Blogihko

Valvoja: Osku90

Avatar
mr-nobody
Foorumin Vetomies 2014 & 2015 & 2016
Viestit: 7155
Liittynyt: Ti Syys 25, 2012 22:11
Paikkakunta: Vantaa

Re: Blogihko

Viesti Kirjoittaja mr-nobody » Ke Heinä 27, 2016 16:25

Hyvää settiä Oskulta :peukku2:

Alexei
Samurai
Viestit: 12868
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2011 18:37

Re: Blogihko

Viesti Kirjoittaja Alexei » Ke Heinä 27, 2016 17:05

Erinomainen yhteenveto kauden tähänastisista voimasuhteista! Mitäpä tuohon enää lisäämään.

Avatar
superzeppo
Tekninen tuki
Viestit: 14488
Liittynyt: Ma Maalis 05, 2012 19:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Blogihko

Viesti Kirjoittaja superzeppo » Ke Heinä 27, 2016 17:55

Hyvää settiä. :)

Avatar
Osku90
Weltmeister
Viestit: 6845
Liittynyt: Su Touko 13, 2012 21:54
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Blogihko

Viesti Kirjoittaja Osku90 » Pe Elo 21, 2020 8:43

Osku90 kirjoitti:
Ti Maalis 15, 2016 0:40
F1-autot ovat liian hitaita?

Nykyaikaisten hybrid-moottoreilla ja liian rajoitetulla aerodynamiikalla varustettujen F1-autojen on valitettu olevan liian hitaita.

Päätin tutkia asiaa ja luoda autojen nopeudesta selkeän kuvaajan vuosiluvun funktiona, josta selviäisi suurinpiirtein paljonko autojen nopeudet ovat vuosien saatossa muuttuneet. Tutkin erikseen kunkin kilpailun nopeinta aikaa missä tahansa aika-ajo-osiossa ja kilpailun nopeinta kierrosaikaa.

Tutkintamenetelmän kehitin itse ja pyrin seuraavassa selittämään sen ymmärrettävästi. Tutkin kaikkia ratoja, joilla on ajettu vähintään kolme GP:tä vuosina 1996-2015, mutta esim. Barcelonaa ei voi laskea yhtenä, vaan peräti neljänä eri ratana. Vuosina 1997-1999 radan pituus oli 4727 m, 2000-2003 pituus oli 4730 m, 2004-2006 4627 m ja 2007-2015 4655 m. Barcelonaa käsiteltiin siis neljänä eri ratana ja näin toimittiin kaikkien ratojen kanssa mikäli pituus muuttui metrilläkään vuosien välillä.

Kunkin radan nopein aika merkittiin arvolla 0 ja muut vuodet merkittiin sekuntimäärällä, jonka se oli nopeinta vuotta hitaampi. Alla esimerkki Barcelonan 4655 m radasta ja vertailussa aika-ajojen nopeimmat kierrokset:

Koodi: Valitse kaikki

2007   80,597 s   0,643
2008   80,584 s   0,630
2009   79,954 s   0,000
2010   79,995 s   0,041
2011   80,981 s   1,027
2012   81,707 s   1,753
2013   80,718 s   0,764
2014   85,232 s   5,278
2015   84,681 s   4,727
Radan nopein aika-ajokierros ajettiin siis kaudella 2009 ja kaudella 2015 siitä jäätiin 4,727 sekuntia.

Kun tämä vertailu oli tehty kaikille radoille, pudotettiin laskuista pois sessiot, joissa oli selkeästi ollut huono sää ja aika jäi oman mielivaltaisen virhemarginaalin ulkopuolelle. Sen jälkeen laskettiin kunkin vuoden nopeimpien kierrosten arvon (taulukon jälkimmäinen luku) keskiarvo. Kuvaajista pudotettiin lopuksi kaudet 1996-1998 pois, sillä dataa niistä oli liian vähän, eikä niitä voinut verrata kovin moneen muuhun kauteen. Alla nähdään dataa siis kausista 1999-2015:

Kisat.JPG

Kilpailun nopeimpien kierrosten kuvaajasta voidaan todeta kauden 2004 olleen kaikkein vauhdikkain, kuten moni olisi mututuntumalla varmasti voinut päätelläkin. En osaa kertoa miksi vuonna 2000 on menty vuotta 1999 hitaammin, mutta sen jälkeen nousu on tasaista kohti huippukautta 2004. Vuodelle 2005 lanseerattiin renkaat, joilla piti selvitä koko kilpailu maaliin ja 2006 varmistettiin hidastuminen siirtymällä V8-moottoreihin. Seuraava notkahdus näkyy vuodessa 2010, jolloin kiellettiin välitankkaus. 2011 Rengasvalmistaja muuttui Pirelliin ja 2012 pientä laskua selitän sääntömuutoksella, jolla kiellettiin pakokaasujen ohjaaminen diffuusoriin. 2013 tekniset säännöt eivät juuri muuttuneet ja autojen vauhti kasvoi 0,8 sekunnilla, kunnes 2014 alkoi nykyinen hybridiaika ja nopeudessa tultiin 2 sekuntia takapakkia.

Aika-ajot.JPG

Aika-ajojen nopeimpien kierrosten kuvaaja näyttää vähän erilaiselta edelliseen verrattuna, sillä tähän vaikuttaa ennenmuuta aika-ajosäännöt ja formaatit. 2003 perinteinen aika-ajo korvattiin formaatilla, jossa jokainen kuljettaja kävi vuorollaan ajamassa yhden nopean kierroksen kisabensat tankissa. Toisin kuin edellisessä kuvaajassa, nyt kausi 2006 on edellistä hitusen parempi johtuen siitä, että uudistetussa aika-ajoformaatissa Q1 ja Q2 sessiot ajettiin kevyillä autoilla. 2007 suunta kääntyi jälleen alas, kun rengaskilpailu loppui ja Bridgestone jäi ainoaksi valmistajaksi.

Sekava sepustus, mutta itsestäänselvät tulokset saatiin esitettyä todeksi. Ilmeisesti menetelmä toimi ainakin kohtuullisesti. Virhemarginaalia lienee aika runsaasti, sillä karsin pois ainoastaan selvästi sateiset sessiot, joissa oltiin sekuntikaupalla muita vuosia jäljessä. Ratoja käsittelin kaikkiaan 43.
Päivitin näitä taulukoita pitkästä aikaa.

Kilpailun nopeimman kierroksen kehitys:
Kilpailu.JPG
Kilpailu.JPG (34.19 KiB) Katsottu 445 kertaa
Aika-ajon nopeimman kierroksen kehitys:
Aika-ajo.JPG
Aika-ajo.JPG (33.78 KiB) Katsottu 445 kertaa
Aika-ajossa mennään siis kovempaa kuin koskaan, mutta kisan nopeimmat kierrokset ovat suunnilleen tasoissa vuoden 2004 kanssa. Nykyään tosin pitää muistaa, että kisan nopein kierros on jotain aivan muuta kuin keskimääräinen kierrosaika kisan aikana. Pitäisi varmaan vertailla vielä jollain muullakin tavalla näitä.

Tutkimusmenetelmä selitetty liitetyssä viestissä.
Jules Bianchi, you'll always race in our hearts! #CiaoJules

Avatar
Osku90
Weltmeister
Viestit: 6845
Liittynyt: Su Touko 13, 2012 21:54
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Blogihko

Viesti Kirjoittaja Osku90 » Pe Elo 21, 2020 8:51

Päivitetään vielä tuo Barcelonan aika-ajosta oleva taulukko ja lisätään saman radan taulukko kisan nopeimmasta kierroksesta.

Koodi: Valitse kaikki

2007   80,597 s   5,191
2008   80,584 s   5,178
2009   79,954 s   4,548
2010   79,995 s   4,589
2011   80,981 s   5,575
2012   81,707 s   6,301
2013   80,718 s   5,312
2014   85,232 s   9,826
2015   84,681 s   9,275
2016   82,000 s   6,594
2017   79,149 s   3,743
2018   76,173 s   0,767
2019   75,406 s   0,000

Koodi: Valitse kaikki

2007   82,680 s   4,239
2008   81,670 s   3,229
2009   82,762 s   4,321
2010   84,357 s   5,916
2011   86,727 s   8,286
2012   86,250 s   7,809
2013   86,217 s   7,776
2014   88,918 s  10,477
2015   88,270 s   9,829
2016   86,948 s   8,507
2017   83,593 s   5,152
2018   78,441 s   0,000
2019   78,492 s   0,051
Jules Bianchi, you'll always race in our hearts! #CiaoJules

Vastaa Viestiin