Ajankohtaista keskustelua

Kaikenlaista keskustelua maan ja taivaan väliltä.
Jamppa
Site Admin

Re: Ajankohtaista keskustelua

Viesti Kirjoittaja Jamppa » La Kesä 27, 2020 17:50

Osku90 kirjoitti:
La Kesä 27, 2020 17:30
En kauheasti ymmärrä kosmetiikasta, mutta olisi se varmaan käyttäjäkohderyhmän hyvä pystyä putelin kyljestä lukemaan, että mitä mikäkin tatina tekee. Jos sen rasvan on tarkoitus vaalentaa, niin onpas näppärää kertoa se jollain kiertoilmaisuin.

Tummat naamat pakkauksissa ovat siis nyt pannassa, mites vaaleat naamat? Entä saako joku ruskettava voide olla yhä ruskettavaa?

Tää maailma on rikki, lauloi Elli Halookin. Elli on muuten ärsyttävän tyttömäinen nimi. Kauheen lokeroiva, ihan sellainen tytön nimien default valinta.
Nii voisko ihmiset nimetä niin ettei nimen perusteella leimaudu tytöksi tai pojaksi? Olisko jatkossa hyvä kutsua ihmisiä vaikka jollain numerosarjalla?

Dino246
Mestarikandidaatti

Viesti Kirjoittaja Dino246 » La Kesä 27, 2020 19:35

Fazer harkitsee nyt Geisha-suklaan nimen vaihtamista. Satavuotias brändi mutta nyt se ei enää käy kun ihmisistä on tullut niin jumalattoman yliherkkiä.

Dino246
Mestarikandidaatti

Viesti Kirjoittaja Dino246 » Su Kesä 28, 2020 2:53

Tuosta tapaus L'orealista: Eräs kaverini taustoitti tuota vähän kun on aika perehtynyt mm. aasialaisiin kulttuureihin. Eli tuossa kyse ns. "skin bleaching" -ilmiöstä joka on Aasiassa ja myös Afrikassa iso ja osittain hämäräkin bisnes. Siellä ihon vaaleus on statussymboli ja tekijä joka saattaa mm. määrittää ihmisen arvon työelämössä tai naisen arvon naimamarkkinoilla ja tuohon vaaleaan ihoon pyritään joko näillä valkaisevilla kosmetiikkatuotteilla niin myös monin hämärin ja jopa vaarallisin keinoin.

Tämön kun kuuli niin ymmärtää vähän paremmin tuota päätöstä. Eli tuossa ei ilmeisesti ole kyse siitä että tuo "vaalentava" -sana itsessään koettaisiin rasistiseksi tai haitalliseksi vaan siinä on taustalla koko tuo ilmiö.

Dino246
Mestarikandidaatti

Viesti Kirjoittaja Dino246 » Ti Kesä 30, 2020 7:27

Kyllä täytyy ihmetellä tätä ihmisten hinkua matkailemaan heti vaikka koronaa ei ole vielä kunnolla saatu selätettyä ja se toisen aallon uhka on koko ajan päällä. Ja kaikki näkivät miten nopeasti matkustajat virusta levittävät ja minkälaisia seurauksia sillä on jos tauti pääsee leviämään. Mutta ei ihmiset vaan taida oppia vaikka sellaisia toiveita keväällä elättelin että tämä olisi jonkinlainen pysäytys, mutta oma napa, oma nautinto ja muutaman euron säästö jossakin ostoksessa on tärkeämpiä.

Siis ymmärränhän minä että tämä on ollut pitkä kevät ja alkukesä, ja kyllä minäkin matkustelusta tykkään ja on vaimon kanssa tehty useampikin ulkomaan reissu vuodessa, mutta kyllä minä nyt vielä muutaman kuukauden tai pidempäänkin maltan odotella että tilanne rauhoittuu kunnolla. En minä halua että tämä maa pitäisi taas laittaa kokonaan kiinni ja yhä useammat menettävät työnsä ja joutuvat ahdinkoon. Ja vain sen takia että minä haluaisin päästä ulkomaille.

Nythän tuo korona on täällä jo aika hyvin rauhoittunut ja uusista tartunnoista aika moni kytkeytyy matkusteluun, että on käyty esim. Ruotsin puolella nuuskaostoksilla tai muuten vain. Myös ulkomailta tulleilla työntekijöillä ollut käsittääkseni tartuntoja. Ja esim. Aasiassa on huomattu että heti kun matkustusrajoituksia on löysätty niin alkaa tulemaan uusia tautipesäkkeitä. Että kyllä minä hieman toivoisin vielä malttia matkustelun suhteen.

Kamui Button
Maksukuski

Viesti Kirjoittaja Kamui Button » Ti Kesä 30, 2020 10:52

Dino246 kirjoitti:
Ti Kesä 30, 2020 7:27
Kyllä täytyy ihmetellä tätä ihmisten hinkua matkailemaan heti vaikka koronaa ei ole vielä kunnolla saatu selätettyä ja se toisen aallon uhka on koko ajan päällä. Ja kaikki näkivät miten nopeasti matkustajat virusta levittävät ja minkälaisia seurauksia sillä on jos tauti pääsee leviämään. Mutta ei ihmiset vaan taida oppia vaikka sellaisia toiveita keväällä elättelin että tämä olisi jonkinlainen pysäytys, mutta oma napa, oma nautinto ja muutaman euron säästö jossakin ostoksessa on tärkeämpiä.

Siis ymmärränhän minä että tämä on ollut pitkä kevät ja alkukesä, ja kyllä minäkin matkustelusta tykkään ja on vaimon kanssa tehty useampikin ulkomaan reissu vuodessa, mutta kyllä minä nyt vielä muutaman kuukauden tai pidempäänkin maltan odotella että tilanne rauhoittuu kunnolla. En minä halua että tämä maa pitäisi taas laittaa kokonaan kiinni ja yhä useammat menettävät työnsä ja joutuvat ahdinkoon. Ja vain sen takia että minä haluaisin päästä ulkomaille.

Nythän tuo korona on täällä jo aika hyvin rauhoittunut ja uusista tartunnoista aika moni kytkeytyy matkusteluun, että on käyty esim. Ruotsin puolella nuuskaostoksilla tai muuten vain. Myös ulkomailta tulleilla työntekijöillä ollut käsittääkseni tartuntoja. Ja esim. Aasiassa on huomattu että heti kun matkustusrajoituksia on löysätty niin alkaa tulemaan uusia tautipesäkkeitä. Että kyllä minä hieman toivoisin vielä malttia matkustelun suhteen.
Miksi ihmisiä pitäisi syyllistää matkailusta? Korona saattaa pyöriä täällä vielä vuosia. Kukaan kun ei tiedä mikä olisi oikea tapa toimia. Riski uudesta aallosta säilyy niin pitkään, kunnes keksitään toimiva rokote/hoito. Joten miten pitkään rokotetta tulisi odottaa ja pysyä kotona? Kun ei tuo eristäytyminenkään ole ratkaisu itse ongelmaan.

Itse ajattelisin, että pitäisi vain pyrkiä normaalin toimintaan ja harjoitella koronan kanssa elämistä.

Tämä tilanne on mielestäni hiukan samankaltainen kuin sikaflunssan rokotuksissa. Silloinkin ihmisiä syyllistetiin "omaan napaan tuijottamisesta", jos eivät ottaneet rokotetta. Jälkeen päin sitten huomattiinkin, että flunssa ei ollutkaan kovin vaarallinen ja lisäksi rokote aiheutti narkolepsiaa...

Jamppa
Site Admin

Viesti Kirjoittaja Jamppa » Ti Kesä 30, 2020 10:56

No eikö just nyt kannata niin kauan välttää matkustelua ulkomaille, kun rokotetta ei vielä ole? Miksi sitä pitää tänne väkisin muualta hakea? Kohta on taas ravintolat kiinni ja kaupat suljettuna. Vanhukset eristettynä, yms. Eikö nyt kannata vaan vielä välttää sitä matkustelua ettei taas jouduta kevään tilanteeseen? Jokainen varmaan kestää sen ettei nyt ulkomaille pääse lomalle tänä kesänä.

Kamui Button
Maksukuski

Viesti Kirjoittaja Kamui Button » Ti Kesä 30, 2020 11:10

Sepä se juuri on, kun rokotteesta ei tiedetä. Tuleeko rokote vuoden aikana vai jopa kymmenien vuosien päästä? Vaikka kukaan suomesta ei matkustaisi ulkomaille tänä vuonna, niin siltikin tilanne voi olla ensi kesänä hyvinkin samankaltainen, tai jopa pahempi. Pitäisikö myös silloin pysyä kotona?

Dino246
Mestarikandidaatti

Viesti Kirjoittaja Dino246 » Ti Kesä 30, 2020 11:22

Pointtini oli siinä, että vaikka tilanne Suomessa on nyt hyvällä tolalla niin monessa maailmankolkassa tilanne edelleen on erittäin paha ja pahenee koko ajan, ja myös muualla Euroopassa tartuntamäärät on taas kääntyneet monessa maassa nousuun. Niin miksi ei nyt voids vähän aikaa odotella että epidemia talttuu vähän ennen kuin suunnistetaan ulkomaille? Kun se nyt ollaan nähty että matkailijoiden mukana tuo tehokkaimmin liikkuu.

Kuten sanottua niin minäkin tykkään kyllä matkustelusta ja lähden kyllä ulkomaille varmasti heti kun tilanne on rauhoittunut ja tartuntojen määrä ympäri maailmaa on laskusuunnassa eikä noususuunnassa. Minun mielestäni siihen asti olisi järkevää välttää kaikenlaista ei-välttämätöntä matkustelua. Ihmettelen vaan tosiaan tätä että mikä ihmeen hoppu se on lähteä heti kun rajoituksia vähän höllennetään, että eikö sitä ihan oikeasti voi jokusta kuukautta odottaa?

Kamui Button
Maksukuski

Viesti Kirjoittaja Kamui Button » Ti Kesä 30, 2020 12:30

Dino246 kirjoitti:
Ti Kesä 30, 2020 11:22
Pointtini oli siinä, että vaikka tilanne Suomessa on nyt hyvällä tolalla niin monessa maailmankolkassa tilanne edelleen on erittäin paha ja pahenee koko ajan, ja myös muualla Euroopassa tartuntamäärät on taas kääntyneet monessa maassa nousuun. Niin miksi ei nyt voids vähän aikaa odotella että epidemia talttuu vähän ennen kuin suunnistetaan ulkomaille? Kun se nyt ollaan nähty että matkailijoiden mukana tuo tehokkaimmin liikkuu.

Kuten sanottua niin minäkin tykkään kyllä matkustelusta ja lähden kyllä ulkomaille varmasti heti kun tilanne on rauhoittunut ja tartuntojen määrä ympäri maailmaa on laskusuunnassa eikä noususuunnassa. Minun mielestäni siihen asti olisi järkevää välttää kaikenlaista ei-välttämätöntä matkustelua. Ihmettelen vaan tosiaan tätä että mikä ihmeen hoppu se on lähteä heti kun rajoituksia vähän höllennetään, että eikö sitä ihan oikeasti voi jokusta kuukautta odottaa?
En itsekään tarkoita että pahimpiin paikkoihin olisi matkustettava. Tuskin kukaan on nyt matkustamassa esim. Brasiliaan ja eihän näihin pesäkkeisiiin yleensä ole edes lentoja tarjolla. Eiköhän Suomesta matkailu kohdistu valtaosin etelä-euroopaan (Espanja, Italia, Kreikka, Ranska). Eikä siellä mielestäni ole tartuntoissa oleellisia muutoksia, vaan määrät ovat pysyneet tasaisen alhaisella tasolla (suhteellisesti hyvinkin samoissa lukemissa kuin Suomessa)... Joten en oikein näe suurempaa syytä vältellä tälläisia maita.

Jotta ei tulisi epäselvyyksiä, niin itse en ole tällä tietoa menossa ulkomaille (lennot peruttiin ja uusien varaaminen vaatisi lomien siirtelyä). Mutta en myöskään täysin poissulje matkustamista tänä kesänä.

tietäjä3000
Mestarikandidaatti

Viesti Kirjoittaja tietäjä3000 » Ti Kesä 30, 2020 21:59

Aika naivia ajatella, että jos nyt pari kuukautta vielä pysytellään neljän seinän sisällä tai korkeintaan käydään kylillä maitokaupassa, niin tämä pandemia on ohi. Ei matkailu sitä tietenkään hidasta, mutta pakko se on siirtyä Ruotsin malliin, kun ei tämä yhteiskunta kotona istumalla toimi.

Suomessa muuten iltapäivälehdistö tykkää haukkua Ruotsin Tegnelliä ja vääntää ties mitä huomionhakuisia juttuja, mutta kun puhuin erään ruotsalaisen kollegan kanssa, niin Ruotsissa kuulemma Tegnelliä pidetään sankarina. Vaikka korona onkin lukujen perusteella iskenyt Ruotsiin kovemmin kuin muihin Pohjoismaihin, niin ei se siellä arjessa näy. Ihmisiä ei kuole ympäriltä jatkuvasti, vaikka suomalainen keltainenlehdistö niin yrittääkin väittää.
"Aerodynamics are for people who can't build engines" -Enzo Ferrari

Jamppa
Site Admin

Viesti Kirjoittaja Jamppa » Ti Kesä 30, 2020 22:18

tietäjä3000 kirjoitti:
Ti Kesä 30, 2020 21:59
Aika naivia ajatella, että jos nyt pari kuukautta vielä pysytellään neljän seinän sisällä tai korkeintaan käydään kylillä maitokaupassa, niin tämä pandemia on ohi. Ei matkailu sitä tietenkään hidasta, mutta pakko se on siirtyä Ruotsin malliin, kun ei tämä yhteiskunta kotona istumalla toimi.

Suomessa muuten iltapäivälehdistö tykkää haukkua Ruotsin Tegnelliä ja vääntää ties mitä huomionhakuisia juttuja, mutta kun puhuin erään ruotsalaisen kollegan kanssa, niin Ruotsissa kuulemma Tegnelliä pidetään sankarina. Vaikka korona onkin lukujen perusteella iskenyt Ruotsiin kovemmin kuin muihin Pohjoismaihin, niin ei se siellä arjessa näy. Ihmisiä ei kuole ympäriltä jatkuvasti, vaikka suomalainen keltainenlehdistö niin yrittääkin väittää.
No onhan ne ruotsin luvut nyt ihan eri planeetalta verrattuna muihin Pohjoismaihin.

Eli Ruotsi, USA, Brasilia, yms maat ovat oikealla linjalla? Jenkeissä työttömyys on ihan järkyttävän suurissa lukemissa vaikka siellä ei paljon ole koronaa jarruteltu.

En mä ymmärrä miksi nyt on pakko päästä ulkomaille viemään rahojaan ja hakemaan sieltä tautia tänne? Miksei tätä kesää voi matkustaa kotimaassa ja tukea samalla kotimaisia yrityksiä?

Ja kai ne nyt Ruotsissa sitä sankarina pitää, kun ei ole tarvinnut juuri mitään rajoittaa. Jos olisivat pari kolme kuukautta himmailleet kuten muutkin Pohjoismaat, niin tilanne olisi paljon parempi.

uuci
Varakuljettaja

Viesti Kirjoittaja uuci » Ti Kesä 30, 2020 22:30

Eilissä puoli yhdeksän uutisissa Jällivaaran kunnan johtava? lääkäri näytti äärimmäisen riutuneelta. Luulisi mustan surman ja espanjantaudin olevan hyviä opetuksia siitä, että pandemiat ja vakavat tartuntataudit otetaan vakavasti.

Dino246
Mestarikandidaatti

Viesti Kirjoittaja Dino246 » Ke Heinä 01, 2020 6:46

Minä en ole sanonut missään vaiheessa että uskoisin tämän olevan parissa kuukaudessa ohi. Tämä tulee kiertämään niin kauan kunnes rokote löytyy. Mutta se on nähty kyllä jo tässä että tiukoilla rajoituksilla tuo leviäminen on saatu hallintaan ja rajattua paikallisemmiksi pesäkkeiksi. Mutta edelleenkin eri puolilla maailmaa on paikkoja jossa tuo leviää lähes hallitsemattomasti, joten minä nyt odottaisin siihen asti että oikeasti saavutettaisiin tilanne jossa tämä hallitsematon leviäminen olisi saatu pysäytettyä ja tautitapausten kokonaismäärä ympäri maailman olisi selvässä laskussa. Kyllänse riski tartunnan leviämiseen silloinkin olemassa on, mutta sanoisin että huimattavasti pienempi mikäli tuo saataisiin joka paikassa rajattua korkeintaan paikallisiksi pesäkkeiksi. Minä vaan näkisin että toistaiseksi tehokkain tapa estää leviämistä olisi välttää kaikenlaista ns. "turhaa" matkustelua toistaiseksi. Jos se tekee minusta naiivin niin sitten olen.

Tuohon uucin viestin hieman liittyen: Norrbottenissa oli tehty taas vasta-aine tutkimusta, kun siellähän sanottiin ihan suoraan että heillä tavoitteena on laumaimmuniteetin hankkiminen. Vasta-aineita löytyi alle 2 prosentilla väestöstä, joten totesivat sielläkin että tuo laumaimmuniteetti ei tule koskaan varmaan toteutumaan. Tai vähintäänkin siihen menisi vuosia, ja ei ole mitään varmuutta siitäkään kestääkö tämä immuniteetti miten pitkään.

Joo, Suomessa media herkuttelee ehkä liikaakin Ruotsin epäonnistumisella(?) mutta toisaalta en ihan aina noihin ruotsalaistenkaan lausuntoihin strategian onnistumisesta luittaisi. Ruotsalaisille kun on ollut aina hirveän vaikeaa myöntää että he tekisivät jotain väärin, voittajakansaa kun ovat, ja jos jokin on mennyt vikaan niin silliin yritetäön puhua musta valkoiseksi.

Jamppa
Site Admin

Viesti Kirjoittaja Jamppa » Ke Heinä 01, 2020 9:35

Tuli taas katsottua ihmisten kuvaamia videoita noista jenkkilän mellakoista. Kyllähän siellä huudetaan BLM iskuhuutoja, mutta uskon, että nyt vaan mellakoidaan sen varjolla. Mielenosoittajat ryöstelevät kauppoja, tuhoavat muiden omaisuutta, autoja rikotaan, toisia hakataan, yms. Miten tuo nyt liittyy BLM juttuihin?

Jenkkilässä työttömyys on nyt todella suurta. Eli osaksi varmaan riehutaan senkin takia kaduilla.

Poliisin voimankäyttö menee kyllä pahasti yli. Siellä otetaan joku mielenosoittaja kiinni, vedetään sivummalle ja hakataan vaan pampulla vaikka toinen makaa maassa.

Ei varmasti hetkeen lopu nuo mellakat.

Kamui Button
Maksukuski

Viesti Kirjoittaja Kamui Button » Ke Heinä 01, 2020 10:50

Dino246 kirjoitti:
Ke Heinä 01, 2020 6:46
Minä en ole sanonut missään vaiheessa että uskoisin tämän olevan parissa kuukaudessa ohi. Tämä tulee kiertämään niin kauan kunnes rokote löytyy. Mutta se on nähty kyllä jo tässä että tiukoilla rajoituksilla tuo leviäminen on saatu hallintaan ja rajattua paikallisemmiksi pesäkkeiksi. Mutta edelleenkin eri puolilla maailmaa on paikkoja jossa tuo leviää lähes hallitsemattomasti, joten minä nyt odottaisin siihen asti että oikeasti saavutettaisiin tilanne jossa tämä hallitsematon leviäminen olisi saatu pysäytettyä ja tautitapausten kokonaismäärä ympäri maailman olisi selvässä laskussa. Kyllänse riski tartunnan leviämiseen silloinkin olemassa on, mutta sanoisin että huimattavasti pienempi mikäli tuo saataisiin joka paikassa rajattua korkeintaan paikallisiksi pesäkkeiksi. Minä vaan näkisin että toistaiseksi tehokkain tapa estää leviämistä olisi välttää kaikenlaista ns. "turhaa" matkustelua toistaiseksi.
Jos nykyinen tilanne jatkuu ennakoidusti, niin kuukauden päästä tartunnat olisi maailmanlaajuisestikin selvästi laskeneet. Joten en täysin allekirjoita tuota logiikkaa, että nyt matkustaminen olisi omaan napaan tuijottamista, mutta kuukauden päästä se voisi ollakin OK. Varsinkin jos kohdemaassa tilanne ei muutu oleellisesti, niin miten koronan tarruntariski todellisuudessa muuttuisi?

Matkailu varmasti lisää tautitapauksia, mutta mielestäni on vain pyrittävä mahdollisimman normaaliin yhteiseloon koronan kanssa. En usko että "rajat kiinni" mentaliteetillä lopulta saavutettaisi mitään. Päinvastoin muut ongelmat vain kasaantuisivat. Ja kotimaan matkailua voi toki tehdä, mutta monella ei ole siihen riittävää kiinnostusta.

Vastaa Viestiin