Historia

Kaikenlaista keskustelua maan ja taivaan väliltä.
superzeppo
Tekninen tuki
Viesti:

Historia

Viesti Kirjoittaja superzeppo » La Touko 16, 2020 20:59

Voiko olla, ettei meillä ole erillistä historiaketjua?

History is the version of past events that people have decided to agree upon.

Sen jälkeen, kun koulun pakotettu historia loppui lukiossa, aloin itse tutkia menneisyyttä suurella mielenkiinnolla. Olisin ehkä jo lukiossa halunnut lukea enemmän historiaa, mutta se oli samana reaalipäivänä fysiikan kanssa, niin tuli skipattua. Suurimmat mielenkiinnonkohteet osuvat 1800- ja 1900-luvuille. Viime aikoina olen kuluttanut paljon ensimmäisen maailmansodan ajasta kertovaa sisältöä, mutta mielenkiinto on kääntymässä sitä edeltäneisiin aikoihin. 1. maailmansota oli valtava hyppäys yhteiskunnan kaikilla osa-alueilla, mutta mikä johti tuohon konfliktiin?

Onko täällä muita historiahulluja?

tietäjä3000
Mestarikandidaatti

Re: Historia

Viesti Kirjoittaja tietäjä3000 » La Touko 16, 2020 21:37

Historia on kyllä törkeän mielenkiintoinen aihe, mutta oma tutkimus keskittyy lähinnä erilaisiin YouTube-videoihin ja dokumentteihin, mitä sattuu tulemaan vastaan. Lukiossa jostain syystä meni historia aivan ohitse, vaikka muistan opettajan olleen koulun "paras".

Eikös ensimmäinen maailmansota käytännössä lähtenyt liikkeelle "aikapommista"? Saksa yhtenäistyi, mikä muokkasi Euroopan suurvalta rakenteita ja aiheutti jännitteitä, jotka sitten laukesivat Itävalta-Unkarin prinssin murhan seurauksena.
"Aerodynamics are for people who can't build engines" -Enzo Ferrari

superzeppo
Tekninen tuki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja superzeppo » La Touko 16, 2020 21:50

Aikapommi on kyllä mielenkiintoinen juttu. Eurooppa ajautui 1800-luvun aikana sellaiseen pattitilanteeseen, että mikä tahansa kipinä saattaisi käynnistää sodan. Itävalta-Unkari alkoi olemaan niin huonossa jamassa, että heidän oli pakko saada sota käyntiin ja tuo Franz Ferdinandin murha riitti, kun maan johtajat olivat sotahulluja. Kaikilla oli liittoja keskenään ja ehkä tärkein juttu oli Saksan aikojen saatossa kehittynyt suunnitelma sodan voittamiseksi. Schlieffen plan perustui siihen, että Ranska saadaan nopeasti pois pelistä ja sen jälkeen joukot voitiin kohdistaa hitaammin mobilisoivaan Venäjään, eikä jouduttaisi kahden rintaman sotaan. Siksi Saksan piti olla ensimmäinen, joka mobilisoi, ja siksi tuo tilanne oli niin räjähdysherkkä.

Haluaisin löytää jonkun laadukkaan dokkarin tai kirjan Bismarckista seuraavaksi, mutta en ole vielä ehtinyt perehtyä. Olen kuullut, että hän lopulta ajoi Euroopan tuohon tilanteeseen äärimmäisen monimutkaisella diplomatiallaan. Hänen seuraajansa sitten eivät enää osanneet jatkaa sitä diplomatiaa.

Jamppa
Site Admin

Viesti Kirjoittaja Jamppa » La Touko 16, 2020 22:03

Hyvä aihe :peukku2:

Tästä riittää juttua.

BigBoss
Saunamajuri

Viesti Kirjoittaja BigBoss » La Touko 16, 2020 22:17

Minustakin historia on valtavan kiinnostava aihe. Joskin oma suurin mielenkiintoni kohdistuu paljon kauemmas historiaan, jonnekin muinaiseen Egyptiin, muinaisiin kulttuureihin, jääkauteen ja dinosauruksiin asti.

En koskaan ennen oikein ole näistä maailmansodista niin innostunut, mutta kun käytiin viime kesänä Berliinissä niin joku kipinä siihenkin aiheeseen syttyi, kun siellä on niin paljon sen ajan historiaa. Paljon olisi kiinnostavia aiheita mistä lukea, pitäisi vaan raahautua kirjastoon etsimään jotain sopivaa. Ja toki katsella erilaisia dokkareita.

Dino246
Mestarikandidaatti

Viesti Kirjoittaja Dino246 » Su Touko 17, 2020 8:41

Historia on kyllä aina kiinnostanut, ja oikeastaan sitä enemmän mitä enemmän ikää tulee. Sinänsä jännä että koulussa, erityisesti yläasteella, historian numero oli aina se todistuksen huonoin, mutta se johtui ehkä enemmän opettajasta kuin itse aineesta. Minun piti vaan saada tutustua historiaan omilla ehdoillani ja omalla tavallani. Koulun jälkeen on kyllä tosiaan kotikirjaston historiahylly paisunut paisumistaan, ja kun vaimollakin oli vielä yliopistossa pääaineena historia niin tuo osasto ei ole pelkästään minun varassani.

Minulla ehkä se suurin kiinnostuksen aihe on ollut lähihistoriassa, eli 1900-luvun tapahtumissa, mutta kyllä myös vanhempi historia kiinnostaa, ja aina tulee jotain uusia kiinnostuksen kohteita. II maailmansota ja holokausti ovat ne mistä olen varmaan eniten ahminut tietoa kun minua on aina kiinnostanut myös ihmisen käyttäytyminen poikkeuksellisissa tilanteissa ja noista ajoista on kirjoitettu niin paljon, mutta koko ajan löytyy uusia mielenkiintoisia aiheita muiltakin ajanjaksoilta.

Yksi hyvä kimmoke uusille kiinnostuksen aiheille on Tieteen Kuvalehden Historia -lehti joka minulle on tullut pitkään. Siinä on aika monipuolisesti juttua eri ajanjaksoilta ja erilaisista tapahtumista, ja moneen mielenkiintoiseen aiheeseen olen tuon lehden kautta törmännyt. Lehdessä aihetta tietysti joutuu käsittelemään vähän suppeammin joten noista jutuista itsessään ei välttämättä kovin laajaa kuvaa irti saa, mutta nuo jutut on toimineet monen aiheen kohdalla kimmokkeena alkaa tutkimaan aihetta lisää.

Jamppa
Site Admin

Viesti Kirjoittaja Jamppa » Su Touko 17, 2020 8:49

Toinen maailmansota on kyllä se mikä eniten itseä historiassa kiinnostaa. Myös Venäjän historia kiehtoo. Aika paljon on tullut etsittyä tietoa noista.

Myös Suomen historiaan on tullut tutustuttua aika laajalti.

Tuossa ennen kun kävin usein kreikassa lomalla niin tutustuin paljon Kreikan historiaan. Joka reissulla tuli ainakin yhdessä museossa käytyä ja paljon tuli käytyä historiallisissa paikoissa. Kreikan mytologiaan myös luin.

Nuo aiheet on aika pitkälti tullut koluttua vaikka toki niistä vielä paljon lisää tietoa saisi. Olen tässä miettinyt, että mikä olisi se seuraava aihe mihin paneutuisin.

superzeppo
Tekninen tuki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja superzeppo » Su Touko 17, 2020 10:15

Egyptin ja Kreikan historiassa pidän siitä, miten ilmiöitä voitiin selittää jumalan tai jonkun muun tekosina, kun käytettävissä ei ollut tiedettä, joka ne selittäisi. Harmi noissa aikakausissa on se, että aikakauden kirjallisuus on käytönnössä kokonaan tuhoutunut tai tuhottu, ja ne on korvattu roomalaisten versioilla. Roomalaiset ovat saattaneet muuttaa historiaa haluamakseen.

Jamppa
Site Admin

Viesti Kirjoittaja Jamppa » Su Touko 17, 2020 10:47

superzeppo kirjoitti:
Su Touko 17, 2020 10:15
Egyptin ja Kreikan historiassa pidän siitä, miten ilmiöitä voitiin selittää jumalan tai jonkun muun tekosina, kun käytettävissä ei ollut tiedettä, joka ne selittäisi. Harmi noissa aikakausissa on se, että aikakauden kirjallisuus on käytönnössä kokonaan tuhoutunut tai tuhottu, ja ne on korvattu roomalaisten versioilla. Roomalaiset ovat saattaneet muuttaa historiaa haluamakseen.
Joo siellä on kyllä joka asialla joku selitys miten se liittyy heidän jumaliin. Ihan hauskoja kertomuksia on paljon.

Vastaa Viestiin