, kuinka usein mä olen täälläkin kaipaillut välitankkauksia takaisin. Jostain syystä siitä on tullut ihan täysi tabu, vaikka esimerkiksi kaikki kuljettajat niistä pitivät. Turvallisuus on toki aina validi argumentti ja kyllähän noissa koosteissakin näki muutamia tilanteita, joissa autot syttyivät varikolla tuleen, mutta yleensä kyseessä ei ollut mitään dramaattista. Ihmettelen myös taas kerran, miten IndyCar pystyy suorittamaan välitankkauksen turvallisesti täysin alkeellisella varustuksella, mutta teknologian terävintä huippua edustava F1 ei jostain käsittämättömästä syystä kykene lisäämään polttoainetta autoihinsa turvallisesti.
"Aerodynamics are for people who can't build engines" -Enzo Ferrari

Avatar
Osku90
Weltmeister
Viestit: 6040
Liittynyt: Su Touko 13, 2012 21:54
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Ennen oli paremmin

Viesti Kirjoittaja Osku90 » Ma Huhti 13, 2020 8:39

No mäkin rupesin empimään päässäni tota vuotta, mutta sitten en enää muistanut mikä aika-ajoformaatti oli 2003.

Muistan joo, että toisen Minardin aika hylättiin ja Paul Stoddard piti sitä hyvänä asiana. Saivat lauantaille toisen auton radalle ekana ja toisen vikana. Aika hyvät asetelmat jos säätila olisi muuttunut. Rata pysyi kuitenkin kuivana koko session.

2003 kaudesta mieleen tulee tietenkin täysin sekopäinen Brasilian GP, jossa kolmosmutka söi kuljettajan toisensa perään, Barrichellolta loppui bensa selkeältä kärkipaikalta ja lopulta kisa keskeytettiin Webberin ja Alonson onnettomuuksien jälkeen. Podiumilla nähtiin kaksi kuskia ja hekin väärillä paikoilla. Lopulta se jäi Jordan-tallin viimeiseksi ja Fisichellan ensimmäiseksi voitoksi.

Muistan myös, että Indyssä Montoya sai jonkun täysin naurettavan rangaistuksen ja hän putosi MM-taistelusta. Sitä pidettiin silloin räikeänä esimerkkinä Ferrarin nauttimasta erityisasemasta muihin verrattuna. Tarkemmin en tapausta ulkoa muista.

Unkarissa ja Saksassa nähtiin muuten aivan upeat rengas rengasta vasten -taistelut Räikkösen ja Montoyan kesken. Varmaan löytyy tubesta.
Jules Bianchi, you'll always race in our hearts! #CiaoJules

Avatar
mr-nobody
Foorumin Vetomies 2014 & 2015 & 2016
Viestit: 7097
Liittynyt: Ti Syys 25, 2012 22:11
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ennen oli paremmin

Viesti Kirjoittaja mr-nobody » Ma Huhti 13, 2020 12:45

2002 taisi olla nuo em. Räikkösen ja Montoyan Saksan ja Unkarin väännöt.

Mutta täytyy kyllä sanoa että kaipauksella muistelee noita aikoja.

Toivottavasti joskus nuo välitankkaukset vielä paluun tekisi.

Viime kaudella etenkin Singaporessa jäi alkukisasta mieleen, kun Leclercin johdolla ajettiin ihan kävelyvauhtia ja säästettiin rengasta. Ei tuollaista 2000 luvun alkupuolella nähty.

Avatar
tietäjä3000
Mestarikandidaatti
Viestit: 3014
Liittynyt: Ma Tammi 06, 2014 21:24

Re: Ennen oli paremmin

Viesti Kirjoittaja tietäjä3000 » Ma Huhti 13, 2020 14:21

Osku90 kirjoitti:
Ma Huhti 13, 2020 8:39
2003 kaudesta mieleen tulee tietenkin täysin sekopäinen Brasilian GP, jossa kolmosmutka söi kuljettajan toisensa perään, Barrichellolta loppui bensa selkeältä kärkipaikalta ja lopulta kisa keskeytettiin Webberin ja Alonson onnettomuuksien jälkeen. Podiumilla nähtiin kaksi kuskia ja hekin väärillä paikoilla. Lopulta se jäi Jordan-tallin viimeiseksi ja Fisichellan ensimmäiseksi voitoksi.

Muistan myös, että Indyssä Montoya sai jonkun täysin naurettavan rangaistuksen ja hän putosi MM-taistelusta. Sitä pidettiin silloin räikeänä esimerkkinä Ferrarin nauttimasta erityisasemasta muihin verrattuna. Tarkemmin en tapausta ulkoa muista.
Tuo Brasilian GP 2003 oli kyllä huikea kilpailu ja tapahtumia ja draamaa riitti. Jopa itse Schumacher todettiin tavalliseksi kuolevaiseksi ja pelkät highlightit sai tuntemaan myötätuntoa Barrichelloa kohtaan. Lopultahan Fisichella nousi kärkeen ja kerkesi juuri aloittaa kierroksen ennen punaisia lippuja, joka sinetöi hänen voittonsa. Tähtien oikeaa asentoa painottaakseen Jordan syttyi vielä tuleen eikä olisi siis kestänyt enää kierrostakaan pidemmälle. Myöhemmin auton suunnittelija Gary Anderson vitsaili, että auto taisi itsekin tiedostaa kuinka huono oli. Ymmärsin myös että 2003 olisi ollut sääntö, joka salli vain yhden saderengasmallin viikonlopulle. Ei siis ollut erikseen väli- ja sadekelin renkaita vaan se oli joko tai. Jotenkin ihmeessä niillä kuitenkin pystyttiin ajamaan ja Pirellillä voisi olla kevyt itsetutkiskelun paikka.

Tuo Indyn kisakin oli aika tapahtumarikas ja siinä oikein kulminoitui rengassodan vaikutus formuloihin, kun vaihtelevissa olosuhteissa välillä Michelinit olivat ylivertaiset ja välillä Bridgestonet. Erityisesti Montoya pystyi ovaalikokemuksellaan vetämään aika jäätäviä suorituksia viimeisessä mutkassa ja nopeusero hänen ja Brikkareilla ajaneen Schumacherin oli paikoitellen valtava. Ja samaa mieltä olen tuosta kolarista. Nykyisellä tuomarilinjalla en tosin osaa sanoa juuta tai jaata, mikä olisi ollut ratkaisu, mutta mielestäni Barrichello sai syyttää itseään osumasta ennemmin kuin Montoyaa. Vaikka noihin aikoihin tapahtui mielestäni yhtä paljon pikku osumia kuin nykyään tuo taisi olla ainoa kerta kun niistä jaettiin rangaistus. Homma tuntui hieman letkeämmältä ja tuomariston sijasta kuljettajat kunnioitti enemmän toisiaan.

2003 oli erittäin mielenkiintoinen ja tapahtumarikas kausi. Mestaruustaiston kannalta samaa luokkaa kuin 2010, kolmen eri tallin kuljettajilla mahdollisuus mestaruuteen ja pakka sekoittui jatkuvasti uusiksi. Täytyy sanoa, että yksi parhaista kausista F1:ssä ikinä ja kun huomioi vielä ne autot millä ajettiin, niin kenties se kaikkein paras, vaikka jälkikäteen onkin vaikea olla täysin objektiivinen. 2005 oli mielestäni hieman pettymys. Toki siinä oli melko isot sääntömuutokset, jotka levittivät pakkaa ja Ferrari oli käytännössä ainoa Bridgestonen talli, joten pakan sekoittumista ei tullut siltäkään kannalta. Oli sielläkin toki ne kohokohdat kuten Suzuka, joka on yksi kaikkien aikojen parhaista kilpailuista ikinä, mutta jotenkin jäi vähän hajuton, mauton ja väritön fiilis koko kaudesta, jos sitä vertaa vuoteen 2003.
mr-nobody kirjoitti: Toivottavasti joskus nuo välitankkaukset vielä paluun tekisi.

Viime kaudella etenkin Singaporessa jäi alkukisasta mieleen, kun Leclercin johdolla ajettiin ihan kävelyvauhtia ja säästettiin rengasta. Ei tuollaista 2000 luvun alkupuolella nähty.
Joo tuo Singapore ole melkoista taktista pelleilyä suoraan sanoen ja toisaalta kun ohittaminen on etenkin kärjessä niin vaikeaa, niin tuollainen hidastelu on helppoa. Kyllähän sekin lopulta kosahti Leclercille omaan nilkkaan, kun Vettel onnistui kierroksen aikana tekemään neljän sekunnin undercutin.

Itselle jäi erityisesti Monaco 2005 mieleen ja se oli sellainen kisa, millainen autourheilun kuninkuusluokan kruununjalokiven kuuluukin olla. Myös 2004 taisi olla hyvät karkelot ruhtinaskunnassa kun Trulli voitti. Kyllähän 2017 sääntömuutokset oli aikalailla se viimeinen naula Monacon arkkuun, autot ei vaan yksinkertaisesti meinaa mahtua sinne. Muutenkin Monacosta on nykyään hävinnyt se suurin haaste, kun kilpailut mennään läpi hissutellen ja huomaahan sen esimerkiksi siitä, että harvemmilla kilpailu päättyy enää kaiteisiin.

Autot ovat muutenkin muuttuneet enemmänkin panssarivaunuiksi sitten välitankkauksen poiston, kun isot polttoainetankit piti mahduttaa autoihin ja kompensoimaan tätä vahvistamalla kantavia osia. Jos nykyinen 110 kg tankki korvattaisiin esimerkiksi 70 kg tankilla voitaisiin, koko auto voitaisiin suunnitella suunnitella kantamaan 40 kg vähemmän kuormaa ja lyhentääkin vähintään 10 cm. Ei ainakaan haittaisi yhtään Monacossa tai Singaporessa ajamista.
"Aerodynamics are for people who can't build engines" -Enzo Ferrari

Avatar
Osku90
Weltmeister
Viestit: 6040
Liittynyt: Su Touko 13, 2012 21:54
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Ennen oli paremmin

Viesti Kirjoittaja Osku90 » Ma Huhti 13, 2020 14:35

tietäjä3000 kirjoitti:
Ma Huhti 13, 2020 14:21
Lopultahan Fisichella nousi kärkeen ja kerkesi juuri aloittaa kierroksen ennen punaisia lippuja, joka sinetöi hänen voittonsa. Tähtien oikeaa asentoa painottaakseen Jordan syttyi vielä tuleen eikä olisi siis kestänyt enää kierrostakaan pidemmälle. Myöhemmin auton suunnittelija Gary Anderson vitsaili, että auto taisi itsekin tiedostaa kuinka huono oli.
Samassa kisassa aiemmin Fisin tallikaverin Ralph Firmanin autosta irtosi muistaakseni takasiipi ihan itsestään. Talli harkitsi vakavasti myös toisen auton keskeyttämistä varotoimena.
Jules Bianchi, you'll always race in our hearts! #CiaoJules

Avatar
tietäjä3000
Mestarikandidaatti
Viestit: 3014
Liittynyt: Ma Tammi 06, 2014 21:24

Re: Ennen oli paremmin

Viesti Kirjoittaja tietäjä3000 » Ma Huhti 13, 2020 14:52

Osku90 kirjoitti:
Ma Huhti 13, 2020 14:35
tietäjä3000 kirjoitti:
Ma Huhti 13, 2020 14:21
Lopultahan Fisichella nousi kärkeen ja kerkesi juuri aloittaa kierroksen ennen punaisia lippuja, joka sinetöi hänen voittonsa. Tähtien oikeaa asentoa painottaakseen Jordan syttyi vielä tuleen eikä olisi siis kestänyt enää kierrostakaan pidemmälle. Myöhemmin auton suunnittelija Gary Anderson vitsaili, että auto taisi itsekin tiedostaa kuinka huono oli.
Samassa kisassa aiemmin Fisin tallikaverin Ralph Firmanin autosta irtosi muistaakseni takasiipi ihan itsestään. Talli harkitsi vakavasti myös toisen auton keskeyttämistä varotoimena.
Itseasiassa Firmanin auton etupyörän ripustukset pettivät itsessään, ei takasiipi. Takasiipi lensi sitten myöhemmin Hungaroringillä ja Firman loukkasi jalkaansa sen verran, että kotiyleisön oma poika Zsolt Baumbartner pääsi ajamaan GP-debyyttinsä. Mutta varmasti on käyty tallissa tuon jälkeen keskusteluja siitä, onko toista autoa turvallista pitää radalla. Hyvin kyllä muistat, täytyy hattua nostaa.
"Aerodynamics are for people who can't build engines" -Enzo Ferrari

Avatar
Osku90
Weltmeister
Viestit: 6040
Liittynyt: Su Touko 13, 2012 21:54
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Ennen oli paremmin

Viesti Kirjoittaja Osku90 » Ma Huhti 13, 2020 15:08

Tuntuu vaan, että kaikissa muistoissa on joku detalji pielessä. Vuosiluvut tai hajonneet osat :D
Jules Bianchi, you'll always race in our hearts! #CiaoJules

Vastaa Viestiin