Kilpailuanalyysit

Valvoja: Osku90

Avatar
Osku90
Weltmeister
Viestit: 6845
Liittynyt: Su Touko 13, 2012 21:54
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Kilpailuanalyysit

Viesti Kirjoittaja Osku90 » Ma Kesä 09, 2014 0:39

Kanadan GP on saatu ajetuksi ja olipahan huima kilpailu!

Mercedeksen voittoputki saatiin nyt poikki, mutta uskallan väittää tallin olevan silti vielä aivan omassa luokassaan. Todella omituista, että autoihin iskee sama vika samaan aikaan. Nico kuitenkin sai taisteltua auton maaliin ja otti MM-taistelun kannalta äärimmäisen tärkeän pistepotin Lewisin jäätyä nollille. Ricciardo ajoi 6/7 kisasta buttonmaisen näkymättömästi ja viimeisten kierrosten ohituksilla aussista leivottiin ensimmäinen uusi osakilpailuvoittaja sitten Pastor Maldonadon ja Nico Rosbergin (2012). Vettelillä alkaa varmaan vähitellen vannetta kiristää, kun ottaa joka kisassa turpaan tallikaverilta ja ero miesten välillä on jo 19 pistettä.

Bottaksen kisa nosti jälleen kerran verenpainetta. Miten voi aina taktiikka mennä pieleen? Jos taktiikan epäonnistuminen ei riitä, niin sitten tehdään raaka lukkojarrutus ja täristään loppukisa. Teoriassa Valtterin olisi pitänyt olla ihan voittotaistossa mukana tänään ja syö miestä, että jälleen jotain tapahtui. Kimin kisasta ei jäänyt jälkipolville kerrottavaa. Uskomatonta taaperrusta ja jälleen kunnolla päihin Alonsolta, joka ei hänkään oikein mihinkään päässyt.

Keskeytyksiä nähtiin taas todella paljon. Tekniset viat ovat lisääntyneet kauden alusta, kun tehoyksiköt alkavat vanhentua. Ensimmäiset lähtöruuturangaistukset saataneen jo Britannian GP:ssä, kun kuudennet yksiköt otetaan käyttöön. Ei taida melkein kukaan selvitä kaudesta ilman rangaistuksia. Tekniikkamurheiden lisäksi nähtiin myös pari melko rajua kolaria. Marussian jäsentenvälinen näytti pahemmalta kuin todellisuudessa oli. Omaan silmään näytti Chiltonin virheeltä ja lopputuloksena uran ensimmäinen keskeytys. Perezin ja Massan viimeisen kierroksen osuma olikin sitten jo raju. Ilmakuvassa näkyi kuinka jarrutushetkellä Perez teki perezit ja vaihtoi linjaansa vasemmalle. Voi olla, että Sergio joutui jarruongelmansa takia myös jarruttamaan yllättävän aikaisin.

Oman muistini mukaan tämä oli kolmas Kanadan GP, joka ajettiin maaliin turva-auton takana. Hyvin eriskummallinen rata kyseessä ja kisat kuivallakin kelillä yleensä kalenterin vaiherikkaimpia. Tämäkään vuosi ei tehnyt poikkeusta.

Seuraava kisa sitten pitkästä aikaa Itävallassa ja sielläkin luvassa pitkiä suoria ja kovia jarrutuksia. Toivotaan sinne suomalaisittainkin mielenkiintoista kilpailua.
Jules Bianchi, you'll always race in our hearts! #CiaoJules

Avatar
Jamppa
Site Admin
Viestit: 50913
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 11:19
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Kilpailuanalyysit

Viesti Kirjoittaja Jamppa » Ti Kesä 10, 2014 22:09

Vettelillä ainakin tulee rangaistuksia, kun kaudesta on ajettu 36% ja melkein kaikki osat on jo viimeiset tuossa power unitissa. Samaa ongelmaa on muistaakseni Caterham kuskeilla, mutta siellä nyt ei oo väliä rangaistuksista, kun muutenkin lähtevät aina perältä.

Tuskin noista ongelmia tulee muille kärkikuskeille. Aika hyvin niillä on ne osat kestäneet.

Avatar
Osku90
Weltmeister
Viestit: 6845
Liittynyt: Su Touko 13, 2012 21:54
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Kilpailuanalyysit

Viesti Kirjoittaja Osku90 » Su Kesä 22, 2014 22:31

Itävallan kisaviikonloppu jäi omalta osaltani hieman normaalia pienemmälle huomiolle Juhannuksen vuoksi. Sunnuntaina oli Lounais-Suomessa myös nettiyhteydet ja puhelimien kuuluvuudet ukkosen jäljiltä retuperällä ja se asetti kisan katsomiselle haastetta.

Hienoa oli nähdä Mercedeksen ylivoiman huvenneen ja huomata Williamsin huomattava tasonnosto. Ei ollut muilla talleilla mitään asiaa siihen vääntöön. Red Bullin kisasta muodostui todellinen pannukakku, kun Vettelin auto hajosi jälleen, eikä Ricciardokaan vauhdillaan säväyttänyt. Kisassa ei kärkinelikon ulkopuolella kilpaileita kuskeja oikein edes kuvissa näytetty, eli aika vaikea muodostaa muista mitään kuvaa.

Räikkösen vauhti oli jälleen toivotonta Alonsoon verrattuna ja piste-ero on jo huimat 60.. Näinkö alkaa Räikkösen aika olla ohi? Itselleni ainakin tuli kisaa seuratessa mieleen, että tässä kilpailussa se valtikka nyt vaihtuu Valtterille ja hän on jatkossa se, johon suomalaisten katseet kääntyvät. Ei Kimille varmaan kauden jälkeen uusia potkuja saa, mutta mikä mahtaa miehen oma mielenkiinto olla? Aika paljon on uudet "ruohonleikkurit" saaneet kritiikkiä Kimin suusta, eikä tuollainen ainainen taaperrus varmaan kenellekään maistu.
Jules Bianchi, you'll always race in our hearts! #CiaoJules

Avatar
Osku90
Weltmeister
Viestit: 6845
Liittynyt: Su Touko 13, 2012 21:54
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Kilpailuanalyysit

Viesti Kirjoittaja Osku90 » Su Marras 23, 2014 22:27

Kausi 2014 on onnellisesti saatu päätökseen ja lienee jonkinlaisen loppuyhteenvedon aika.

Mercedeksen ylivalta ei tullut yllätyksenä ja itse sitä osasin povata jo kauden 2012 päättyessä. Mersu vaikutti jo tuolloin olevan valovuoden muita edellä moottorin kehityksessä. Heti alkukaudesta oli nähtävillä, että mestaruustaisto tullaan käymään lapsuudesta asti tunteneiden Lewis Hamiltonin ja Nico Rosbergin välillä. Hamiltonia pidettiin kuitenkin mielestäni selkeänä suosikkina verrattuna kärkitaisteluihin tottumattomampaan Rosbergiin. Hamiltonin kausi alkoi yskähdellen keskeytyksellä aivan avauskilpailun alkuvaiheessa. Tämän Australiasta hankitun 25 pisteen kaulan avulla Rosberg pystyikin puolustamaan MM-sarjan kärkipaikkaa, vaikka Hamilton äityikin kovaan vireeseen ottaen neljä voittoa putkeen. Itävallan kisan jälkeen 29 pisteen takamatkalla ollut Hamilton vaikutti jo murtuvan Rosbergin loistavien ajosuoritusten edessä. Nico oli onnistunut siihen asti ajamaan jokaisessa kilpailussa maaliin kahden parhaan joukossa, kun Hamilton oli joutunut kahdesti keskeyttämään teknisiin vikoihin. Belgiassa nähtiin sitten radalla jo vähän rumempia otteita, kun Rosberg törmäsi hieman kyseenalaisella tavalla ohituksen suorittaneen Hamiltonin takarenkaaseen pilaten tallikaverin kisan. Kisan jälkeen pistetilanne oli jälleen huipussaan, 29 pisteessä. Hamilton kuitenkin vaikutti sisuuntuneensa Span tapahtumista ja ajoi käsittämättömästi viidesti putkeen voittoon ja nappasi MM-sarjan kärkipaikan lopullisesti itselleen Singaporessa tekniikan petettyä tällä kertaa Rosbergin.

Mielestäni yllätyksenä voidaan pitää Nicon niskalenkkiä aika-ajoissa. Nico pääsi starttaamaan kisaan 11 kertaa paalulta ollen huonoimmillaankin neljäs. Hamiltonin saldo oli seitsemän paalua ja yhdet startit ruuduista 6, 9, 20 ja 22. Nämä kaikki vieläpä perättäisissä kisoissa. Hamiltonin kisavauhti oli kuitenkin huimaa. Etenkin Unkarin kisan kolmatta sijaa (ja Rosbergin päihittämistä) voidaan pitää kovana juttuna, sillä mies lähti kisaan viimeisestä ruudusta ja vieläpä spinnasi ensimmäisellä kierroksella osuen jopa kevyesti ratakaiteeseen.

Lopulta voidaan sanoa oikean miehen voittaneen mestaruuden. Voitot menivät Britanniaan numeroin 11-5 ja molemmat kuskit jäivät ilman pisteitä kolmessa kisassa. Mersukuskit olivat maaliin tullessaan aina podiumilla lukuunottamatta Nicon Unkarin nejättä sijaa. Päätöskisan 14. sijaa en tähän laske vakavien teknisten ongelmien vuoksi.

Hallitsevan maailmanmestaritallin Red Bullin näkymät olivat kauden alla erittäin synkät, mutta niin vaan toinen kuljettajista onnistui ainoana rikkomaan Mersujen rintamaa käyttämällä ennakkosuosikkien möhlimisen ja tekniset viat hyödykseen. Yllätys monelle oli kuitenkin se, että RB kuskeista tämä kolmeen voittoon pystynyt kuljettaja oli nelinkertaisen maailmanmestarin Sebastian Vettelin sijaan Toro Rossolta nostettu aussikusi Daniel Ricciardo.

Ennakkoon paljon kuohuntaa herättänyt Ferrari-kuljettajien, kahden maailmanmestarin, tulen ja jään kova kohtaaminen jätti jälkeensä sen, mitä näillä elementeillä aikaan saa: vesilätäkön. Ei siten, että jää olisi sulanut tai tuli olisi sammunut, mutta mitäänsanomaton lätäkkö kertoo sen, että ei ollut mitään kovaa taistelua. Alonso päihitti Räikkösen 161-55 ja sillä selvä. Silti Alonso on nyt se joka Ferrarilta lähtee. Alonso pärjäsi surkealla autolla hyvin, mutta keskittyi lähinnä alainprostmaiseen itsensä korostamiseen ja tallin lyttäämiseen, kun taas surkealla autolla surkeasti pärjännyt Kimi keskittyi ajamiseen ja auton kehittämiseen, tuloksetta.

Paljon kohua herätti myös kauden päätöskisan tuplapisteet. Onneksi tämän keinotekoisen keksinnön avulla ei ratkaistu maailmanmestaruutta, eikä se lopulta vaikuttanut MM-taulukossa kuin Perezin, Räikkösen ja Magnussenin sijoituksiin. Tämä sääntö voidaan nyt haudata ja unohtaa.

Arvosanat ja kolme pointtia:

Hamilton 9
Nousi legendojen joukkoon, mestaruus kahdessa eri tallissa (aiemmin: Fangio, Brabham, G. Hill, Fittipaldi, Lauda, Piquet, Prost ja Schumacher)
Keräsi itsensä kauden puolenvälin jälkeen.
Aiemmista mestaruustaisteluista poiketen, kesti paineet päätöskisassa.

Rosberg 8,5
Sen ratkaisevan hitusen verran tallikaveriaan huonompi.
Aika-ajokuningas.
Vaikutti henkisesti vahvemmalta, mutta lopulta teki virheen Venäjällä ja käytti arvelluttavia otteita Monacossa ja Belgiassa

Vettel 6,75
Ruma selkäsauna tallikaverilta.
Huippuvuodet jo takana?
Sopeutumiskyvytön

Ricciardo 10
Täysin virheetöntä ajoa.
Vuoden kuljettaja.
Tuleva supertähti ja nuori haastaja.

Massa 7,75
Alkukaudesta hölmöilyä.
Paluu paalukantaan.
Lausuntoautomaatti.

Bottas 9,5
Läpimurto tapahtui.
Tulevaisuudessa odotettavissa legendaarisia vääntöjä Bottas-Ricciardo.
Kauden Mark Webber.

Alonso 8
Neljänneksi nopeimmalla autolla kuudes.
Ei säväyttänyt
Uusi alku tekee hyvää

Räikkönen 5,5
Monacossa ainoa valopilkku.
Uran huonoin kausi.
Ensi kaudella viimeinen mahdollisuus.

Button 8
Virheetön.
Päihitti tallikaverinsa.
Kiitos Jenson näistä vuosista!

Magnusseen 7,5
Avauskisan säväytys.
Paljon kolareita.
Toivottavasti ura ei päättyisi tähän.

Hulkenberg 8
Alkukaudesta huikea.
Hiipui kauden edetessä.
Perez pääsi liian lähelle -> jämähtää FI:lle.

Perez 7,75
Parantanut varmuutta.
Tallin toinen podium.
Epäonnen soturi.

Vergne 7,5
Päihitti tallikaverinsa.
Säväytti pari kertaa.
Vuoden aliarvostetuin.

Kvyat 7,5
Aika-ajoissa hyvä.
Ailahteleva.
Yllätyssopimus RB:lle

Grosjean 6
Huonolla autolla tähti hiipuu nopeasti.
Näkymättömissä.
Ensi vuonna paremmalla autolla

Maldonado 4,75
Jatkaa vanhaan malliin.
Tyytyväisempi Lotuksella ;)
Ei asiaa huipputalleihin

Bianchi 8
Alkukaudella vaikeaa.
Moncossa mestaritason suoritus!
Forza Jules!

Chilton 4,5
Isin rahoilla.
Keskeytti.
Sai ajaa kilpaa Ericssonin kanssa

Sutil 5,25
Viimeinen kausi.
Hajuton, mauton
Ensi vuonna soitetaan taas pianoa.

Gutierrez 5
Hukkasi pistesaumat Monacossa.
Ilman voltteja kameroiden ulottumattomissa.
Uran loppu.

Kobayashi 6,5
Ei pysty esittämään mitään
Tallikavereilla ei jakoa.
Ura ohi. Valitettavasti.

Ericsson 4,5
Säälittävää räpellystä.
Loppukaudesta hienoinen tasonnosto.
Farssidiili Sauberille.
Jules Bianchi, you'll always race in our hearts! #CiaoJules

Avatar
Kaido
GP-voittaja
Viestit: 2279
Liittynyt: Ma Tammi 06, 2014 15:31
Paikkakunta: Tallinn

Re: Kilpailuanalyysit

Viesti Kirjoittaja Kaido » Su Marras 23, 2014 22:41

Loistava yhteenveto :peukku2: Kommentit Vettelistä vähä epäreilut, mutta muuten en listalta muuttaisi mitään.

Avatar
Eci__
Mestarikandidaatti
Viestit: 3377
Liittynyt: Ke Heinä 18, 2012 13:01
Paikkakunta: Laukaa

Re: Kilpailuanalyysit

Viesti Kirjoittaja Eci__ » Su Marras 23, 2014 22:44

Hyvä ja kattava analyysi ja loistavia nuo pointit! Hajosin "lausuntoautomaatille" :lol:
"In any field of endeavor, anything that can go wrong, will go wrong"

Kihe7
Testikuski
Viestit: 157
Liittynyt: Ke Tammi 29, 2014 18:44

Re: Kilpailuanalyysit

Viesti Kirjoittaja Kihe7 » La Tammi 17, 2015 13:08

Eikös se Räikkösen valopilkku kuitenkin spa:ssa ollut? ;) Hyvä kirjoitus jälleen!

Avatar
Osku90
Weltmeister
Viestit: 6845
Liittynyt: Su Touko 13, 2012 21:54
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Kilpailuanalyysit

Viesti Kirjoittaja Osku90 » La Tammi 17, 2015 13:58

Kihe7 kirjoitti:Eikös se Räikkösen valopilkku kuitenkin spa:ssa ollut? ;) Hyvä kirjoitus jälleen!
No Monacossa ois tullu todennäköisesti podiumsija, mutta sitten Chilton puhkoi takarenkaan turva-auton perässä.
Jules Bianchi, you'll always race in our hearts! #CiaoJules

Vastaa Viestiin