Bruce Leslie McLaren (30.8.1937 - 2.6.1970)

Valvoja: Osku90

Avatar
Osku90
Weltmeister
Viestit: 6040
Liittynyt: Su Touko 13, 2012 21:54
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Bruce Leslie McLaren (30.8.1937 - 2.6.1970)

Viesti Kirjoittaja Osku90 » Pe Touko 15, 2020 23:57

Kesäkuun toinen päivä tulee kuluneeksi 50 vuotta uusiseelantilaisen kilpa-autoilijan, suunnittelijan ja tallin omistajan kuolemasta. Siksi julkaisen tämän kirjoituksen yhdestä F1-historian merkittävimmistä, mutta kuitenkin nykyään aika tuntemattomasta miehestä.

Alku

Bruce McLaren syntyi Aucklandissa ja hänellä diagnosoitiin harvinainen Perthesin tauti vasemmassa lonkassa, jonka vuoksi vasen jalka oli oikeaa lyhyempi. Brucen isä Les McLaren kilpaili harrastusmielessä moottoripyörillä, mutta vaihtoi autoihin jo ennen Brucen syntymää tapahtuneen loukkaantumisen vuoksi. Nuori Bruce viettikin kaiken vapaa-aikansa autopajalla pyörien ja kasvattaen intohimoaan autourheilua kohtaan.

Les McLaren kunnosti vanhan Austin 7 Ulsterin, jolla 14-vuotias Bruce osallistui ensimmäiseen hillclimb-kilpailuunsa. Kaksi vuotta myöhemmin Bruce osallistui ensimmäisiin kunnon ratakilpailuihin ja näytti talenttinsa. Auto vaihtui Austinista Ford 10 kautta Austin-Healey'n ja sitten Formula 2-luokan Cooper Climaxiin. Hän hallitsi auton välittömästi niin hyvin, että sijoittui kaudella 1957-1958 Uuden-Seelannin mestaruussarjassa toiseksi.

McLarenin esitykset Uuden-Seelannin mestaruussarjassa herättivät australialaisen Jack Brabhamin mielenkiinnon. Selkeän potentiaalinsa vuoksi Uuden-Seelannin autourheiluliitto valitsi Brucen "Driver to Europe" -ohjelmaan, jonka tarkoitus oli antaa lupaaville Kiwi-kuljettajille vuoden mittainen kokemus maailman parhaiden kanssa kilpailemisesta. McLaren oli ensimmäinen tähän ohjelmaan valittu kuljettaja ja häntä seurasi myöhemmin muita kuljettajia, kuten tuleva vuoden 1967 maailmanmestari Denny Hulme. McLaren siirtyi Cooper-talliin, jossa kilpaili F2-sarjassa. Hän pääsi kuitenkin osallistumaan kaudella 1958 myös F1-osakilpailuun Nürburgringillä, sillä pitkällä radalla oli mahdollista ajaa samanaikaisesti sekä F1 että F2 luokkien osakilpailut. McLaren hämmästytti moottoriurheilupiirejä ajamalla F2-luokan voiton ja samalla sijoittuen peräti viidenneksi myös F1-luokan kilpailussa, jossa mukana olivat maailman parhaat kuljettajat.

Formula 1

McLaren siirtyi Cooperin F1-talliin kaudeksi 1959 Jack Brabhamin tallitoveriksi ja voitti kauden päättäneen Yhdysvaltain GP:n 22 vuoden ja 104 päivän iässä, ollen siihen asti nuorin GP-voittaja. Ennätys, jonka tulisi rikkomaan Fernando Alonso vasta 44 vuoden kuluttua. MM-sarjassa McLaren sijoittui kuudenneksi Brabhamin viedessä mestaruuden. McLarenin onnistui voittaa myös seuraava kilpailu, eli kauden 1960 avauskisa Argentiinassa. Voitto jäi kauden ainoaksi, mutta viisi muuta podiumsijaa takasivat hänelle MM-hopean jälleen Brabhamin jälkeen. Seuraavaa voittoa saatiin odottaa kauden 1962 tarunhohtoiseen Monacon GP'hin, jonka voittoon hän nousi vain seitsemän kierrosta ennen maalia, kun tuolloin vasta ensimmäistä Monacon kruunuaan jahdannut Graham Hill, joutui keskeyttämään moottoririkon seurauksena. McLaren nappasi viisi podiumia ja MM-pronssin Graham Hillin ja Jim Clarkin perässä.

Oma yritys

1963 Bruce halusi osallistua Australian Tasmania-sarjan kilpailuihin ja pyysi Cooperilta sinne autoa. Tallin omistaja Charles Cooper kuitenkin vaati autossa käytettävän F1:n 1,5 litraista moottoria, kun Tasmania-sarjassa olisi sallittu 2,5 litraisetkin. McLaren päätti perustaa oman tallin, Bruce McLaren Motor Racing Ltd:n (BMMR), jotta hän ja F1 tiimikaveri Timmy Mayer voisivat osallistua sarjaan räätälöidyillä Coopereilla. McLaren voitti sarjan vuonna 1964, mutta Timmy menehtyi sarjan päätöskilpailun harjoituksissa sattuneessa onnettomuudessa.

Bruce pyysi apua Timmy Mayerin veljeltä Teddyltä Zerex-urheiluauton ostamiseen Roger Penskeltä. Teddy ja Bruce alkoivat käydä keskusteluja liikekumppanuudesta ja lopulta Teddy Mayer osti BMMR:n osakkeita.

McLaren kilpaili vielä kaudet 1963-1965 Cooperilla jääden ilman voittoja ja nousten palkintosijalle kaikkiaan kuusi kertaa.

McLaren valmisti ensimmäisen kilpa-autonsa vuosi perustamisensa jälkeen 1964. Auto oli tyyppimerkiltään M1A, jolla hän kilpaili urheiluautosarjoissa Englannissa sekä Amerikassa. M1A:n seuraajalla M1B:llä otettiin osaa CanAm-sarjaan, jossa tallista muodostui sarjan historiassa ylivoimainen. 43 voittoa on täysin ylivertainen suoritus muihin verrattuna ja talli voitti viisi peräkkäistä mestaruutta kausina 1967-1971 kuljettajinaan Bruce McLaren, Denny Hulme ja Peter Revson.

Formula ykkösissä McLaren-talli esiintyi ensimmäistä kertaa kauden 1966 avausosakilpailussa Monacossa, jossa kilpailu päättyi öljyvuotoon yhdeksän kierroksen jälkeen. Auto oli tyyppimerkiltään M2B ja sen oli suunnitellut Robin Herd, mutta huonot moottorivalinnat pilasivat suoritustason. Autossa käytettiin Fordin Indianapolis 500 -moottoria sekä Serenissima V8:aa, jolla McLaren saavutti ensimmäisen pisteensä Britannian GP:ssä. Molemmat moottorit olivat alitehoisia ja epäluotettavia. Kaudella 1967 Bruce päätti käyttää BRM:n V12 moottoreita, mutta moottorin viivästyksen vuoksi talli joutui käyttämään räätälöityä F2-autoa ja parhaaksi tulokseksi jäi Monacon neljäs sija.

Ajettuaan tallinsa ainoaa autoa kahtena kautena, Bruce sai kaudeksi 1968 tallitoverikseen edellisenä vuonna 1967 mestaruuden Brabham-tallin autolla voittaneen maanmiehen Denny Hulmen, joka ajoi McLarenia jo CanAmissakin. Sen vuoden M7A oli viimeinen Herdin suunnittelema ja siihen tuotti voiman Cosworthin DFV-moottori, josta tulisi lopulta legendaarinen moottorityyppi. Bruce voitti MM-sarjan ulkopuolisen kilpailun Brands Hatchissa ja Hulme Silverstonessa. McLaren-tallin ensimmäinen MM-osakilpailuvoitto tuli tallin perustajan ajamana Belgiassa. Kun Hulme voitti myöhemmin kaksi kilpailua Italiassa ja Kanadassa, talli ylsi valmistajien MM-sarjassa kunnioitettavalle 2. sijalle.

Kaudella 1969 Bruce saavutti kolme podiumia, mutta tallin seuraavaa voittoa saatiin odottaa kauden päätökseen Hulmen voitettua Meksikossa. Talli kokeili tuona vuonna myös nelivetoa, mutta kilpailussa sitä käytettiin ainoastaan kerran, kun Derek Bell keskeytti sillä Britannian GP:ssä. McLaren itse kuvaili nelivedolla ajamista, kuin yrittäisi kirjoittaa nimikirjoitusta, jonkun heiluttaessa kyynärpäätäsi.

Kausi 1970 alkoi lupaavasti, kun Hulme oli toinen Etelä-Afrikassa ja McLaren Espanjassa. Kesäkuussa McLaren oli testaamassa Goodwoodissa uutta Can-Am autoa, kun takakate irtosi itsestään kovassa vauhdissa. Downforcen kadottua äkisti, auto pyörähti ja osui kovalla vauhdilla toimitsijatorniin. Bruce McLaren menehtyi.

Perintö

Bruce McLarenin kuoleman jälkeen Teddy Mayer otti tallin haltuunsa ja hänestä tuli McLarenin pääomistaja sekä tallipäällikkö. Hulme jatkoi tallin kuljettajana tallikavereinaan Dan Gurney sekä Peter Gethin.

Kausina 1970-1973 voittoihin yllettiin ainoastaan neljästi, kun Hulme vei nimiinsä kauden 1972 Etelä-Afrikan ja 1973 Ruotsin GP:t, Peter Revsonin voitettua 1973 Britanniassa ja Kanadassa. Tallin kurssi kääntyi 1974, kun Hulmen rinnalle palkattiin ratamoottoripyöräilyn yhdeksänkertainen maailmanmestari Mike Hailwood sekä kauden 1972 mestaruuden Lotuksella nimiinsä vienyt Emerson Fittipaldi. Fittipaldi toi lopulta tallille sen ensimmäisen kuljettajien maailmanmestaruuden sekä myös ensimmäisen valmistajien tittelin.

Kauden 1975 jälkeen Fittipaldi lähti tallista yllättäen ja huippukuskien oltua jo kiinni sopimuksissaan Mayer kääntyi James Huntin puoleen. Lopulta Hunt onnistuikin voittamaan mestaruuden Niki Laudan lähes menetettyä henkensä Nürburgringillä. Valmistajien mestaruus meni kuitenkin Ferrarille.

Hunt onnistui voittamaan kolme kilpailu vielä seuraavana vuonna, mutta sen jälkeen tallin tuloskunto lähti rajuun laskuun, eikä kausina 1978-1980 ylletty kuin kahdesti kolmospallille John Watsonin toimesta.

Pääsponsori Philip Morris turhautui huonoon menestykseen ja pakotti Mayerin fuusioimaan tallinsa Ron Dennisin kipparoiman Project Four Formula 2 -tallin kanssa, jota Philip Morris myös sponsoroi. Project Fourilla oli töissä suunnittelija John Barnard, joka oli inspiroitunut hiilikuidun käyttämisestä autoissa, mutta heillä ei riittänyt raha tekniikan kehittämiseen. Lopulta kaudella 1981 fuusioitumisen ansiosta sai alkunsa McLaren MP4 (McLaren Project 4), jossa oli ensimmäinen hiilikuidusta valmistettu runko. John Watson voitti autolla Britannian GP:n samana vuonna.

Pian fuusioitumisen jälkeen McLaren-talli muutti Colnbrookista Wokingiin ja Dennis sekä Mayer jakoivat tallin johtotehtävät. Vuoteen 1982 mennessä Mayer oli kuitenkin poistunut ja hänen sekä toisen alkuperäisen osakkaan Tyler Alexanderin osakkeet oli ostettu uusien omistajien toimesta.

McLaren talli on nykyään F1-historian toiseksi menestynein. Edellä mainittujen mestaruuksien jälkeen talli on saavuttanut valmistajien mestaruuden kausina 1984, 1985, 1988, 1989, 1990, 1991 ja 1998. Kuljettajien mestaruuksia ovat juhlineet Fittipaldi ja Huntin lisäksi Niki Lauda (1984), Alain Prost (1985, 1986, 1989), Ayrton Senna (1988, 1990, 1991), Mika Häkkinen (1998, 1999) ja Lewis Hamilton (2008).
Jules Bianchi, you'll always race in our hearts! #CiaoJules

Avatar
tietäjä3000
Mestarikandidaatti
Viestit: 3014
Liittynyt: Ma Tammi 06, 2014 21:24

Re: Bruce Leslie McLaren (30.8.1937 - 2.6.1970)

Viesti Kirjoittaja tietäjä3000 » La Touko 16, 2020 8:47

Hyvän tekstin oot väsännyt ja tosiaan F1-historia ei juuri muista Brucea jostain syystä, vaikka menestynyt kuski olikin ja tärkeimpänä tietysti tuo oman tallin perustaminen. Kertoo kyllä osittain lahjakkuudesta, että pystyi ajamaan ensimmäisen voittonsa noin nuorena tuohon aikaan. Silloin kuljettajalla ei ollut insinöörilaumaa tukenaan, vaan kuljettajan kokemus ja tekninen taito ohjasivat tekemistä.
"Aerodynamics are for people who can't build engines" -Enzo Ferrari

Avatar
superzeppo
Tekninen tuki
Viestit: 14325
Liittynyt: Ma Maalis 05, 2012 19:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Bruce Leslie McLaren (30.8.1937 - 2.6.1970)

Viesti Kirjoittaja superzeppo » La Touko 16, 2020 8:59

Olen sitä ikäluokkaa, että McLaren on yksi iso talli ja sillä siisti. Pre-Senna historiasta ei ole paljon kerrottu. Skylla oli joskus 2013-2014 välissä muistaakseni joku juttu Brucesta jossain ennakkolähetyksessä, mutta enpä näköjään muistanut siitä paljon mitään.

Todella hieno teksti.

Avatar
Osku90
Weltmeister
Viestit: 6040
Liittynyt: Su Touko 13, 2012 21:54
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Bruce Leslie McLaren (30.8.1937 - 2.6.1970)

Viesti Kirjoittaja Osku90 » La Touko 16, 2020 9:33

Se on jännä, että miksi se oli juuri McLaren, joka noilta ajoilta selviytyi ja menestyi loistavasti. Pitänee joskus perehtyä toisen vastaavan, Brabhamin tarinaan. Brabhamillahan mestaruudet voitettiin vuosina 1966 (Brabham), 1967 (Hulme) ja 1981 sekä 1983 (Piquet).

Tuon jälkeen olikin sitten melko synkkää alamäkeä ja toiminta loppui muistaakseni vuoden 1992 jälkeen. Yhtä hyvin mielestäni myös Brabham voisi olla edelleen mukana ja McLaren unholassa.

Kenties Dennis onnistui vahvana johtajana pitämään tallin pinnalla ja oikeat avainhenkilöt palkkalistoilla, kun taas Brabhamin käyrä lähti laskuun heidän vahvan johtajansa Bernie Ecclestonen siirryttyä isompiin ympyröihin.

Nythän Jackin poika David Brabham on ostanut tallin nimen taas itselleen ja ilmeisesti jotain pientä kilpatoimintaakin on. Ei pitänyt mahdottomana loikkaa F1:eenkään, mikäli löytyy vaan järkevä yhteistyökumppani ja rahoitus.

Noita juttuja kun luki, niin tuntui olevan aika tiivis porukka tuo sen ajan australialais-uusiseelantilainen kuskiporukka. Brabham, McLaren, Hulme ja Amon tuntuivat ajavan kokoajan samassa tallissa ja myös toistensa talleissa.
Jules Bianchi, you'll always race in our hearts! #CiaoJules

BigBoss
Saunamajuri
Viestit: 8752
Liittynyt: Ma Maalis 12, 2012 17:14
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Bruce Leslie McLaren (30.8.1937 - 2.6.1970)

Viesti Kirjoittaja BigBoss » La Touko 16, 2020 17:54

Hyvä teksti, oli itselleni paljon uutta asiaa :peukku2: Oma syvempi tietämykseni formuloista alkaa jostain 90-luvun loppupuolelta, joten mukava lukea näitä vanhempiakin juttuja. Mielenkiinnolla kyllä luen, jos jatkossakin kirjoitat.

Avatar
Jamppa
Site Admin
Viestit: 47548
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Bruce Leslie McLaren (30.8.1937 - 2.6.1970)

Viesti Kirjoittaja Jamppa » La Touko 16, 2020 18:17

Oli kyllä hyvä kirjoitus :peukku2:

Vastaa Viestiin