Ajankohtaista keskustelua

Kaikenlaista keskustelua maan ja taivaan väliltä.
uuci
Testikuski

Re: Ajankohtaista keskustelua

Viesti Kirjoittaja uuci » La Helmi 15, 2020 11:13

Ilta-Sanomien Jan Hurrilta asiallinen kirjoitus siitä, miten voi Suomessakin käydä, jos ihmisiä aletaan kurjistamaan.

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000006407783.html

tietäjä3000
Mestarikandidaatti

Viesti Kirjoittaja tietäjä3000 » La Helmi 15, 2020 16:31

uuci kirjoitti:
La Helmi 15, 2020 11:13
Ilta-Sanomien Jan Hurrilta asiallinen kirjoitus siitä, miten voi Suomessakin käydä, jos ihmisiä aletaan kurjistamaan.

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000006407783.html
Oli kyllä hyvä kirjoitus ja käy jatkuvasti ajankohtaisemmaksi.
"Aerodynamics are for people who can't build engines" -Enzo Ferrari

Jamppa
Site Admin

Viesti Kirjoittaja Jamppa » Ma Helmi 17, 2020 14:19

Pitää varmistaa ettei Suomessa äärioikeisto pääse valtaan. Ihmeellistä, että niin moni on unohtanut mitä Euroopassa tapahtui aikoinaan kun niin kävi.

Suomessa on onneksi ihmisillä aika hyvät oltavat.

En kyllä kannata tätä nykyistä hallitusta, mutta periaatteessa ovat sen "heikomman aineksen" asialla.

Persujen kannatus perustuu siihen, että jokaisesta asiasta syytetään maahanmuuttajia. Noihin menevät menot on kokonaisuudessa kuitenkin aika pieniä eikä tämän maan ongelmat korjaantuisi vaikka huomenna jokainen maahanmuuttaja lähtisi pois.

Vika on viennissä. Maasta lähtee enemmän rahaa mitä tulee ja siksi pitää ottaa lainaa.

Kun saataisiin Suomen vienti kasvuun, nii olot vaan paranisivat. Ongelmia ja valittajia tulee aina olemaan, mutta vähemmän.

Nykyinen hallitus ei ole tehnyt mitään tämän maan hyväksi. Ei edes se rinteen hallitus. Yrityksiä rokotetaan liikaa ja työläiset saa liikaa valtaa. Sitten lakkoillaan ja tapetaan se loppukin hyvä. Ja ay-liikkeet vaan rikastuu.

uuci
Testikuski

Viesti Kirjoittaja uuci » Ma Helmi 17, 2020 16:04

Jos ilmastonmuutoksen torjunnan varjolla alkaa elinkustannukset kohota, niin...

Jamppa
Site Admin

Viesti Kirjoittaja Jamppa » Ma Helmi 17, 2020 16:10

uuci kirjoitti:
Ma Helmi 17, 2020 16:04
Jos ilmastonmuutoksen torjunnan varjolla alkaa elinkustannukset kohota, niin...
Kyllä ilmaston muutosta pitääkin torjua. Kunhan hallitus vaan tajuaa ettei se liikaa saa vaikuttaa ihmisten elämään. Nythän on menty kustannukset edellä ilmaston edelle. Kyllä itse ainakin olisin valmis karsimaan kulutuksesta ja maksamaan hieman enemmän että Suomessa olisi puhtaampi ympäristö.

Rajansa toki kaikella. Asiat pitää muuttua, mutta ei niitä hetkessä saa muuttaa niin paljon että kaikki kärsii. Pitää löytää se kultainen keskitie tälle asialle.

Jamppa
Site Admin

Viesti Kirjoittaja Jamppa » Ma Helmi 17, 2020 16:13

Jos ajatellaan vaikka persuja niin niitähän ei kiinnosta koko asia ja kaikki pitäisi jatkua kuten ennen. Ja jos taas kuunnellaan vihreitä ja uusvihreitä eli demareita niin lehmät pitäisi tappaa ja kaikkien syödä salaattia sekä ajaa sähköautolla. Ei hyvä tuokaan. Eli pitäisi mun mielestä saada noiden kahden äärinäkemyksen välille se keskitie. Kumpikin puoli on nyt väärässä. Toinen kurittaa ihmistä ja toinen maapalloa.

uuci
Testikuski

Viesti Kirjoittaja uuci » Ma Helmi 17, 2020 16:45

Mitä virkaa on turvapaikkajärjestelmällä ja työlupajärjestelmällä, jos tämä menee läpi? :twisted:

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/1 ... 181f96a0ff

BigBoss
Saunamajuri

Viesti Kirjoittaja BigBoss » Ma Helmi 17, 2020 16:55

Jamppa kirjoitti:
Ma Helmi 17, 2020 16:13
Jos ajatellaan vaikka persuja niin niitähän ei kiinnosta koko asia ja kaikki pitäisi jatkua kuten ennen. Ja jos taas kuunnellaan vihreitä ja uusvihreitä eli demareita niin lehmät pitäisi tappaa ja kaikkien syödä salaattia sekä ajaa sähköautolla. Ei hyvä tuokaan. Eli pitäisi mun mielestä saada noiden kahden äärinäkemyksen välille se keskitie. Kumpikin puoli on nyt väärässä. Toinen kurittaa ihmistä ja toinen maapalloa.
Ei se nyt ihan noinkaan mene. Kyllä minusta persuilla tuntuu olevan enemmän jalat maassa ja järki päässä tämän ilmastohysterian kanssa. Ilmastonmuutos toki vaikuttaa moniin asioihin, mutta ei se ole syy kaikkiin ongelmiin. Eikä me näin pienenä valtiona voida edes ihmeitä omilla toimilla tehdä. Ehkä enemmän tulisi keskittyä siihen ratkaisujen ja eri teknologioiden viemiseen maailmalle, sitä kautta voitaisiin sitten vaikuttaakin enemmän asioihin. Toki jotain meidänkin tarvii tehdä, mutta pitää ensin tietää mitä tehdään ja miten se vaikuttaa lyhyellä ja pitkällä aikavälillä. Nykyinen hallitus nyt ainakin menee ihan perse edellä puuhun, kun yrittävät pelastaa maailman kaikenlaisilla paniikkiratkaisuilla ja totaalikielloilla. Maltti on valttia, sanon minä.

Jamppa
Site Admin

Viesti Kirjoittaja Jamppa » Ma Helmi 17, 2020 17:06

BigBoss kirjoitti:
Ma Helmi 17, 2020 16:55
Jamppa kirjoitti:
Ei se nyt ihan noinkaan mene. Kyllä minusta persuilla tuntuu olevan enemmän jalat maassa ja järki päässä tämän ilmastohysterian kanssa. Ilmastonmuutos toki vaikuttaa moniin asioihin, mutta ei se ole syy kaikkiin ongelmiin. Eikä me näin pienenä valtiona voida edes ihmeitä omilla toimilla tehdä. Ehkä enemmän tulisi keskittyä siihen ratkaisujen ja eri teknologioiden viemiseen maailmalle, sitä kautta voitaisiin sitten vaikuttaakin enemmän asioihin. Toki jotain meidänkin tarvii tehdä, mutta pitää ensin tietää mitä tehdään ja miten se vaikuttaa lyhyellä ja pitkällä aikavälillä. Nykyinen hallitus nyt ainakin menee ihan perse edellä puuhun, kun yrittävät pelastaa maailman kaikenlaisilla paniikkiratkaisuilla ja totaalikielloilla. Maltti on valttia, sanon minä.
Just persujen mukaan ei mitään pitäisi tehdä. Onko se myös sun mielipide.

Ei voida vedota siihen, että kun ei meidän tekemisellä ole mitään vaikutusta. On aika tyhmä vertaus. Sama kun että jos muut hakkaa vaimoaan niin ei mun kannata kun siinä pelastuu vain yksi :D kyllä esimerkkiä voi näyttää eikä tarvi tehdä asioita päin vittua jos muut niin tekee. Mutta kuten sanoin niin ne pitäis tehdä maltillisesti ja tähtäin pitäis olla kauempana niin ettei siitä liikaa haittaa koidu.

BigBoss
Saunamajuri

Viesti Kirjoittaja BigBoss » Ma Helmi 17, 2020 19:41

Jamppa kirjoitti:
Ma Helmi 17, 2020 17:06
BigBoss kirjoitti:
Ma Helmi 17, 2020 16:55
Jamppa kirjoitti:
Just persujen mukaan ei mitään pitäisi tehdä. Onko se myös sun mielipide.

Ei voida vedota siihen, että kun ei meidän tekemisellä ole mitään vaikutusta. On aika tyhmä vertaus. Sama kun että jos muut hakkaa vaimoaan niin ei mun kannata kun siinä pelastuu vain yksi :D kyllä esimerkkiä voi näyttää eikä tarvi tehdä asioita päin vittua jos muut niin tekee. Mutta kuten sanoin niin ne pitäis tehdä maltillisesti ja tähtäin pitäis olla kauempana niin ettei siitä liikaa haittaa koidu.
En minä sitä sano, että persujen mukaan, mutta monessa asiassa heidän ideologiansa on lähempänä omaani kuin nykyisellä hallituksella. En minä silti persu ole, en oikeastaan nykyisin edes tiedä kenen kelkkaan kuulun, kun kaikki tuntuu olevan enemmän tai vähemmän persiistä :D

Enkä minä sitä sanonut, että meidän toimilla ei ole vaikutusta, mutta ei sillä myöskään ihmeitä tehdä Suomen rajojen sisällä. Osaamista ja innovaatioita pitäis saada vietyä ulkomaille, jotta voitaisiin sitä kautta omilla toimilla saada vielä enemmän hyötyä. Siitä olen samaa mieltä, että maltilla ja fiksuja päätöksiä eikä vaan roiskita jotain, koska se kuulostaa kivalta. Nyt on vähän sellainen meininki ja se vasta onkin se tuhon tie.

Dino246
GP-voittaja

Viesti Kirjoittaja Dino246 » Ma Helmi 17, 2020 20:22

Vaikka persujen kanssa olen monesta asiasta täysin eri linjoilla, niin se täytyy kyllä sanoa että tässä heidän "suomalainen savupiippu on ilmastoteko" -ilmastopolitiikassa on järkeä. Eli niin kauan kun koko maailmaa ei saada mukaan talkoisiin jollakin järkevällä sopimuksella jota vielä kaikki osapuolet noudattaisi ilman sooloiluja, niin minusta ei ole järkevää ajaa itseään hirteen liian tiukalla ilmastopolitiikalla koska sillä ei isossa kuvassa ole suurta merkitystä ilmaston kannalta. Suomen pitää kyllä hoitaa oma osansa, näyttää jopa esimerkkiäkin, panostaa uuden teknologian kehittämiseen ja olla etujoukoissa pyrkimässä siihen että ilmastonmuutoksen eteen alettaisiin oikeasti tekemään jotain ihan merkittäviä ja järkeviä tekoja, mutta ei sitä voi minusta tehdä sillä tavalla että hankaloitetaan omien kansalaisten elämää, ajetaan oma talous kuralle ja katsotaan sitten vieressä kun muu maailma pistää rahat taskuun ja huutaa meille nauraen "Suckers!"

Tuo on tosiaan hyvin sanottu että nykyhallituksella on vähän sellainen meininki että roiskitaan kaikkea koska se kuulostaa kivalta, ja tämä on ihan hirveää touhua suoraan sanottuna. Tuonne pitäisi äkkiä saada joku järjen ääni mukaan ennen kuin nämä tekevät jotain ihan peruuttamatonta vahinkoa.

Minullakin on kyllä vähän samanlaista ongelmaa että en oikein tiedä mihin kelkkaan minä kuulun. Olen ihan liian liberaali että voisin kokea persut omakseni, mutta asiakysymyksissä tämä nykyhallituksen unelmahöttölinja on kyllä yhtä kaukana minusta kuin persut arvokysymyksissä. Jotenkin tuntuu että SDP, Vassarit ja Vihreät on nykyisin yhtä puoluetta, ja Keskustan identiteetti tuntuu olevan niin hukassa että en oikein tiedä mitä puolue edustaa. Kokoomus ei taas ole yhtään minun juttuni. Alkaa käydä koko ajan vaan vaikeammaksi löytää puoluetta jota voisi äänestää.

uuci
Testikuski

Viesti Kirjoittaja uuci » Ma Helmi 17, 2020 20:40

Maailma on siitä kylmä paikka, että jokainen maa vetää kylmästi kotiin päin. Suomen ilmastopolitiikan pitää olla minusta järkevää ja maltillista, eikä kiilusilmäistä, kuten Halla-aho sanonut.

Osku90
Weltmeister

Viesti Kirjoittaja Osku90 » Ma Helmi 17, 2020 20:52

Persujen ilmastopolitiikkaa komppaan täysin, mutta talouspuolella meidän kaikki puolueet (myös Kokoomus) ovat aivan liian vasemmalla. Suomessa on niin jumalattoman paljon keskiluokan rahoittamia syöttöporsaita, ettei siinä ole mitään tolkkua. Suomen pankki, ilmatieteen laitos, ELY-keskus... Tuhansia ja tuhansia täysin turhia elättejä, vailla minkäänlaista funktiota.
Jules Bianchi, you'll always race in our hearts! #CiaoJules

Osku90
Weltmeister

Viesti Kirjoittaja Osku90 » Ma Helmi 17, 2020 20:56

Haluan puolueen, joka puolustaa yksityisellä sektorilla työskentelevää, autoilevaa keskiluokkaa.
Jules Bianchi, you'll always race in our hearts! #CiaoJules

Dino246
GP-voittaja

Viesti Kirjoittaja Dino246 » Ti Helmi 18, 2020 6:31

Osku90 kirjoitti:
Ma Helmi 17, 2020 20:56
Haluan puolueen, joka puolustaa yksityisellä sektorilla työskentelevää, autoilevaa keskiluokkaa.
Tätä odotellessa. Välillä tuntuu kyllä että työssäkäyvä keskiluokka on unohdettu kokonaan ja meille on langetettu vain pelkkä maksajan rooli. Erityisesti nykyhallituksen suunnitelmissa. Eikä pidä käsittää väärin, minä kyllä maksan ihan mielelläni veroja ja minä kannatan ehdottomasti hyvinvointiyhteiskuntaa jossa pidetään heikoimmista huolta, enkä missään nimessä halua tänne mitään amerikkalaista mallia. Mutta ehkä tässä hyvinvointivaltio-ajattelussa on jo menty jopa sinne toiseen ääripäähän ja saatu osa ihmisistä kuvittelemaan että ei tarvitse tehdä mitään itsensä eteen koska joku hoitaa aina kaiken puolesta.

Kun löytyisi tosiaan puolue joka ajaisi työssäkäyvän, autoilevan keskiluokan, pienyrittäjien ja myös syrjäseutujen asiaa, mutta ei haluaisi myöskään jättää heikoimpia oman onnensa nojaan, olisi uskonto- ja arvokysymyksissä liberaali, maahanmuuttoasioissa realistinen mutta ei ennakkoluuloinen, niin minun ääneni olisi taattu. Ei taida kyllä tällaista tulla jos ei itse perusta puoluetta...

Vastaa Viestiin