Haastattelussa SMP Racingin urheilujohtaja Mika Salo

Cup
Mestarikandidaatti

Haastattelussa SMP Racingin urheilujohtaja Mika Salo

Viesti Kirjoittaja Cup » Su Elo 14, 2016 15:24

Haastattelussa Mika Salo, joka toimii nykyään SMP Racingin sporting directorina, hoitaa myös FIA:n tuomaristo jobia välillä, kuten myös selostustehtäviä ja vähän muutakin.

Kuinka päätyit ajamaan Japanin F3000 sarjaan ?

-Japanista soitettiin 90-lopulla ja kysyivät kiinnostaako ajaa siellä. Ajoin sielä F3, F3000 ja GROUP A luokan kisoja. Suurimmaksi osaksi F3000 luokassa. Suunnitelmissa oli myös C-Ryhmän kisoja Mazdalla, mutta ne eivät toteutuneet ja kun olin menossa testaamaan kyseistä autoa, niin Philippe Favre kerkesi sen romuttaa.

Kuinka lähellä todellisuudessa 90-luvulla sopimus Ferrarille oli toteutuakseen ?

-Ferrari oli lähellä tapahtua, mutta Ken Tyrrell ei päästänyt minua sopimuksesta irti.

Liityit vuonna 1999 Hondan F1 projektiin, oliko sellaiset näkymät silloin että se olisi kenties ollut urasi viimeinen F1 tiimi, jos projekti olisi onnistunut ?

-En tiedä olisiko se ollut viimeinen tiimini, mutta kaikki näytti hyvältä ja Harveyn kanssa olin jo tehnyt töitä Tyrrelillä 3 vuotta. Tulimme hyvin toimeen ja yhteistyö sujui hyvin. Kun Harvey kuoli niin koko projekti loppui siihen.

Mikä oli toimenkuvasi F3 sarjassa kilpailleen Alan Docking Racing Finlandin taustalla aikoinaan ?

-Ei oikeastaan mikään, autoin vain suomalaisen tiimin ja ADR:n yhteen.'

Miten omasta mielestäsi GT/Endurance vuotesi ovat menneet vuosien varrella, mitkä ovat ne kirkkaimmat saavutukset ?

-Voitin kaiken mahdollisen, paitsi Daytona 24h kisaa en koskaan voittanut. Olin koko ajan Ferrarin tehtaan kuljettaja ja siihen sisältyy myös Maserati vuodet. Olin vahvasti mukana kehittämässä kaikkia GT autoja joilla ajoin urani aikana. Pidän parhaana saavutuksena vuoden 2007 Pohjois-Amerikan parhaaksi kilpa-ajajaksi valintaa, jonka nappasin kaikkien Indycar ja NASCAR kuskien edestä.

Uskotko että Helsingin F1 katurata osakilpailu voisi toteutua koskaan ?

– En usko.

Millä mielellä katselet kansainvälistä Kymi Ring rata projektia, uskotko että sinne voidaan saada esim MotoGP, FIA WEC ym kisa tapahtumia ?

-Ilman muuta. On mielenkiintoinen projekti ja tervetullut Suomeen.

Mitä tapahtui muutama vuosi sitten NASCAR hankkeellesi kun et lopulta koskaan yhtään osakilpailua siellä ajanutkaan ?

-Ei ollut sponsoreita jotka olisivat maksaneet sen. Liian vaikeaa suomalaiselle löytää USA:sta noin 25 miljoonaa dollaria, joka on Sprint Cupin budjetti.

Minkälaiselta venäjän РСКГ sarja vaikutttaa luokkien kohdalta ja minkä tasoisia ratoja ovat ne ei Tilken suunnittelut radat siellä ?

-Ovat tasaisia kilpailuja ja kustannukset on pidetty kurissa ja paljon autoja. En ole ajanut Venäjällä kuin Tilken radoilla, ja niitä riittää siellä.

Kuinka vaativa työ on ollut FIA:n tuomaristossa vaikuttaminen välillä ?

-Ei siinä hommassa kavereita ainakaan kerätä, mutta on mielenkiintoista. Meillä on live data autoista ja paljon informaatiota käytettävänä. Päätökset jotka saattaa katsojista tuntua vääriltä, eivät ole vääriä, sillä meillä on sellaista tietoa mitä muilla ei ole.

Minkälaista on ollut vuosien saatossa työskennellä MTV F1 selostaja tiimissä ja näetkö että fanit ovat hyvin perillä asioista ?

-Se ei ole helppoa, koska Suomessa on paljon Hardcore faneja jotka tietävät paljon, mutta lähetykset tehdään kuitenkin suurelle yleisölle, joten joudumme aika paljon selittämään minulle jokapäiväisiä asioita vähän lapsellisella tavalla.

Miten SMP F4 sarjan ensimmäinen vuosi sujui mielestäsi ja mitä odotat sen kohdalla tältä vuodelta ?

-Ensimmäinen vuosi meni hyvin, ja oli vaikeaa alussa uskottavuuden kanssa. Mutta nyt on paljon enemmän autoja ja kisa tulee olemaan entistä kovempaa.

Kuinka tärkeää nuorille kuljettajille on ollut että SMP F4 sarjassa heillä on kuskivalmentajina apunaan, kuljettaja kokemusta omaavia henkilöitä kuten Aaro Vainio ja Kevin Korjus ?

-On ollut hyvä että meillä on kokeneita kuljettajia auttamassa nuoria kuskeja. He auttavat datan lukemisessa ja monessa muussa asiassa. Monelle F4 kuskille kaikki on uutta, sillä he ovat ajaneet vain Kartingia aikaisemmin.

Mikä on toimenkuvasi SMP Racingin väreissä, eli mitä kaikkea sinun alueeseen kuuluu ?

-Olen SMP:n urheilujohtaja, kaikki SMP Racing kuljettajat vastaavat minulle kaikesta mitä he tekevät ja minä neuvon heitä kaikessa, kuten myös opetan uusia asioita. Minulla on noin 20 kuljettajaa joiden tekemisiä seuraan.

Onko SMP LMP2:n toiminta täysin AF Corsen hoitama ?

Kisatoimintaa pyörittää AF Corse. Autot valmistaa ja kehittää SMP Racing.

Näetkö että Boris Rotenbergin ehdotus IndyCar kisasta Sochiin voisi toteutua ja minkälaista on ollut työskennellä venäläisten kuskien kuten Mikhail Aleshinin kanssa ?

-Kyllä siitä IndyCar kisan järjestämisestä on ollut puhetta ja toivon että se onnistuu. Aleshin on jo kokenut kuski, olen usein hänen kanssa Indycar kisoissa ja kyllä hänellä on välillä kysyttävää minulta. Pystyn neuvomaan monessa asiassa, myös silloin kun hän ei istu autossa.

Uskotko että SMP Racing pyrkii tulevaisuudessa Formula 1 sarjaan saakka omana tiiminä ?

-Se ei ole tällä hetkellä tarkoitus. Yritämme saada omia kuskejamme huipulle, seuraavana SMP:n kuljettajista yritämme saada F1 kisakuljettajaksi Sergei Sirotkinia, jonka eteen teen paljon töitä.

Onko vielä jotain kisoja tai autoja mitä tekisi mieli kokeilla, mutta ne ovat jääneet haaveeksi ?

-Eipä oikein ole, mutta NASCAR kisoja olisi ollut kiva kokeilla koska olin nopea niillä autoilla. Muuten olen ollut onnekas että olen päässyt ajamaan monessa sarjassa ja huipulla koko elämäni.
Kyseinen Haastattelu on maaliskuulta.
Twitter: @KurskiRacing